ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترخیص خودرو های وارداتی از گمرک
خودرو

احتمال ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک برای کاهش التهاب بازار

افزایش قیمت خودروها در چند وقت گذشته به دلایل متعددی رخ داده است‌. از جمله می‌توان به ممنوعيت واردات‌، كمبود قطعات و افزایش قیمت ارز ‌اشاره کرد. در نهایت تمام این مسائل باعث شده است ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۰

افزایش قیمت خودروها در چند وقت گذشته به دلایل متعددی رخ داده است‌. از جمله می‌توان به ممنوعیت واردات‌، کمبود قطعات و افزایش قیمت ارز ‌اشاره کرد.
در نهایت تمام این مسائل باعث شده است مشتریان بالقوه بازار خودرو به‌ خصوص در بازه قیمتی 100 میلیون‌ تومان به بالا قدرت خریدشان به شدت کاهش یابد و این کاهش قدرت خرید به‌ دلیل افزایش قیمت‌‌ها باعث شده است بازار در رکود بیشتری فرو برود‌. از سوی دیگر این رکود باعث شده است شرایط بازار هر روز پیچیده‌ تر شود‌.

ترخیص خودرو های وارداتی از گمرک

«سیدجواد حسینی ‌کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گویى با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس با هدف ساماندهی بازار خودرو گفت:

«هنوز هیچ تصمیمی در زمینه رفع ممنوعیت واردات خودرو گرفته نشده و تنها در حد بحث بوده اما با هدف بازگشت آرامش به این بازار، چند گزینه پیرامون خودروهای وارداتی و سایر مشکلات صنعت خودروسازی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.»

توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای وارداتی باعث شده است که هرج و مرج در بازار خودروهای خارجی افزایش یابد و همین موضوع رشد 40 تا 100 میلیون تومانی قیمت بعضی خودروها را در بازار به همراه داشته است.

حسینی کیا عنوان می‌کند: «یکی از این پیشنهادها این بود که ظرف چند روز آینده خودروهایی که در حال حاضر ظرفیت ترخیص از گمرک را دارند، وارد بازار شوند.»

خودروهای وارداتی

به گفته این نماینده مجلس در عین حال تصمیم دیگری گرفته شد مبنی بر این که برخی CKD هایی که در گمرک مانده و ترخیص نشدند با حمایت مجلس به سرعت ترخیص شوند تا خودروهایی که مشکل کمبود قطعه دارند به زودی تکمیل و وارد بازار شوند تا از التهاب موجود کاسته شود.
ترخیص خودرو های وارداتی از گمرکطولانی بودن پروسه ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک در بسیاری از صنایع دیگر هم وجود دارد و در وضعیت ارزی فعلی صنایع دیگر نیز با مشکلات جدی ای رو به رو هستند و خودرو کالایی متشکل از چند هزار قطعه است. عدم تکمیل هر کدام از این قطعات باعث می شود که خودرو کامل نشده و قابلیت عرضه پیدا نکند، از این رو کمبود قطعه در زمینه خودرو قابل اغماض نیست.
حسینی کیا حمایت از دو خودروساز بزرگ که بخش زیادی از نیاز بازار را تامین می کنند را ضروری می‌داند و معتقد است که به طور قطع در جلسات بعدی نیز موضوع رفع ممنوعیت واردات خودرو با هدف کاهش التهاب بازار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

با تمام این اوصاف اما کمبود منابع ارزی که به عنوان مهمترین دلیل ممنوعیت واردات خودرو مطرح می شود کمکان در کشور وجود دارد و بعید به نظر می رسد که راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی