ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، محمدجواد آذری جهرمی ۳۶ ساله از مجلس برای رسیدن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای اعتماد گرفت و سکان‌دار یکی از مهم‌ترین بخش‌های دولت دوازدهم شد. وزارت ارتباطات که پس از حضور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۰

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، محمدجواد آذری جهرمی ۳۶ ساله از مجلس برای رسیدن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای اعتماد گرفت و سکان‌دار یکی از مهم‌ترین بخش‌های دولت دوازدهم شد. وزارت ارتباطات که پس از حضور جهرمی تغییرات مختلفی را به خود دید اکنون گزارشی از کارنامه یک سال اخیر را منتشر کرده است که در این مطلب، به چند قسمت مهم آن نگاهی خواهیم داشت.

اولین سرفصل از این گزارش به ‌«توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور» اختصاص دارد و برخی از آمارهای مهم آن در یک سال اخیر به این شرح هستند:

  • افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال به ۲۲۱۹۱ گیگابیت بر ثانیه
  • افزایش بیش از ۸۰ درصدی ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از ۹۹۵ به ۱۸۰۵ گیگابیت بر ثانیه
  • افزایش حدود ۷ برابری ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین الملل از ۵۵۸ به ۳۸۴۴ گیگابیت بر ثانیه
  • قرارگیری تمام شهرهای کشور تحت پوشش سراسری نسل‌های سوم و چهارم موبایل
  • افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۱۰.۳۲ درصد

این بخش از گزارش همچنین به «تحقق عدالت اجتماعی و توسعه ارتباطات در روستاها و مناطق محروم» می‌پردازد؛ موضوعی که «محمود واعظی» وزیر ارتباطات دولت یازدهم نیز در روزهای آخر کاری خود به آن اهمیت ویژه‌ای می‌داد. در گزارش یک ساله وزارت ارتباطات ذکر شده است که ۴۲ هزار روستا به شبکه سیار دسترسی پیدا کرده‌اند و ۳۱ هزار روستا شبکه LTE دارند.

گزارش وزارت ارتباطات همچنین مشمول چند آمار قابل توجه دیگر نیز شده است. برای مثال در حال حاضر ۶۵ میلیون مشترک موبایل در ایران از شبکه پهن‌باند موبایل نسل سوم و چهارم استفاده می‌کنند که «رشد دو برابری در دولت دوازدهم را تجربه نموده است.» پیشی گرفتن سرعت اینترنت موبایل از متوسط جهانی و قرار گرفتنش در رتبه ۵۸ نیز در این بخش ذکر شده.

یکی دیگر از آمارهای قابل توجه، افزایش دو برابری ترافیک داخلی و رسیدن آن به ۴۳۷ گیگابیت بر ثانیه است که یکی از دلایل آن، «تعرفه گذاری و رگولاتوری کارآمد و صحیح در دولت دوازدهم» ذکر شده است.

سرفصل بعدی که وزارت ارتباطات به آن پرداخته، «پیشبرد اهداف ایران دیجیتال» نام گرفته است که شامل داده‌ها و آمارهای مختلفی از تفاهم‌نامه‌های وزارت ارتباطات با سایر وزارت‌ها یا دستگاه‌هاست. اما بخشی که می‌توان از آن به عنوان نکات مهم یاد کرد، ۵ لایحه هستند که با موضوعات صیانت و حفاظت از داده ها، حکمرانی الکترونیکی، تراکنش‌های الکترونیکی، شناسه‌های الکترونیک و مسیٔولیت ارایٔه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات تدوین شده‌اند.

وزارت ارتباطات در گزارش خود در خصوص حمایت از استارت‌آپ‌ها «جلوگیری از شکایات دولتی از کسب و کارهای نوپا» را نیز ذکر کرده است که در ماه‌های گذشته در قالب یک طرح به هیات دولت ارائه شد.

در این گزارش همچنین عملکرد پرداخت وام از سوی وزارت ارتباطات به بخش خصوصی نیز تشریح شده است که نشان می‌دهد کل وام پرداختی در دولت دوازدهم و در زمان حضور جهرمی در راس وزارت ارتباطات، ۳۸۷.۷۶۵ میلیون ریال بوده است.

در یک سال اخیر بر اساس گزارش‌های دریافت شده از کسب‌وکارها، بیشتر از ۹۳ هزار و ۷۰۰ شغل در حوزه حمل و نقل هوشمند، تجارت الکترونیک و بازار نرم‌افزار موبایل ایجاد شده است.

نکته جالب در سرفصل دوم این گزارش، معرفی کسب‌وکار و خدمات ایرانی توسط وزیر ارتباطات است که در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #کالای_ایرانی همراه شده‌اند و این گزارش از آن به عنوان «یک گام نوین در حمایت از کالای ایرانی» یاد کرده است.

سرفصل سوم مربوط به «توسعه دولت الکترونیکی» است که وزارت ارتباطات آن را یکی از مهم‌ترین بسترهای «ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد» می‌داند که می‌تواند فساد را ریشه کن کند. این گزارش اشاره می‌کند که مطابق مصوبه ۹ مرداد هیات وزیران، «تاکنون خدمات مربوط به ۱۰۸ دستگاه اجرایٔی مشتمل بر ۷۷۹ خدمت و ۲۰۹۴ زیرخدمت احصا گردیده است.» گزارش عملکرد یک ساله وزارت ارتباطات همچنین به ارتقا ۲۰ رتبه‌ای و رسیدن به جایگاه ۸۶ در شاخص توسعه دولت الکترونیکی در جهان اشاره کرده است.

آخرین وضعیت سرویس‌های متصل به شبکه ملی تبادل اطلاعات نیز به این شرح است.

سرفصل چهارم این گزارش به «حقوق شهروندی، شفافیت و پاسخ‌گویی» می‌پردازد و مهم‌ترین دستاورد اجرای حقوق شهروندی را تهیه لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی می‌داند. یکی دیگر از این دستاوردها به نقل از این گزارش، ارتقا سهم محتوا با زبان فارسی در وب از ۱.۲ درصد به ۲ درصد بوده است.

گزارش وزارت ارتباطات به رشد کاربران پیام‌رسان‌های بومی از ۱.۵ میلیون به ۱۰ میلیون و رشد ۴ برابری سرویس‌های ویدویی و افزایش دو برابری ترافیک داخلی نیز اشاره می‌کند و آن را یکی از علائم پیشبرد اهداف لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات بیان می‌کند. این سرفصل همچنین شامل آمارهای شخصی‌تری از آذری جهرمی است و اشاره می‌کند که او در این یک سال ۲۹ سفر استانی داشته و ۳۳ بار در مجلس شورای اسلامی حاضر شده است. جهرمی از طرفی تاکنون ۱۲۷ جلسه با مدیران بخش خصوصی داشته است.

گزارش وزارت ارتباطات به طرح رجیستری نیز اشاره‌ای مشخص می‌کند و آن را دستاوردی کاملاً موفق می‌داند که حاصل همکاری وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. آنطور که در همین گزارش ذکر شده، حجم ارزی موبایل‌های وارد شده به ایران از ابتدای طرح ۶۰۱ میلیون دلار بوده و طرح رجیستری باعث «به صفر رسیدن قاچاق» شده است.

نکته دیگری که در سرفصل حقوق شهروندی، شفافیت و پاسخ‌گویی به عنوان یک «تحول» از آن نام برده شده، راه اندازی سامانه اندازه‌گیری و نمایش سطح تجمعی تشعشعات الکترومغناطیسی در ۷۰ نقطه تهران و ۱۷ نقطه شیراز بر اساس استاندارد ICNIRP است. وزارت ارتباطات همچنین از تغییری که در مدل تعرفه‌های اینترنت ایجاد کرد به عنوان یک «اقدام ویژه جهت تامین حقوق مصرف‌کنندگان» یاد می‌کند؛ مدلی که اکنون به عنوان «غیرحجمی» شناخته می‌شود.

این گزارش به حضور وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرده است و در همین رابطه می‌خوانیم: «ارتباط تنگاتنگ وزیر به عنوان بالا ترین مقام مسیٔول در وزارت با مردم در شبکه‌های اجتماعی منجر به تشخیص سریع تر تخلفات و کلاهبرداری‌ها گردیده است به طوری که در چندین مورد مبالغ اخذ شده غیر قانونی به مردم بازگردانده و با متخلفین مطابق قانون برخورد شده است.»

یکی از نکات جالب دیگر در این گزارش، اشاره به فیلترینگ تلگرام است. نقطه‌ای که باعث شد اختلالات بسیار زیادی در اینترنت کشور به منظور تلاش برای فیلتر کردن این پیام‌رسان مشاهده شود. وزارت ارتباطات در گزارش خود به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید با تلاشی که داشته، توانسته کیفیت را دوباره به نقطه قبل از فیلترینگ تلگرام برساند. در توضیح همین موضوع می‌خوانیم:

«اگر چه حکم صادره قضایٔی مبنی بر فیلتر یک پیام رسان، در بازه ای موجب کاهش محسوس کیفیت گردید اما با تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجددا کیفیت به نقطه قبل خود بازگشت و روند صعودی خود را پیش گرفت.»

نسخه کامل این گزارش از طریق این لینک در دسترس است. شما عملکرد وزارت ارتباطات و محمدجواد آذری جهرمی در یک سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir Dv
    Amir Dv | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

    خوب کار کرده
    ولی پروپاگانداییسم زیر پوستی داره
    و قشنگ معلومه سال ۱۴۰۰رو هدف گرفته
    تو قضیه تلگرام طلایی هم عدم صداقت نشون داد!

    • enrix
      enrix | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

      تلگرام طلایی از شورای عالی فضای مجازی مجوز گرفت تا 15 شهریور امسال که فعالیت کنه!مطمین باش وقتی دادستان که واسه فیلتر تلگرام دست و پا میشکوند کاری به تلگرام طلایی نداشت و حکم قطعیشو نداد یعنی وزیر چیزه دروغی نگفته! حالا ممکنه تلگرام طلایی سروری برای پراکسی هاش اجاره کرده باشه که چون طبق مجوز شورای عالی فضای مجازی بوده کسی بهش گیر نداده

مطالب پیشنهادی