ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لای فای
تکنولوژی

لای فای دسترسی به شبکه با سرعت نور در مدرسه ای در اسکاتلند را فراهم کرد

مدرسه ای در اسکاتلند ادعا می کند اولین شبکه لای فای ( Li-Fi ) با سرعت نور را راه اندازی کرده است. این در حالی است که حتی هنوز استانداردهای این روش نهایی نشده است. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

مدرسه ای در اسکاتلند ادعا می کند اولین شبکه لای فای ( Li-Fi ) با سرعت نور را راه اندازی کرده است. این در حالی است که حتی هنوز استانداردهای این روش نهایی نشده است.

در این روشِ انتقال اطلاعات 8 لامپ LED در سقف کلاس ها نصب شده و اطلاعات با ارسال از طریق آنها، توسط گیرنده هایی متصل به درگاه USB کامپیوترها دریافت می شود.

مرکز تحقیق و توسعه دانشگاه ادینبرو از آزمایش این پروژه پشتیبانی کرده. به این منظور از دانگل های LiFi-XC ساخت شرکت pureLiFi استفاده شده. بر اساس بیانیه این شرکت استفاده از لای فای در کنار وای فای، پهنای باند اضافه ای را فراهم می کند و از ازدحام بیش از حد در شبکه ها جلوگیری می کند. به این ترتیب دانش آموزان می توانند با شبکه ای یکپارچه شده، ویدیوهای آموزشی را مشاهده کرده و به دانلود محتوای مورد نیاز خود بپردازند.

لای فای بر اساس تغییر شدت جریان ارسالی به لامپ های LED کار می کند به این ترتیب میزان روشنایی لامپ با سرعت بالایی تغییر می کند. البته تغییرات به قدری سریع هستند که با چشم انسان قابل تشخیص نیست. همین تغییرات توسط حسگر دریافت کننده نور روی کامپیوتر کاربر جمع آوری شده و با تبدیل به سیگنال های الکتریکی دیتای مورد نظر استخراج می شود. این روش پهنای باند بسیار بالای 224 گیگالیت در ثانیه را فراهم می کند.

لای فای

از آنجایی که لای فای از نور برای برقراری ارتباط استفاده می کند، تداخل ها مشابه با امواج رادیویی بر آن اثری ندارد. به این ترتیب تقریباً در هر مکانی از جمله بیمارستان ها و کارخانجات پتروشیمی می توان از آن استفاده کرد.

هر چه میزان نور بیشتر باشد، می توان به سرعت بالاتری دست یافت. به عنوان نمونه یک لامپ LED سرعت 42 مگابیت در ثانیه ای را ارائه می دهد و با 6 عدد از آنها می توان به سرعت 252 مگابیت در ثانیه دست یافت.

البته این فناوری مشکلاتی هم دارد. از دیوارها عبور نمی کند. ولی کاربران در واقع می توانند به واسطه مشاهده نور درک کنند که داده ها تا کجا قابل دسترس است. همچنین محدوده کارکرد آن بسیار کم است: تنها در حدود 10 متر. اگر گوشی شما به این فناوری مجهز شود، نمی توانید با قرار دادن موبایل در جیب شلوارتان به اینترنت مبتنی بر لای فای متصل شوید.

لای فای

البته باید اشاره کرد که در این سیستم امکان ارسال اطلاعات از دانگل به لامپ نیز وجود ندارد. به این منظور از فناوری مادون قرمز استفاده می شود. اما به گفته شرکت pureLiFi امکان استفاده از روش های دیگری از جمله انتقال اطلاعات روی سیم های برق نیز به عنوان گزینه ای جایگزین برای ارسال از سمت کاربر وجود دارد.

لای فای اکنون در حال استاندار سازی توسط انستیتو مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) است؛ موسسه ای که استانداردهایی از جمله در حوزه بیسیم را تدوین می کند. در نهایت pureLiFi قصد دارد این فناوری را به هر دستگاه قابل حمل نیازمند ارتباطات بیسیم اضافه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی