ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

در چهارمین لیگ بازی‎های رایانه‎ای چه می گذرد؟

روز گذشته بنیاد ملی بازی‌ها و برگزارکنندگان چهارمین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران آمار و ارقامی در ارتباط با این رویداد منتشر کردند تا از استقبال بالای مردم بگویند. لیگ چهارم همچنان تا آخر هفته ادامه ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۹

روز گذشته بنیاد ملی بازی‌ها و برگزارکنندگان چهارمین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران آمار و ارقامی در ارتباط با این رویداد منتشر کردند تا از استقبال بالای مردم بگویند. لیگ چهارم همچنان تا آخر هفته ادامه دارد و جمعه شب شاهد برگزاری مراسم اختتامیه آن هستیم.

در ابتدا حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها به توضیح مختصری از آمار از لیگ امسال پرداخت و گفت: «6187 نفر در رشته‌های فوتبال شرکت کردند که این رقم تمامی پلتفرم‌ها از جمله کنسول و کامپیوتر و هر دو بازی PES و فیفا 18 را شامل می‌شود. در مورد بازی‌های موبایل نیز حدود 612 نفر در رشته کرش رویال و 5200 نفر در دو بازی داخلی شرکت کردند که از این رقم 5000 نفر آن مربوط به بازی Quiz of Kings است. در انتها نیز باید بگویم که 28 تیم متوسط 5 نفره در رشته کانتر استرایک ثبت نام کردند.»

مجموع تمامی این شرکت‌کننده‌ها به رقم حدودی 11 هزار می‌رسد که به گفته مدیر عامل بنیاد، حاکی از رشدی 60 الی 70 درصدی نسبت به لیگ سال گذشته است. همچنین فینال بازی‌های فیفا و کوییز آف کینگز که در روز اختتامیه برگزار می‌شوند، به صورت زنده از شبکه 3 پخش خواهد شد.

کریمی قدوسی همچنین در مورد جایزه‌های مسابقات امسال صحبت کرد و توضیح داد که بنیاد بیشترین جایزه را به بازی ایرانی کوییز آف کینگز اختصاص داده است و مجموع مبلغ 40 میلیون تومان به سه نفر اول این رشته اهدا می‌شود. او در آخر صحبت‌هایش نیز اشاره کرد که پنجمین لیگ بازی‌های ویدیویی به احتمال زیاد سال آینده در کنار نمایشگاه گیم تهران برگزار خواهد شد.

پس از آن عباس ارضی، مدیر شرکت مکعب نیز به توضیحات تکمیلی پرداخت و گفت: «بازی کانتر استرایک که در ابتدای ثبت‌نام لیگ جز رشته‌ها نبود، به دلیل استقبال و درخواست زیاد شرکت‌کننده‌ها اضافه شد. همچنین امسال در جهت اسکان نیز اقدامات جدیدی برداشته شد و به دوستانی که از شهرستان می‌‌آمدن، کمک شد تا با تخفیف در یک سری از هتل‌ها اسکان یابند. بودجه کافی در اختیار نیست که اسکان کامل رایگان در اختیار شرکت‌کننده‌ها قرار بگیرد اما امیدوارم در لیگ آتی نیز بتوانیم کمک بیشتری بکنیم.»

او همچنین در مورد اعزام برندگان لیگ امسال به مسابقات جهانی توضیح داد و گفت که به دلیل شرایطی که کشور در حال حاضر در آن قرار دارد و برخی مشکلات دیگر چون کمبود زمان و سخت شدن فرآیند اخذ ویزا از سفارت، به احتمال 90 درصد امکان اعزام شرکت‌کنند‌گان به مسابقات جهانی ESWC وجود ندارد.

کریمی قدوسی در جواب به راه‌های درآمدزایی بنیاد از این رویداد گفت: «ما حدود چند ماه پیش لیستی از هزینه و درآمدهای تمام رویداد‌های بنیاد از سال 87 تا 96 را در سایت منتشر کردیم. اگر لیگ‌ها را از جنبه هزینه و درآمدها در چند سال اخیر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که روند مثبتی داشته تا جایی که امسال هزینه‌ها از درآمد کمتر شده و دیگر از بیت‌المال هزینه‌ای صورت نگرفته است. این پیامد مثبتی است چون رویداد‌های ورزش‌های الکترونیکی به ذات باید درآمدزا باشند.»

سال گذشته بانوان اجازه شرکت در مسابقات فیفا و PES را نداشتند اما امسال این جواز صادر شد. ارضی و علی فخار، مدیر روابط عمومی بنیاد، در پاسخ به سوالی مربوط به تعداد بانوان حاضر در مسابقات گفتند که حدود 40 درصد از شرکت‌کنندگان کوییز آف کینگز را بانوان تشکیل دادند و 50 خانم نیز در دیگر رشته‌ها شرکت کردند. ارضی در ادامه توضیح داد: «سال گذشته نیز ما برای اولین بار حضور بانوان را در رشته کوییز آف کینگز داشتیم و این تجربه آزمایشی شد تا بفهمیم چه تمهیدات و لاجستیکی را باید برای حضور بیشتر بانوان انجام بدیم. امسال این اتفاق خوب افتاد و قطعا در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»

در انتهای جلسه نیز دیجیاتو ابتدا از نام‌گذاری لیگ پرسید و اینکه چه زمانی نام آن به عنوان درست «بازی‌های ویدیویی» اصلاح پیدا می‌کند؟ چون بیشتر بازی‌های امسال عناوین ویدیویی هستند و تنها دو رشته بازی رایانه‌ای به حساب می‌آیند.

کریمی در پاسخ به این پرسش گفت: «نام کامل لیگ به انگلیسی، لیگ بازی‌های ویدیویی ایران (به مخفف IGL) است و بعد از صحبتی که مرجع محترم دیجیاتو کردند، من نیز با باقی تیم صحبت کردم تا در صورت امکان نام لیگ را تغییر دهند اما امسال به دلیل تمام تبلیغات، اخبار و بنرهایی که از پیش منتشر شده بود، موفق به این کار نشدیم اما قطعا از سال دیگه این نام تغییر پیدا کرده و اصلاح خواهد شد.»

به عنوان آخرین سوال دیجیاتو از چرایی عدم حضور برخی از بازی‌های پرطرفدار چون Dota 2 و League of Legends پرسید که آیا این مسئله مربوط به پوشش کاراکترها است یا سبک بازی؟ مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز این گونه توضیح داد: «اگر کمی جستجو در اینترنت انجام دهید، متوجه می‌شوید که این موضوع به مسائل فرهنگی بر می‌گردد اما ما در حال مذاکره با نهاد‌های دیگر هستیم تا در صورت امکان سال آینده نسخه ویرایشی بازی را که تکسچرها و لباس‌ها اصلاح شده، به لیگ اضافه کنیم.»

اختتامیه چهارمین لیگ بازی‎‎های رایانه‎ای جمعه، 16 شهریور از ساعت 8 تا 10 در رستوران محیطی برج میلاد برگزار می‎شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • I'mSully
    I'mSully | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

    ای بابا کی سی اس گو اضافه شد؟! :/
    جایی استریم زنده داره مسابقاتش ببینیم تو چه سطحیه؟

  • علی زاهدی فر
    علی زاهدی فر | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

    بابا به خدا مردم با قیافه کاراکترای دوتا ۲ و lol تحریک نمیشن بعد از کانتر اینا محبوبترین تو بازیهای رایانه ان به خدا. لا اقل دوتا ۱ رو بیارید تو لیگ.

مطالب پیشنهادی