ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی PES 2019؛ پیروزی در رقابت نابرابر

بعد از آن که کونامی اعلام کرد که لایسنس لیگ قهرمانان اروپا در نسخه جدید از سری PES حضور نخواهد داشت،‌ بسیاری از هواداران قدیمی این فرنچایز ناامید شدند. با گذشت زمان و انتشار دمو ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

بعد از آن که کونامی اعلام کرد که لایسنس لیگ قهرمانان اروپا در نسخه جدید از سری PES حضور نخواهد داشت،‌ بسیاری از هواداران قدیمی این فرنچایز ناامید شدند. با گذشت زمان و انتشار دمو PES 2019 و در نهایت نسخه نهایی بازی، متوجه نکات متعدد مثبت زیادی در این بازی شدیم که باعث می‌شوند نبود لایسنس چنین مسابقاتی، آن‌چنان به چشم نیایند؛ نکاتی که در ادامه بررسی PES 2019 به آن‌ها خواهیم پرداخت.

PES 2019 اگر چه حتی پیش از انتشار خود به دلایل مشکل عدم حضور تعداد زیادی از تیم‌های مطرح، بازی بیرون زمین را باخته بود،‌ درون زمین، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حرف‌هایی که در ادامه این مطلب به کافی بودن یا نبودنشان برای موفق حساب کردن این بازی پاسخ خواهیم داد.

انقلاب درون

طی سال‌های اخیر، سری PES همیشه به ارایه فوتبالی آرکید و متفاوت با آن چیزی که در زمین مسابقه جریان دارد شناخته می‌شود. اما از همان زمان انتشار دمو PES 2019 و کاهش پیدا کردن سرعت بازی نسبت به گذشته، مشخص شد که سازندگان این عنوان قصد دارند با دید متفاوتی PES 2019 را توسعه بدهند.

  • سازنده: PES Productions
  • ناشر: کونامی
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی (استیم)
  • سبک: ورزشی
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

این کاهش پیدا کردن سرعت، باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در ساختار بازی شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات که در بررسی PES 2019 بیشتر از بقیه المان‌ها به‌ آن خواهیم پرداخت به تغییر سیستم دفاع در بازی برمی‌گردد.

بررسی PES 2019
سیستم تعویض سریع هم به بازی اضافه شده که البته به اندازه فیفا کارآمد نیست.

با کاهش پیدا کردن سرعت، حال شما کنترل بیشتری روی بازیکنان و توپ دارید و به همین جهت می‌توانید استراتژی‌های متنوع‌تری را برای دفاع و دفع توپ پیاده کنید. حال مدافعان می‌توانند از هر جهتی به بازیکن هجومی حریف نزدیک شده و برای دریافت یا دور کردن توپ تلاش کنند. با توجه به تکنیک سه بعدی جدیدی که در PES 2019 از آن استفاده شده،‌ برخورد بازیکنان با یکدیگر، فیزیک آن ها و زمین مسابقه طبیعی‌تر شده و به موضوع کنترل و دفاع کمک بیشتری خواهد کرد. تمام تنه‌هایی که به بازیکن حریف می‌زنید به خوبی قابل احساس هستند و گردش توپ و تکل کردن نیز منطقی‌تر از گذشته شده است.

قابلیت نمایش بازیکن بعدی‌ای که با فشردن کلید تعویض بازیکن به‌‌ آن دسترسی پیدا خواهید کرد هم روی نحوه دفاع کردن شما تاثیر زیادی خواهد گذشت و از این به بعد می‌توانید برای مهار یک یا چند بازیکن، برنامه ریزی بهتری داشته باشید. البته این قابلیت صد در صد بدون اشکال در نیامده و در ساعت‌های اول بازی، به خصوص زمانی که توپ در دست شماست، استفاده از آن کمی بدقلق است.

دفاع خوبی که ارزش تروفی گرفتن هم داشت!

این قابلیت مخصوصا در حالت چندنفره بازی که به طور جداگانه در ادامه بررسی PES 2019 به آن خواهیم پرداخت، باعث شده تا تعداد گل‌هایی که طی یک بازی در PES 2019 به ثمر می‌رسند نسبت به نسخه PES و حتی فیفا کاهش پیدا کند که این کاهش در منطقی‌تر شدن و افزایش جذابیت این بازی موثر بوده است.

اگرچه نشان دادن و مشخص شدن بازیکن بعدی‌ای که کنترلش را بر عهده خواهید گرفت در زمانی که توپ در اختیار شماست، آن‌چنان خوب از آب در نیامده، اما استراتژی‌های حمله در PES 2019 نیز نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند.

تکنولوژی جدیدی که برای پردازش انیمشن‌های بازیکنان در نظر گرفته شده،‌ این امکان را برای سازندگان فراهم کرده تا برای تعداد زیادی از ستارگان شناخته شده دنیای فوتبال، یک هویت خاصی را در نحوه فوتبال بازی کردنشان تعریف کنند تا عملکردشان در PES 2019 بیشتر از همیشه به واقعیت نزدیک باشد. برای مثال،‌ نحوه شوت زدن کوین دی بروین مخصوص به خودش است و «ریز نقش بودن» لیونل مسی را طی یک مسابقه سرعتی به خوبی حس خواهید کرد.

البته با وجود همه این تغییرات، این عنوان همچنان نسخه دیگری از فرنچایز PES 2019 و آرکید بودن و سادگی دوست‌داشتنی همیشگی خودش را حفظ کرده است. هنوز زدن ضربات آزاد آسان هستند و می‌توانید گل‌های زیبایی را با این روش به ثمر برسانید. دربیل کردن هم به تمرین زیادی نیاز ندارد و در همان ساعات ابتدایی به چند دربیل کارآمد مسلط خواهید شد.

بررسی PES 2019
این ضربه بر خلاف بیشتر کاشته‌هایی که در فیفا 18 زدم گل شد.

از سمت دیگر، شوت‌ زدن هنوز ساده است و اگر کمی دقت داشته باشید، بیشترشان در چارچوب خواهند بود. در ضمن، حتی هوش مصنوعی دروازه‌بان‌ها نیز نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و عملکرد گلرها به هیچ عنوان مانند قسمت قبلی آزار دهنده نیست.

البته در این میان، هوش مصنوعی داوران هنوز شما را آزار خواهد داد. هنوز هم ممکن است بدون دلیل پنالتی‌هایی برای حریف و حتی شما گرفته شود. تعداد کارت‌های زرد و قرمز طی مسابقات بیشتر از حد عادی است؛ موضوعی که در مسابقات حساس به سوهان روح شما تبدیل خواهد شد.

در مجموعه تغییرات اعمال شده در هسته گیم‌پلی PES 2019 باعث شده تا این عنوان مانند دیگر قسمت‌های این فرنچایز یک بازی صرفا آرکید برای بازی کردن گاه و بی‌گاه نباشد و تلاش برای یادگیری مفاهیمی همچون دفاع، حمله و کنترل توپ قطعا در کیفیت و بیشتر لذت بردن شما از این عنوان موثر خواهند بود و این قضیه، مهم‌ترین نکته در بررسی PES 2019 محسوب می‌شود.

خوب و بدی که از گذشته مانده

همان‌طور که پیش از این هم در بررسی PES 2019 به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین تحول این بازی نسبت به نسخه‌های پیشین از این سری و فیفا مربوط به تغییرات درون زمین می‌شود. در بخش حالت‌های مختلف قابل بازی، کلیت PES 2019 نسبت به گذشته تقریبا ثابت مانده و تنها بخش آنلاین بازی کمی نسبت به قبل متفاوت شده است.

در حالت آفلاین،‌ هنوز هم جذاب‌ترین گزینه، بخش مسترلیگ بازی است. مطابق انتظار می‌توانید میان ترکیب اصلی مستر لیگ یا تیم‌هایی که در بازی وجود دارند، یکی را انتخاب کرده و مدیریت باشگاهی که دوستش دارید را در اختیار بگیرید.

مانند نسخه‌های قبلی، با توجه به باشگاهی که در آن حضور دارید، اهداف مختلفی به صورت سالانه برای شما در دسترس هستند که باید به آن‌ها دست پیدا کنید. در ضمن، می‌توانید با توجه به میزان تاثیر بازیکنان مختلف در تیم‌تان، نقش‌های مختلفی را برای آن‌ها انتخاب کنید که این قضیه روی افزایش روحیه، نحوه بازی تیم و بهبود قدرت سایر بازیکنان موثر خواهد بود.

حالت‌های جانبی مانند خواسته‌های مدیر باشگاه، مراسم تشریفات ورود بازیکنان به تیم،‌ جوایز بهترین‌های سال در مستر لیگ حضور دارند و از آن‌جایی که لیگ قهرمانان اروپا هم در PES 2019 حضور ندارد، این رقابت همانند روشی که پیش از این در سری فیفا دنبال می‌شدند، در PES جدید حضور خواهد داشت.

Become A Legend هم که پای ثابت نسخه‌های مختلف PES در سال‌ها اخیر تبدیل شده، این امکان را به شما می‌دهد تا رویا‌های خود را در نقش یک بازیکن فوتبال، از باشگاه‌های مبتدی تا حضور در رقابت‌های بزرگ دنبال کنید.

بخش دیگری هم از قسمت های پیش در PES 2019 حضور دارد این امکان را به شما می‌دهد تا عنصر شانس را کمی در بازی خود دخیل کرده و تیمی را بر حسب میانگینی از یک یا  چند لیگ و تیم برای رقابت با هوش مصنوعی داشته باشید.

حالت myClub هم نسبت به گذشت پیشرفت‌هایی داشته و مشخص است که کونامی امسال قصد دارد تا مانور ویژه‌ای روی این قسمت از بازی بدهد. دقیقا مانند بخش Ultimate Team سری فیفا می‌توانید تیمی را با بازیکنان نسبتا ضعیف تحویل گرفته و با حضور در مسابقات مختفی که طی دوره‌های زمانی مشخصی توسط سازندگان برگزار می‌شود،‌ رتبه خود را بالاتر آورده و بازیکن‌های بهتری جذب کنید.

با گذشت زمان می‌توانید مربی‌های بهتری را به خدمت بگیرد که دست شما برای پیاده‌سازی تاکتیک‌های بهتر نسبت به گذشته باز خواهد کرد. همچنین مدیربرنامه نیز بخش به‌سزایی در جذب بازیکن‌های بهتر و ساخت تیمی استانداردتر برای شما خواهند داشت.

تمام این مکانیک‌ها حداقل در ساعات ابتدایی جذاب هستند و myClub به خوبی شما را سرگرم خواهد کرد. البته بررسی PES 2019 جای مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد موفق بودن یا نبودن این قسمت نیست و باید در ماه‌های آتی منتظر بمانیم و ببینیم که سازندگان این عنوان تا چه حدی به قولی که پیش از این داده بودند وفادار خواهند ماند.

جدا از تمام مواردی که به‌ آن‌ها پرداختیم، منوهای PES 2019 دقیقا همان چیزی هستند که سال گذشته هم بودند. حتی با وجود آن که تعدادی دیالوگ به گفتگو گزارشگران بازی اضافه شده اما آن‌ها هنوز هم همان حرف‌های همیشگی را پشت سرهم تکرار می‌کنند.

چینش ترکیب در PES 2019 هنوز همانند قبل است.

عجیب است که سازندگان با وجود پیشرفت‌هایی که در بخش‌های درون زمین داشته‌‌اند، ده سالی می‌شود که روی نکاتی همچون طراحی رابط کاربری جذاب، برادکست تازه و استفاده از گزارشگران بهتر بی توجه‌اند.

چهره زیبای فوتبال

بعد از بررسی PES 2019 در بخش‌های مختلف گیم‌پلی،‌ نباید از گرافیک فوق العاده بازی غافل شویم. طراحی چهره بازیکنان در PES 2019 بدون شک از هر بازی. ورزشی دیگری بهتر صورت گرفته است. اکثر بازیکنان، حتی آن‌هایی که تیم‌شان با لوگو و لباس رسمی در این بازی حضور ندارند، با جزییات بالا و مثال زدنی طراحی شده‌اند.

فضا‌سازی استادیوم‌هایی مانند آنفیلد و نیوکمپ که کونامی امتیاز‌ استفاده آن‌ها خریداری کرده، بسیار عالی و طبیعی انجام شده و پیشنهاد می‌کنم هنگام انجام مسابقه در این ورزشگاه‌ها، صدای نمایشگر را زیاد کنید تا از جو مثال زدنی بازی لذت ببرید.

همان‌طور که در بررسی PES 2019 گفتیم، جو ورزشگاه‌هایی مانند آنفیلد فوق العاده طراحی شده است.

انیمیشن نمایش طرفداران هم نسبت به گذشته بهتر شده و این موضوع را هنگامی که بازیکن پشت توپ برای زدن ضربه‌ آزاد است به خوبی هر تمام‌تر حس خواهید کرد.

قبل از این هم گفتیم که از سیستم پردازش انیمیشن جدیدی در PES 2019 استفاده شده و این سیستم باعث شده تا مسابقات بازی جذاب‌تر از گذشته باشند. البته زمانی که انیمیشن حرکت بازیکنان و شادی‌های پس از گل‌ آن‌ها را مشاهده می‌کنیم،‌ متوجه بعضی از مشکلات کوچک می‌شویم که امیدوارم در به‌روزرسانی‌های بعدی بازی به طور کامل رفع شوند.

بررسی PES 2019 و مرثیه‌ای برای انحصار طلبی

PES 2019 بدون شک یک بازی خیلی خوب است که چه مانند من طرفدار دو آتشه ورزش فوتبال باشید و چه نباشید،‌ برای مدتی طولانی سرگرمتان خواهد کرد. تجربه درون زمین مسابقه بازی نسبت به گذشته بهبود زیادی پیدا کرده و از حالت خام و کاملا آرکید گذشته خارج شده است،‌ گرافیک بازی نیز همانند روندی که کونامی در نسل هشتم آغاز کرده، هر ساله نسبت به قبل بهتر می‌شود و این روند در PES 2019 نیز ادامه پیدا کرده است.

از سمت دیگر، حالت‌های بازی همیشگی این فرنچایز، این‌بار هم در PES 2019 با کمی بهبود حضور دارند و اگر پیش از این از بخش‌هایی مانند مستر لیگ و myClub لذت می‌برید، امسال هم ناامید نخواهید شد. البته کمبود بخش‌های تازه در PES 2019 به خصوص نسبت به بخش‌های فانتزی جدیدی که در فیفا 19 حضور خواهند داشت، شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید.

بررسی PES 2019
به جزییات باورنکردنی چهره لوکاکو دقت کنید

PES 2019 حتی شاید از الان برنده رقابت بهترین بازی فوتبال سال باشد اما قطعا کمپین‌های گسترده تبلیغاتی فیفا جدید و قرارداد‌های انحصاری الکترونیک‌ آرتز با مطرح‌ترین لیگ‌های دنیا از جمله لیگ جزیره و لالیگا باعث خواهد شد تا فیفا جدید، بازهم در بازار بدرخشد.

در نهایت،‌ باید در مورد این موضوع خیال پردازی کرد که اگر این قرارداد‌ها انحصاری نبودند و هر دو سری توانایی استفاده از تیم‌ها و ورزشگاه‌های شناخته شده را داشتند،‌ آن زمان چه کسی پیروز این رقابت سالانه می‌شد و آیا اصلا پیروزی مطلقی مانند وضعیت امروز وجود داشت؟

  • پیشرفت چشم‌گیر سیستم دفاع و حمله نسبت به گذشته
  • آرکید اما دوست داشتنی
  • گرافیک فوق العاده و طراحی عالی بازیکنان
  • شبیه سازی عالی جو ورزشگاه
  • افکت‌های دلنشین برف و باران
  • گزارشگری تکراری
  • عدم حضور تعداد زیادی از تیم‌ها و لیگ‌های معتبر با اسامی واقعی
  • اضافه نشدن حالت جدیدی به بازی
  • لودینگ‌های نسبتا طولانی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

    بررسی خوبی بود ولی یکم به نظر مغرضانه در مورد تفاوت PES و FIFA صحبت شد

  • Amirhossein Ghadamyari
    Amirhossein Ghadamyari | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

    لطفا بررسی ویدئویی رو هم بگذارید
    روش اضافه کردن پچ روهم توضیح دهید
    باتشکر

    • شایان کرمی
      شایان کرمی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

      سلام. حتما

  • Khashayar
    Khashayar | ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

    با اینکه فیفا رو بیشتر دوست دارم اما باید بگم که اگر این انحصار طلبی های مسخره نبود خیلی بهتر بود

مطالب پیشنهادی