علت وقوع میگرن و ۷ روش ساده و موثر برای کاهش سردردهای میگرنی

علت وقوع میگرن و ۷ روش ساده و موثر برای کاهش سردردهای میگرنی

اگر شما نیز به بیماری میگرن مبتلا هستید بدون شک دوست داشته اید هنگام وقوع حمله میگرنی مته ای در سر خود فرو کنید تا از درد، فشار و تپش های ناخوشایند درون سرتان خلاص شوید. این حالات ناخوشایند و دردناک روز شما را خراب کرده و ممکن است باعث شوند که ساعت های طولانی به یک مکان تاریک و آرام پناه ببرید تا از این درد و فشار کاسته شود. متاسفانه سردردهای میگرنی بسیار شایع بوده به نحوی که تنها در میان مردان از هر ۹ نفر ۶ نفر به میگرن مبتلا می شوند و البته باز متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است.

درمان میگرن

عصب شناسی باتجربه به نام دکتر گری جی در این باره چنین می گوید:” در حالی که میگرن ها عموماً در دوران جوانی رخ می دهند اما ۳۰ تا ۴۰ درصد مردان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال به این بیماری دچار می شوند”. اگر چه هنوز درمانی برای این بیماری ناخوشایند عصبی یافت نشده اما راه هایی برای کاهش درد میگرن وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که علت سردردهای میگرنی چیست، چیزی که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

علت ابتلا به میگرن چیست؟

درمان میگرن

میگرن را می توان خیلی ساده بدین ترتیب معرفی کرد: سردردهایی بسیار شدید و غیرطبیعی. به گفته پزشکان مغز و اعصاب، این درد که به صورت تپشی و زنشی در سر ایجاد می شود، معمولاً ابتدا در یک طرف سر شروع شده و اغلب بین ۴ ساعت تا ۳ روز تداوم دارد. نکته دیگر این که فعالیت های فیزیکی، نور، صدا و حتی بود نیز می تواند سردرد میگرنی را تشدید کند. هنگام شروع سردردهای میگرنی ممکن است حالت تهوع داشته و یا حتی استفراغ کنید.

همچنین برخی از بیماران از دیدن هاله ها و تشعشعاتی پیش از وقوع سردرد میگرنی حرف می زنند که معمولاً در حدود ۲۰ درصد از این بیماران دیده می شود. این تجربیات شبه توهم که با نام “Aura” از آن ها یاد می شود شامل تغییرات بصری، احساسی، شناختی و حتی تغییر در نحوه سخن گفتن فرد است و معمولاً قبل از شروع سردردهای میگرنی و بین ۵ تا ۶۰ دقیقه تداوم دارند. برای درک این حالت می توانید به فایل گیفی که در این لینک قرار دارد مراجعه کنید.

درمان میگرن

در حالی که نمی توان با اطمینان گفت که دلیل میگرن چیست اما بنا بر اطلاعات ارایه شده توسط بنیاد میگرن ایالات متحده، اگر یکی از والدین شما میگرن داشته باشد احتمال این که شما نیز به بیماری مشابهی دچار شوید ۵۰ تا ۷۵ درصد بیشتر خواهد بود. دکتر زبیر احمد، متخصص مغز و اعصاب در کلینیکی در کلیولند در این باره چنین می گوید:” میگرن یک بیماری ژنتیکی است و از قبل زمینه های آن در برخی از بیماران وجود دارد. حتی در میان بیمارانی که زندگی سالم و بدون نقصی دارند- کسانی که از عوامل ایجاد کننده میگرن دوری کرده و داروهای مناسب و موثر استفاده می کنند- اگر سابقه خانوادگی میگرن داشته و از لحاظ ژنتیکی مستعد این بیماری باشند، در مرحله ای از زندگیشان به بیماری میگرن دچار خواهند شد”.

جدای از بحث ژنتیک، فاکتورهایی در سبک زندگی نیز می تواند در بروز میگرن دخالت داشته باشد. دکتر زبیر احمد در این باره چنین می گوید:” داشتن یک سبک زندگی سالم در جهت کاهش سردردهای میگرنی بسیار ضروری و تعیین کننده است. محرک های خاصی مانند رژیم غذایی نامناسب، نداشتن تحرک فیزیکی، خواب نامناسب یا ناکافی، ضربات مداوم به سر یا استرس می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند”.

چگونه می توان از دست میگرن خلاص شد؟

درمان میگرن

در حال حاضر هیچ درمانی قطعی برای بیماری میگرن وجود ندارد. دکتر احمد می گوید:” درمان خاصی برای میگرن وجود ندارد اما می توان این حالت را با مصرف داروهای مناسب و داشتن یک سبک زندگی سالم کنترل کرد، درست مانند دیگر بیماری های مزمن”. در ادامه به برخی از روش ها برای درمان نسبی و کاهش شدت سردردهای میگرنی اشاره خواهیم کرد.

۱- از ترکیبات مکمل دارای ریبوفلاوین یا منیزیم استفاده کنید

درمان میگرن

دکتر زبیر احمد درباره نحوه درمان نسبی میگرن چنین می گوید:” مطالعات نشان داده که برخی از ترکیبات مکمل مانند ویتامین بی-۲ (ریبوفلاوین) و منیزیم برای جلوگیری از میگرن مفید هستند. در مطالعه ای بالینی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد در کسانی که روزانه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کنند میزان وقوع میگرن به شدت کاهش یافت. مصرف ۴۰۰ میلی گرم ریبوفلاوین نیز نشان داد که دستکم در هر ماه ۲ مورد حمله میگرنی کمتری نسبت به قبل از مصرف این ویتامین رخ می دهد.

۲- استرس را در کمترین حد ممکن حفظ کنید

درمان میگرن

استرس یکی از محرک های اصلی سردردهای میگرنی است. دکتر زبیر احمد در مورد نقش استرس در حملات میگرنی چنین می گوید:” استرس مواد شیمیایی زیادی را در مغز آزاد می کند که هم می توانند باعث میگرن شده و هم آن را تشدید نمایند. در طی دوران پراسترس، ترکیبات شیمیایی از جمله اپی نفرین و کورتیزول در خون ترشح می شود. با کاهش استرس ناشی از کار روزمره و کاهش سطح این ترکیبات شیمیایی در خون، ممکن است افراد گاهی سردردهایی خفیف و ضعیف را تجربه کنند که از آن ها با عنوان «میگرن خفیف شده» یاد می کنند”.

۳- با مراجعه به پزشک ، نسخه مناسب دریافت کنید

درمان میگرن

داروهای میگرن معمولاً در دو بخش متفاوت رده بندی می شوند: از بین برنده و پیشگیری کننده. داروهای از بین برنده و متوقف کننده زمانی استفاده می شوند که سردرد میگرنی شما آغاز شده است که مهم ترین آن ها به تریپتان ها مشهور هستند. این داروها با تحریک ترشح سروتونین در مغز باعث انقباظ رگ های خونی و کاهش التهاب در آن ها شده که کاهش درد را در پی دارد. وقتی که پای پیشگیری از میگرن به میان می آید گزینه های مختلفی خواهید داشت. داروهای موسوم به «متوقف کننده های بتا» معمولاً برای کاهش فشار درون رگ ها استفاده می شوند و در کاهش دردهای میگرنی موثر هستند.

داروهای ضد حمله عصبی نیز در جلوگیری از سردردهای میگرنی عملکرد خوبی دارند؛ داروهایی ماند دیوالپروکس (دپاکوت)، والپوریت (دپاکون) و توپیرامات (توپامکس). داروی جدیدی نیز در ماه های اخیر برای پیشگیری از میگرن تایید شده که erenumab نام دارد. این دارو باعث مسدود شدن مولکولی به نام پپتید ژنی کالسیتونین می شود، مولکولی که مقدار آن در افراد دارای میگرن افزایش یافته و با این دارو که ماهی یک بار به صورت شخصی تزریق می شود می توان وقوع میگرن را به شدت کاهش داد. هنوز عوارض جانبی بلند مدت این دارو مشخص نشده اما در کاهش سردردهای میگرنی بسیاری از بیماران مفید است.

۴- رابطه جنسی داشته باشید

درمان میگرن

شاید باورتان نشود اما این توصیه کاملاً جدی و موثر است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت نشان داد که ۶۰ درصد از افرادی که هنگام وقوع حمله میگرنی رابطه جنسی برقرار کرده بودند از کاهش درد در هنگام رابطه خبر می دادند.

۵- از خوردن غذاهای فرآوری شده دست بردارید

درمان میگرن

خوردن هله هوله و غذاهای فرآوری شده و آماده باعث تشدید میگرن خواهد شد. محرک های غذایی میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیار مهم است که با کنترل رژیم غذایی خود، محرک یا محرک های غذایی که در شما باعث وقوع سردرد میگرنی می شوند را شناسایی کنید. وقتی که این محرک ها شناسایی شدند دیگر احتمال وقوع میگرن به خاطر آن غذاهای خاص کاهش خواهد یافت.

برای مثال ماده غذایی مونوسدیم گلوتامات که در بسیاری از غذاها مانند سوپ های آماده، پیتزاها، چیپس ها و غذاهای چینی یافت می شود باعث تحریک میگرن می شوند. نوشابه های گازدار یا انرژی زا و دیگر نوشیدنی های کافئین دار، بخصوص آن هایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند نیز در وقوع سردردهای میگرنی موثر به نظر می رسند.

۶- از نوشیدن الکل خودداری نمایید

درمان میگرن

مشروبات الکلی در هنگام تخمیر و فرآوری باعث تولید محصولات فرعی می شوند که همگی در تحریک میگرن موثرند. البته این ترکیبات در برخی انواع مشروبات الکلی مانند ویسکی، شراب و آبجو بیشتر یافت می شوند.

۷- بوتاکس انجام دهید

درمان میگرن

بوتاکس تنها برای از بین بردن چین و چروک مفید نیست و اف دی ای از سال ۲۰۱۰ استفاده از این روش برای درمان میگرن را نیز تایید کرده است. اگر چه این روش درمان بیشتر در افراد مبتلا به میگرن های مزمن (افرادی که دستکم در نیمی از روزهای ماه تجربه حملات میگرنی دارند) مورد استفاده قرار می گیرد اما کسانی که تنها دو بار این روش درمانی را امتحان کرده بودند ۵۰ درصد کاهش در علایم میگرن را گزارش کرده اند.

این کار با تزریق توکسین بوتولینوم در انتهای اعصابی که به سمت مغز حرکت می کنند از طریق متوقف کردن سیگنال های درد ارسالی از مغز، باعث کاهش سردردهای میگرنی می شوند. هر بار درمان به این شیوه شامل ۳۱ تزریق در سراسر سر و گردن خواهد بود.

از سر درد خوشه ای تا میگرن؛ انواع سر درد و روش های درمان آن

آیا می دانید چه عواملی باعث بروز سردرد می‎شوند؟

چرا بعد از خوردن آب یخ یا بستنی مغزمان یخ می‌زند؟

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • علی بهمن ۱۲, ۱۳۹۷

    مادر مادر من سر درد داشت.مادر من هم داره من هم دارم و مسعله ماملا ارثی هست و شب ها هم بد بختانه شروع میشه وقتی ماه کامل میشه.

  • مریم آذر ۲۲, ۱۳۹۸

    اون مورد رابطه جنسی خیلی مفید بود، کمکم کرد.
    ممنون