ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپ گرافیکی 7 نانومتری
تکنولوژی

کارت های گرافیک AMD با معماری 7 نانومتری در 2018 معرفی می شوند

به تازگی کمپانی AMD در بیانیه مطبوعاتی خود تأیید کرده بود که در سال جاری میلادی اولین کارت های گرافیک مبتنی بر چیپ 7 نانو متری جهان را در سال جاری میلادی معرفی می کند. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

به تازگی کمپانی AMD در بیانیه مطبوعاتی خود تأیید کرده بود که در سال جاری میلادی اولین کارت های گرافیک مبتنی بر چیپ 7 نانو متری جهان را در سال جاری میلادی معرفی می کند. اخیراً این موضوع را  «لیزا سو» مدیرعامل شرکت نیز تأیید کرده است.

گفته شده نقطه عطف بزرگ بعدی AMD معرفی محصولات 7 نانومتری از جمله نسل دوم پردازنده های ذن، با نام «ذن 2» در کنار معماری «نوی» پردازشگرهای گرافیکی است. تولید چندین محصول 7 نانومتری به کمپانی TSMC سپرده شده که GPU مورد بحث نیز در این بین است. علاوه بر این پردازنده های 7 نانومتری برای سرورها که قرار است در سال 2019 معرفی شوند هم اکنون در حال تولید توسط TSMC هستند.

اولین چیپ گرافیکی 7 نانومتری بر اساس معماری وگای فعلی بوده و قرار است بهبود کارایی قابل توجهی را ارائه دهد. از دستورالعمل های هوش مصنوعی به همراه 4 مجموعه حافظه 8 گیگابایتی از نوع HBM2 و 4096 بیتی پشتیبانی می کند. به این ترتیب در کل می تواند با 32 گیگابایت رم همراه شود.

چیپ گرافیکی 7 نانومتری
ابتدا چیپ های گرافیک 7 نانومتری وگا و سپس نمونه های نَوی از راه می رسند.

در حالی که AMD جزئیاتی از این چیپ را منتشر نکرده ولی می توان انتظار داشت پهنای باند حافظه به یک ترابایت در ثانیه برسد. در عین حال سرعت ساعت بالاتری داشته باشد و به لطف فرایند تولید 7 نانومتری TSMC از نظر مصرف انرژی نیز بهینه تر عمل کند.

بر اساس ادعای یک منبع چیپ های وگای 7 نانومتری می توانند قدرت محاسباتی گرافیکی 20.9 ترافلاپس را ارائه دهند. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد با اولین چیپ گرافیکی طرف هستیم که قدرتی بیش از 20 ترافلاپس را ارائه می دهد.

وبسایت آناندتک تخمین زده بود که این چیپ تقریباً 336 میلی متر مربع اندازه خواهد داشت. در مقایسه باید گفت که چیپ های مبتنی بر معماری تورینگ از انویدیا که به تازگی معرفی شده اند 754 میلیمتر مربع هستند و البته بر اساس فررایندهایی به غیر از 7 نانومتری و به نوعی قدیمی تر تولید می شوند.

لیزا سو همچنین در رویدادی در ماه ژوئن تأیید کرده بود که پردازشگرهای گرافیکی 7 نانومتری AMD برای گیمرها نیز ارائه می شوند. البته مشخص نبود که آیا پردازشگرهای گرافیکی وگای 7 نانومتری به دست گیمرها می رسد یا این دسته از کاربران باید برای نمونه های با اسم رمز نوی منتظر بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی