ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوربین ۵ بعدی
تکنولوژی

دوربینی که تصاویر پنج بعدی می گیرد

محققان یک دستگاه تصویربرداری کامپکت را توسعه داده اند که شکل و بازتاب نوری اشیا را با سرعت و دقت بالا ثبت می کند. این سیستم تصویربرداری اَبَر طیفی ۵ بعدی نه تنها چندین طول ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

محققان یک دستگاه تصویربرداری کامپکت را توسعه داده اند که شکل و بازتاب نوری اشیا را با سرعت و دقت بالا ثبت می کند.

این سیستم تصویربرداری اَبَر طیفی ۵ بعدی نه تنها چندین طول موج مختلف نوری از شی را دریافت می کند بلکه مختصات فضایی آن را هم در قالب تابعی از زمان ثبت می کند. از کاربردهای این سیستم می توان به شناسایی افراد، مراقبت پزشکی، کشاورزی، تشخیص نشت مواد شیمیایی یا حتی دسته بندی اپتیکال محصولات اشاره کرد.

این دوربین ۵ بعدی از دو ماژول تصویربرداری تشکیل شده و ابعادی برابر با ۴۲۵ در ۲۰۰ میلی متر دارد. نکته مهم این جاست که محققان باور دارند با بهینه سازی بیشتر و اعمال برخی تغییرات می توان آن را به گوشی های هوشمند هم آورد.

محققان برای نمایش کاربردهای این دوربین مدلی ۵ بعدی از دست انسان را ایجاد کرده اند که در برخی طیف های آن می توان رگ ها را مشاهده کرد. دوربین ۵ بعدی

نمونه اولیه این دستگاه که با همکاری گروه تحقیقاتی «گانتر ناتنی» و دانشگاه «فردریش شیلر» توسعه یافته بر خلاف دوربین های معمول که تنها سه طیف نوری را تشخیص می دهند، قادر به شناسایی صدها رنگ یا طول موج است. این امر به دوربین اجازه می دهد علاوه بر مختصات فضایی محورهای x, y و z، زمان و اطلاعات مبتنی بر بازتاب نوری طیف الکترومغناطیسی نمایان تا مادون قرمز را ثبت کند. با استفاده از این داده ها می توان موقعیت های فضایی دقیق را برای لحظات خاصی از زمان ایجاد کرد.

دوربین ۵ بعدی مذکور مثل چشم انسان با بهره گیری از دو دوربین ابر طیفی تصویری سه بعدی و اطلاعات عمق را از دو جهت نسبتا مختلف ثبت می کند. سپس با شناسایی نقاط خاصی از سطح اشیا که در هر دو زاویه دید ثبت شده اند، مجموعه کاملی از نقاط داده در فضا ترسیم می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GTA
    GTA | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

    بسیار کار بزرگی کردن ولی ای کاش نویسندگان دیجیاتو هر موقع به اسم دانشمندان به جای واژه دانشمندان آلمانی می رسیدن اسم این کشور خدمتگزار بشریت رو بهش اضافه می کردن. کار ی ندارم دولت ما چی می گه ولی کثیفی یهود بر کسی نباید پوشیده باشه. این قوم کثیف که کنترل تمام رسانه ها یا حداقل مهم های آن را در دست دارد انتظار دیگری از آن نباید داشت. از این قوم بی مکان بترسید تا زمانی که همه مردم دنیا را آواره و بی مکان نکرده است و مبارزاتی هرچند کوچک ولی موثر برای جلوگیری از کثافت کاری های آن ها انجام دهید. موفق باشید .

مطالب پیشنهادی