ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آکوستوفورتیک
تکنولوژی

روش جدید محققان هاروارد امکان چاپ مایعات با استفاده از صدا را فراهم می کند

به لطف پرینترهای جوهر افشان، پرینت های مبتنی بر مایعات مدت ها است که به طور گسترده استفاده می شوند. اما اگر بخواهید ماده ای بیولوژیکی، عسل یا حتی فلز مایع را چاپ کنید چطور؟ ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

به لطف پرینترهای جوهر افشان، پرینت های مبتنی بر مایعات مدت ها است که به طور گسترده استفاده می شوند. اما اگر بخواهید ماده ای بیولوژیکی، عسل یا حتی فلز مایع را چاپ کنید چطور؟ در این صورت چاپ آکوستوفورتیک به کار می آید.

به زودی این نوع چاپ نیز محقق می شود. محققانی از دانشگاه هاروارد روشی را توسعه داده اند که از شناور کردن با استفاده از صدا بهره می برد. با استفاده از این روش امکان چاپ کردن قطرات موادی که در حالت عادی چاپ شان ممکن نیست فراهم می شود؛ از جمله چاپ فلزات یا عسل.

در راهکار مورد بحث از تولید کننده های ارتعاش صوتی برای تولید فرکانس های با طول موج پایین بهره گرفته می شود تا با ایجاد میدان صوتی، مواد با نیروی 100 برابر گرانش زمین از نازل پرینتر خارج شوند. به این ترتیب حتی چسبناک ترین مواد نیز نمی توانند در برابر خروج از نازل مقاوت کنند. همچنین می توان با تنظیم قدرت موج صوتی اندازه قطرات را تغییر داد.

چاپ آکوستوفورتیک به گونه ای طراحی شده که می توان از موادی که از نظر بیولویکی زنده هستند نیز استفاده کرد و به این ترتیب حتی سلول های زنده را نیز چاپ کرد.

این پروژه اکنون مراحل اولیه را سپری می کند ولی پتانسیل بالایی برای استفاده های متعدد دارد. محققان دانشگاه هاروارد یکی از کاربردهای این روش را در زمینه دارویی می دانند. علاوه بر این می تواند در تولید مواد رسانا و تجهیزات نوری به کار رود. از دیگر کاربردهای احتمالی آن می توان به حوزه غذا و لوازم آرایشی اشاره کرد.

شاید روزی استفاده از چاپ آکوستوفورتیک برای تولید سس های تند یا حتی داروهای جدید چندان هم موضوع عجیبی به حساب نیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی