ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی انیمه Attack on Titan [فصل سوم – سه قسمت دوم]؛ کودتای نظامی یا جزای گناه پدران

چند هفته ای است که از آغاز فصل سوم انیمه Attack on Titan می‌گذرد و تا به حال شش قسمت از این سریال پخش شده است. از آنجایی که این سری هم اکنون پرطرفدارترین سریال انیمه دهه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰

چند هفته ای است که از آغاز فصل سوم انیمه Attack on Titan می‌گذرد و تا به حال شش قسمت از این سریال پخش شده است. از آنجایی که این سری هم اکنون پرطرفدارترین سریال انیمه دهه اخیر به شمار می‌رود، تصمیم گرفتیم به صورت اپیزودیک (هر سه قسمت در یک مطلب) انیمه Attack on Titan را بررسی کنیم و درک داستان پیچیده آن را برای کاربران و طرفدارانش آسانتر کنیم.

انیمه Attack on Titan

در سه قسمت جدید به نمایش گذاشته شده، حقایق زیادی از گذشته‌ی دور و نزدیک کاراکتر‌ها برملا می‌شود اما هنوز هم سوالات بی پاسخ زیادی باقی مانده که به نظر می‌رسد برای فهمیدن آنها مجبور باشیم فصل‌های زیادی را به مشاهده‌ی انیمه Attack on Titan بپردازیم.

البته مشخصاً سه قسمت دوم به مراتب مطالب و حقایق بیشتری نسبت به سه قسمت قبلی برملا می‌کند. پس اگر می خواهید داستان برایتان لو نرود، بهتر است پس از دیدن قسمت‌های چهارم تا ششم، سراغ این مطلب بیایید.

نگاهی نزدیک به سه قسمت دوم فصل سوم انیمه Attack on Titan

انیمه Attack on Titan

به نظر می‌رسد کم کم پس از حضور پر رنگ دیگر کاراکتر‌ ها و روایت گذشته‌ی پر درد و رنج آنها، حال دوباره نوبت به اِرِن و میکاسا رسیده تا پس از توضیح مسائل سیاسی و مشکلات موجود، دوباره به شخصیت‌ های مهم داستان اضافه شوند.

البته باید توجه داشت دیگر شاهد سریالی با سه کاراکتر اصلی نیستیم و در انیمه Aattck on Titan همه‌ی شخصیت ها در این روایت نقشی اساسی ایفا می‌کنند. کاراکتر‌ها به قدری خوب طراحی شده‌اند که سخت بتوان شخصیت مورد علاقه‌ای را میانشان انتخاب کرد و همگی‌شان دوست داشتنی‌اند.

انیمه Attack on Titan

مسئله جالب این است که جوخه دیده بان‌ ها، افراد بسیار باهوشی را در خود جای داده است؛ برای مثال هانجی زویی علت چرایی همه اتفاقات را جویا می‌شود و به علم تایتان شناسی علاقه دارد. اروین اسمیت بسیار استراتژیک، حساب شده، منطقی و با برنامه ریزی عمل می‌کند. ضمناً آرمین با اینکه بسیار از کودک بامزه‌ و باهوش فصل اول فاصله گرفته و رگه‌هایی از خشونت در وی پدیدار می‌شود، باز هم مشاهده‌گر خوبی است و از تمامی اطلاعات برای حمایت تیمش استفاده می‌ کند.

نویسنده انیمه Aattck on Titan موفق شده در این سه قسمت بار دیگر مخاطب را چند مرتبه غافلگیر کند. حقایق به نمایش در آمده در این سه قسمت مخصوصاً پارت آخر، درست است که بسیاری از سوالات بینندگان از ابتدای داستان را پاسخ می‌دهد اما چندین سوال دیگر را مطرح کرده که داستان را پیچیده‌تر از قبل نموده است.

انیمه Attack on Titan

البته گفته شده که اتفاقات رخ داده در این قسمت‌ها به نوعی با داستان مانگا تفاوت داشته و به همین دلیل طرفداران دیگر نمی توانند به اطلاعات قبلی خود اتکا کنند. بدین ترتیب آنها نیز مجبور خواهند بود همانند دیگران به تماشای انیمه Attack on Titan پرداخته و روند داستان جدید را دنبال کنند.

لوی به دنبال ارن و هیستوریا

انیمه Attack on Titan

قسمت سوم انیمه Attack on Titan با نزدیک شدن گارد‌هایی از نیرو‌های پلیس داخلی ارتش به سوی مخفیگاه تیم کاپیتان لوی پایان یافت. تیم کاپیتان لوی زیرکانه موفق می‌شود این دو نگهبان را دستگیر کرده و پس از توضیح برخی مسائل نظیر تایتان بودن آنی، همکارشان و اهمیت ارن برای نجات بشریت، آنها مجاب شدند که محل کَمپ گُردانشان را لو دهند.

کاپیتان لوی با رهبری تیمش موفق شد که فرمانده‌ی آنها را دستگیر کرده و طی صحنه‌ای تماشایی دندان‌هایش را در دهانش خرد کند، این مسئله موجب شد که این فرمانده‌ی بی نوا محل استقرار ارن و هیستوریا را برایشان مشخص کند. پس از آن کاپیتان لوی و تیمش سریعاً سفر را آغاز کردند تا ارن و هیستوریا که اکنون تنها برگ برنده‌ی آنها به شمار می روند را نجات دهند.

در این جهان مخوف انسانیت هم وجود دارد

انیمه Attack on Titan

از سوی دیگر هانجی زویی موفق می‌شود فِلِگِل، پسر ریوز که قتل پدرش به دستان کنی قاتل را دیده، از دست پلیس‌های ارتش نجات دهد و پس از مشاجره لفظی، او را به حامیانشان اضافه کند. به همین دلیل فلگل این بار با برنامه‌ی قبلی در چنگال پلیس ارتش گیر می‌افتد تا آنها مجبور کند به قتل پدرش اقرار نمایند.

این مسئله موجب می‌شود که بسیاری از شهروندان به ماهیت کثیف پلیس ارتش پی برده و فلگل هم که با حضور به موقع هانجی از چنگ پلیس رها شده، قسم بخورد تا پایان عمر با کمک مردم از امنیت انسان‌ها دفاع کند. او پس از این اتفاق سراغ روزنامه ها می‌رود و آنها را راضی می‌کند که بالاخره حقیقت را چاپ کرده تا بقیه‌ مردم نیز به حقیقت ماجرا پی ببرند.

اورین اسمیت؛ شیری در قفس یا مغز متفکر کودتای نظامی

انیمه Attack on Titan

از سوی دیگر دادگاهی برای اورین اسمیت برگزار گشته تا حکمی برای تخلفاتش تعیین گردد. اروین همان ابتدا سعی می‌کند اهمیت اِرن و دسته‌ی دیدبانی را برای مسئولین دولت و پادشاه مشخص کند تا آنها با اعدام او و منحل کردن این هنگ، موجبات پیش آمدن جنگ داخلی میان آخرین نسل انسان‌ها را فراهم نکنند. پادشاه عکس العملی نشان نمی‌دهد و باز هم همان نگاه بی روح خود را به اروین می‌اندازد. دیگر مسئولین هم به ادعای اروین اهمیت نمی‌دهند و حکم اعدامش را بلافاصله اعلام می‌کنند.

در این لحظه اروین با شنیدن حکم اعدام خود، زیر لب لبخند می‌زند. البته طرفداران انیمه Attack on Titan زیاد از این لبخند تعجب نمی‌کنند و متوجه می شوند که نیرنگی در کار است. پس از آن گزارش می‌شود دوباره‌ی گروهی از تایتان‌ها به شهر حمله‌ کردند و دیوار میانی نیز نابود شده اما مسئولین شهر فرمان می‌دهند که دروازه‌ی دیوار داخلی سریعاً بسته شود. دستوری که در صورت عملی شدن، به نابودی دو سوم نسل بشریت می‌انجامد.

انیمه Attack on Titan

هنگامی که فرماندهان ارتش در حال هضم این دستورند و برخی نیز از انجام چنین فرمانی سر باز می زنند، نخست وزیر و بالاترین مقام ارتش «زاکاری» با سربازانی مسلح ظاهر می‌شود. در این لحظه پکسیس با اعلام کودتای نظامی، دلایل ملاقات‌های اخیرش با اروین و نقشه‌ی زیرکانه‌شان را مشخص می‌کند.

جالب اینجاست تا اینجای کار پادشاه پیر به صورتی نشان داده شده بود که هر لحظه ممکن است به تایتانی غول آسا تبدیل شود و همه را بخورد یا با یک اشاره، نابودی نسل بشریت را رقم زند اما پس از رو شدن دست سران دولت، مشخص می‌شود او هم در واقع مترسکی بیش نبوده و تنها قسمتی از نقشه‌ی سودجویانه گروهی از مسئولین دولتی را عملی کرده است.

انیمه Attack on Titan

بدین ترتیب ارتش کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد و زاکاری به شکنجه مسئولین بلند بالای دولت می‌پردازد. در این میان پیکسیس به اروین می‌گوید خانواده‌ی پادشاهی توانایی این را دارند که حافظهمردم را تغییر داده و تمامی محتویات ذهن انها را دستکاری کنند. از این رو اروین سعی می‌کند به سرعت خود را به اقامتگاه سلطنتی برساند تا اِرِن و هیستوریا را نجات دهد.

پسر کو ندارد نشان از پدر

انیمه Attack on Titan

در همین حال ارن را داخل یک تالار کریستالی باشکوه مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که دستانش زنجیر شده‌اند و پارچه‌ای نیز به دهان دارد. در حینی که ارن سعی می‌کند به یاد آورد چرا این محل بسیار برایش آشناست، هیستوریا به او نزدیک می‌شود و سعی می‌کند به وی دلداری دهد. او به سادگی باور کرده که پدرش (شاه حقیقی) از کشتن سربازان دسته‌ی دیدبانی اهداف خوبی دارد.

در این هنگام پدرش به تالار وارد می‌شود و پیشنهاد می‌کند که هردوی آنها به بدن ارن دست بزنند. این مسئله موجب می‌شود که خاطرات زیادی جلوی چشم هر دو شخصیت اصلی به نمایش گذاشته شود.

انیمه Attack on Titan
فریدا خواهر ناتنی هیستوریا که می‌تواند به تایتانی قدرتمند تبدیل گردد

ارن می‌ببیند که ماده‌ای به دستانش تزریق می‌شود و به تایتانی عجیب تبدیل می‌گردد. پس از آن پدرش را می‌خورد و دست آخر کلیدی در دستانش باقی می‌ماند. هیستوریا هم خواهر ناتنی‌اش را می بیند که همواره به او سر می‌زند و رابطه‌ی عاطفی عمیقی میانشان وجود دارد.

پدر هیستوریا توضیح می‌دهد که پدر ارن، به این محل که در واقع کلیسای اقامتگاه خانواده‌ی سلطنتی است هجوم آورده تا نیروی عجیبی به نام «قدرت تایتان ها» را از آنها بدزدد. به همین خاطر خواهر هیستوریا و پدر ارن به دو تایتان تبدیل شدند و با هم به نبرد پرداختند. پدر ارن پس از پیروزی، تایتان مغلوب را می‌خورد تا نیروی اصلی او را کسب نماید. به همین خاطر است که ارن اکنون چندین قدرت ویژه و نهفته در تایتانش دارد.

مثلث اکرمن ها و تقابل نیرو های ویژه

انیمه Attack on Titan

پس از همه‌ی این اتفاقات کنی به محل اقامت تیمش که در واقع محلی است که ارن در آنجا زندانی شده، نزدیک می‌شود تا خبر کودتا را به اعضای پلیس ارتش برساند و در همین حین خاطره‌ای قدیمی را هم مرور می‌کند؛

پدر بزرگ کنی در بستر بیماری به او توضیح می‌دهد که خانواده‌‌شان یعنی «اکرمن‌» ها نیروی نهفته در خود دارند و به همین دلیل طی تاریخ بسیار آزار و اذیت دیده‌اند. ماجرا از این قرار است که خانواده‌ی پادشاهی قادر نیستند حافظه و خاطرات آنها را دستکاری کنند.

انیمه Attack on Titan
پدر بزرگ کنی قاتل که پرده از راز خاندان اکرمن‌ ها بر می‌دارد

بالاخره مشخص می‌شود چرا لِوی و میکاسا هردو جزو قدرتمندترین و خونسردترین انسان‌های این روایت به شمار می‌روند. خانواده‌ی اکرمن‌ ها که هر دو این شخصیت‌ها به علاوه‌ی کنی قاتل جزو آنها هستند، شوالیه و جنگجویانی قدیمی بوده‌اند و وظیفه حفاظت از جان خاندان پادشاهی را بر عهده داشتند.

با این وجود «قدرت تایتان‌ها» روی آنها عمل نمی‌کرده و به همین دلیل است که پادشاهان از آنها ترس و واهمه دارند. این مسئله موجب شده که اعضای خانواده اکرمن از دولت فراری باشند و توسط مسئولین تحت تعقیب قرار بگیرند.

انیمه Attack on Titan

علاوه بر این میکاسا در صحبت با لِوی از منشا خانواده‌ی خود می‌گوید و تعریف می‌کند که پدر و مادرش در حین فرار از نیرو‌های امنیتی شهر با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. بر اساس گفته‌ی میکاسا، پدرش اکرمنی فراری بوده و مادرش اصالتی شرقی داشته.

به همین دلیل است که نامش یک اسم ژاپنی است. پس از این گفته‌ها لوی هم اعلام می کند که او هم اکرمن است و نیروی عجیبی در خونش جا خوش کرده که به هنگام نبرد قدرتی خارق العاده برایش فراهم می کند.

در قسمت های بعدی انیمه Attck on Titan چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

انیمه Attack on Titan
ژنرال پیکسیس، یکی از عوامل کودتای نظامی

حال سوالی که با مشاهده‌ی اتفاقات قسمت ششم فراموش شده، این است که بالاخره چه کسی مسئولیت پادشاهی موقت را بر عهده خواهد گرفت.

اروین اسمیت که به دنبال نجات ارن رفته و ممکن نیست بتواند در این حین، مسئولیت جدیدی بپذیرد. نخست وزیر زاکاری هم به قدری طی مدت حکومت مسئولین از دست آنها رنج کشیده که اکنون تمامی وقت خود را به شکنجه‌شان می‌پردازد.

از طرفی پیکسیس با اقتدار، نوع نگرش و گفته‌های به یادماندنی‌‌اش مشخص کرده که گزینه‌ی مناسبی برای حکمرانی است. او با صحبت‌ها و تفکرات منحصر به فرد خود نشان می‌دهد تنها فرمانده‌ی ارتشی است که به نسل بشریت و نوع انسان اهمیت می‌دهد.

انیمه Attack on Titan

کنی هم نشان می‌دهد که آن قاتل آدمکش و شخصیت فرعی سادسیتیک انیمه Attck on Titan نیست. از صحبت‌های تیمش با یکدیگر این گونه می‌توان برداشت کرد که کنی رویایی دارد و پشت قتل این همه انسان، دلیلی نهفته‌ است.

از سوی دیگر مشخص شده ارن اکنون جزو معدود افرادی است که هم قدرت منحصر به فرد پدرش را به ارث برده و هم توانایی کنترل تایتان ‌ها را که فریادنامیده می‌شود، در اختیار دارد. حال مشخص نیست که پدرش چرا به قصر خانواده‌ی سلطنتی یورش برده و تایتان خواهر ناتنی هیستوریا خورده است.

انیمه Attack on Titan

اگر او اینکار را کرده، پس به چه دلیل این نیرو را با فدا کردن جان خود در اختیار پسر کوچکش قرار داده. آیا ارن وظیفه دارد به دنبال افراد خاندان سلطنتی بگردد تا با خوردن همه‌‌ی آنها به تمامی «قدرت‌ تایتان ها» دست پیدا کند.

البته باید توجه داشت هنگام روایت پدر هیستوریا از اتفاقات، کارگردان بسیار هوشمندانه تنها برخی از صحنه‌های داستان وی را به تصویر کشیده و بسیاری از گفته‌هایش نظیر قصد پدر ارن از این کار مخفی مانده است. از آنجایی که تا اینجای کار ارن شخصیت مثبت و شجاعی بوده، بعید است که پدرش هدف پلیدی از کارهای خود داشته باشد.

با این وجود هاجیمه ایسایاما نویسنده‌ی انیمه Attack on Titan نشان داده که هیچ طرفداری نمی‌تواند چیزی از داستانش را پیش بینی کند یا مطلبی را تخمین بزند. برخی خوانندگان مانگای Attack on Titan باور دارند که هنوز چیزی از روایت اصلی به نمایش کشیده نشده و باید فعلاً به تماشای انیمه Attack on Titan بنشینیم تا از داستان اصلی سر در بیاوریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    داداش لوی چیه لیوای درستشه

مطالب پیشنهادی