ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

11 رمان علمی تخیلی که اقتباس سینمایی آن‌ها در دست ساخت قرار دارد

در سال‌های اخیر، شاهد اکران فیلم‌های علمی تخیلی متنوعی بوده‌ایم که به خوبی توانسته‌اند نیاز طرفداران این ژانر با سلیقه‌های مختلف را پاسخ دهند. مهم نیست طرفدار فیلم‌های علمی تخیلی اکشن محور هستید که انفجارهای ...

سورنا رضایی
نوشته شده توسط سورنا رضایی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

در سال‌های اخیر، شاهد اکران فیلم‌های علمی تخیلی متنوعی بوده‌ایم که به خوبی توانسته‌اند نیاز طرفداران این ژانر با سلیقه‌های مختلف را پاسخ دهند. مهم نیست طرفدار فیلم‌های علمی تخیلی اکشن محور هستید که انفجارهای عظیم و خیره کننده در آن‌ها رخ می‌دهد یا فیلم‌های علمی تخیلی که با داستان‌های پیچیده‌شان تنها بازمانده‌های سلول‌های خاکستری‌تان را بر باد می‌دهند، بدون شک می‌توانید با نگاهی کوتاه و گذرا به لیست‌ فیلم‌های اکران شده از این ژانر در سال‌های گذشته، اثری مطابق با سلیقه‌ خود پیدا کنید. شرایط برای سال‌های پیش رو نیز به همین شکل خواهد بود و طرفداران می‌توانند منتظر اکران فیلم‎‌های علمی تخیلی بسیاری باشند.

رمان‌های علمی تخیلی از دیرباز یکی از منابع الهام استودیوهای فیلم سازی هالیوود برای تولید فیلم‌های پر زرق و برق بوده‌اند و تعدادی از بزرگترین فیلم‌های این ژانر بر اساس رمان‌های پرفروش ساخته شده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در یک مقاله به معرفی رمان‌هایی بپردازیم که ساخت اقتباس سینمایی آن‌ها تایید شده و به زودی رنگ اکران به چشم می‌بینند.

رمان علمی تخیلی

رمان آرمادا (Armada) نوشته ارنست کلاین

رمان «آرمادا» را می‌توان دنباله‌ رمان Ready Player One دانست که در سال 2011 منتشر شد و اخیراً نیز اقتباس سینمایی آن به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به اکران در آمد. رمان آرمادا داستان نوجوانی دبیرستانی را روایت می‌کند که متوجه می‌شود بازی آنلاین مورد علاقه‌اش در واقع یک شبیه ساز پیچیده با هدف آماده سازی او برای مقابله با حمله‌ قریب الوقوع بیگانگان است. پس از پی بردن به این حقیقت، شخصیت اصلی داستان تصمیم می‌گیرد به بررسی دقیق‌تر بازی بپردازد که نتیجه‌ آن برملا شدن رازهای غیر منتظره‌ای است. پس از پی بردن به این موضوع، کاراکتر اصلی داستان به بررسی دقیق‌تر بازی می‌پردازد که باعث بر ملا شدن رازهای غیر منتظره‌ای می‌شود؛ رازهایی که نشان می‌دهند صنعت بازی‌های ویدیویی و خانواده او ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند.

موفقیت‌های روز افزون بازی های ویدئویی باعث شده تا حق ساخت فیلم «آرمادا» پیش از اینکه حتی کتابش به صورت رسمی منتشر شود به فروش برسد. شرکت یونیورسال پیکچرز در سال 2012 حق ساخت اثری سینمایی بر اساس این رمان را خریداری کرد و در حال حاضر نیز روی مراحل اولیه‌ ساخت آن کار می‌کند. متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه اطلاعاتی از تاریخ اکران فیلم در دسترس نیست.

رمان علمی تخیلی

آرتمیس (Artemis) نوشته اَندی ویر

پس از موفقیت‌های رمان «مریخی» (The Martian) و اقتباس سینمایی آن، اندی ویر بار دیگر تصمیم گرفت تا رمانی در ژانر علمی تخیلی بنویسد. داستان این کتاب که در سال 2017 وارد بازار شد، در آینده‌ای نه چندان دور آینده جریان دارد و حول شخصیتی به نام جَز باشارا می‌چرخد. باشارا که با تبهکاری زندگی خود را اداره می‌کند، در شهر آرتمیس که روی ماه بنا شده، درگیر یک توطئه‌ بسیار خطرناک می‌شود.

با توجه به موفقیت‌های رمان و اقتباس سینمایی مریخی، قابل پیش بینی بود که حق ساخت فیلم سینمایی «آرتمیس» حتی پیش از عرضه شدن توسط فاکس قرن بیستم خریداری شود. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از تاریخ اکران فیلم موجود نیست اما می‌دانیم که فیل لورد و کریس میلر کارگردانان فیلم خواهند بود. وظیفه‌ نویسندگی نیز بر عهده جنووا رابرتسون وُرِت قرار دارد که سابقه‌ کار روی آثاری همچون Captain Marvel و Tomb Raider در پرونده‌اش دیده می‌شود. این کتاب به فارسی نیز توسط کتابسرای تندیس ترجمه شده است.

رمان علمی تخیلی

سرگذشت جوآن (The Book of Joan) نوشته لیدیا یوکنویچ

«سرگذشت جوآن» در واقع بازنویسی رمانی به نام Story of Joan of Arc است و به نوعی یک داستان ژاندراک مدرن به شمار می‌رود. اتفاقات آن در آینده‌ای پسا آخرالزمانی رخ می‌دهد. بشر به دلایلی زمین را ترک کرده است و روی پلتفرمی معلق در بالای زمین زندگی می‌کند که توسط یک نظام پلیسی کنترل می‌شود. داستان نیز حول زنی جوان می‌چرخد که رهبری گروهی از شورشیان مخالف حکومت را بر عهده دارد. این کتاب در آوریل سال 2017 منتشر شد و به خاطر مفاهیم فمینیستی که در داستان قرار داشت، مورد تحسین قرار گرفت.

اوایل سال 2017 میلادی، شرکت استون ویلیج پروداکشنز توانست در یک رقابت بسیار سخت، حق ساخت فیلم سینمایی بر اساس رمان «سرگذشت جوآن» را از آن خود کند. تهیه کنندگی این فیلم که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از تاریخ اکران آن در دسترس نیست، بر عهده اسکات استیندرف و دیلن راسل قرار دارد.

رمان علمی تخیلی

فرزندان زمان (Children of Time) نوشته آدریان چایکوفسکی

در آینده که زمین با گذشت هر روز به نابود‌ی‌اش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، بازماندگان انسان‌ها مجبور به ترک زادگاهشان برای همیشه می‌شوند. این انسان‌ها جستوجو را برای سیاره‌ای بسیار دور که طبق افسانه‌ها برای انسان‌ها آماده شده است، آغاز می‌کنند. سیاره در نهایت پیدا می‌شود اما یک مشکل وجود بزرگ دارد: نژاد دیگری از موجودات زنده روی این سیاره ساکن هستند.

همین خلاصه از رمان «فرزندان زمان» چایکوفسکی کافی بود تا نظر استودیو لاینزگیت، سازنده سری فیلم‌های The Hunger Games و Twilight به آن جلب شود و در نهایت به خرید حق ساخت فیلم سینمایی این رمان تصمیم بگیرد. در اکتبر 2017، کالبی دِی به پروژه ساخت اضافه شد تا رمان را به فیلمنامه تبدیل کند. این فیلم در حال حاضر مراحل ساخت را پشت می‌گذارد اما متاسفانه تاریخ اکرانی برای آن اعلام نشده است.

رمان علمی تخیلی

تلماسه (Dune) نوشته فرانک هاربرت

«تل ماسه» را می‌توان یکی از بهترین رمان‌های علمی تخیلی تاریخ دانست که تاکنون تعداد زیادی اقتباس سینمایی و سریالی و حتی بازی ویدئویی معروفی در سبک استراتژی از آن ساخته شده است. یکی از کارگردانانی که تصمیم به ساخت فیلمی بر اساس این رمان پرفروش گرفت، دیوید لینچ کبیر بود که البته ساخته‌اش به یک شکست تمام عیار تبدیل شد. این رمان داستان فردی به نام پائول آرتیدس را روایت می‌کند که فرمانروایی خانواده‌اش باعث به وجود آمدن موجی از خشونت در سراسر سیاره می‌شود.

در فوریه سال 2017، شرکت لجندری اینترتینمنت با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرد دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم‌های Sicario و Arrival، وظیفه ساخت اقتباس سینمایی «تل ماسه» را بر عهده خواهد داشت. متاسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعات دیگری از این پروژه در دسترس نیست و حتی نمی‌دانیم این فیلم علمی تخیلی چه زمانی اکران خواهد شد. با وجود این، حضور ویلنوو به عنوان کارگردان در پروژه باعث می‌شود که این اثر در لیست انتظار بسیاری از طرفداران سینما قرار گیرد. این کتاب نیز توسط کتابسرای تندیس ترجمه و به بازار عرضه شده است.

رمان علمی تخیلی

جنگ ابدی (The Forever War) نوشته جو هالدمن

رمان «جنگ ابدی» که توانست جایزه نبولا 1975 را از آن خود کند، درباره‌ یک دانشجوی فیزیک به نام ویلیام ماندلاست که برای ماموریتی ویژه انتخاب می‌شود. پس از اینکه یکی از فضاپیماهای انسان‌ها توسط گونه‌ ناشناخته‌ای از بیگانگان مورد حمله قرار می‌گیرد، انسان‌ها خود را برای جنگ با این موجودات آماده می‌کنند. در چنین شرایطی، ماندلا که عضو یک تیم ویژه‌ است، ماموریت می‌یابد تا با رفتن به یکی از پایگاه‌های این بیگانگان، یکی از آن‌‌ها را برای تحقیقات زنده به زمین بیاورد. علی‌رغم اینکه سفر برای اعضا 2 سال طول کشید اما پس از بازگشت به زمین متوجه می‌شوند دهه‌ها گذشته است و شرایط زمین تفاوت‌های بسیاری با گذشته دارد.

در سال 2008، ریدلی اسکات اعلام کرد اقتباس سینمایی «جنگ ابدی» را خواهد ساخت اما این فیلم در مراحل اولیه‌ ساخت خود با مشکل مواجه شد تا اینکه برادران وارنر حق ساخت فیلم جنگ ابدی را در سال 2015 خریداری کرد. کارگردان کنونی فیلم مشخص نیست اما می‌دانیم که جان اسپایتیچ، نویسنده‌ فیلم‌های Passengers و Prometheus، وظیفه نوشتن فیلمنامه را بر عهده دارد. تاکنون هیچ اطلاعاتی از تاریخ اکران فیلم منتشر نشده است.

رمان علمی تخیلی

خوشبختانه شیر (Fortunately, the Milk) نوشته نیل گیمن

رمان «خوشبختانه شیر» اثری است که با همکاری نیل گیمن، داستانپرداز تحسین شده انگلیسی و اسکاتی یانگ، طراح کتاب‌های کمیک در سال 2013 نوشته شد. این زمان، داستان پدری را بازگو می‌کند که برای خرید شیر به بیرون از خانه می‌رود اما در میانه‌ راه با چیزهای عجیب و غریب زیادی از جمله سفر در زمان، استگوزاروسی که یک بالون را هدایت می‌کند و خدای آتشفشان مواجه می‌شود.

در سال 2015، گزارشی از سوی هالیوود ریپورتر منتشر شد که ادعا می‌کرد کارگردانی اقتباس سینمایی «خوشبختانه شیر» بر عهده ادگار رایت، کارگردان فیلم‌های Shaun of the Dead و Scott Pilgrim vs. the World قرار دارد و جانی دپ و برت مک‌کنزی نیز به عنوان بازیگر و نویسنده فیلمنامه در پروژه حضور خواهند داشت. نشر افق این کتاب را ترجمه و به بازار عرضه کرده است.

رمان علمی تخیلی

فرار لوگان (Logan's Run) نوشته ویلیام اف نولان و جورج کلایتون جانسون

داستان «فرار لوگان» که در سال 1967 وارد بازار شد، در آینده‌ای جریان دارد که انسان‌ها با مشکل تامین منابع مورد نیاز جامعه مواجه شده‌اند. در نتیجه، قانونی اجباری در جامعه وضع شده است که بر اساس آن هر فرد با عبور از 21 سالگی باید به صورت داوطلبانه به زندگی خود پایان دهد تا بدین ترتیب از رخ دادن فاجعه‌ای بدتر جلوگیری شود. ماجرای اصلی از جایی شروع می‌شود که از یکی از ماموران حکومت خواسته می‌شود تا یکی از شهروندان فراری را مطابق قانون بکشد در میانه ماموریت و پس از اینکه سن مامور نیز از 21 عبور می‌کند، او تصمیم به فرار می‌گیرد.

نخستین اقتباس سینمایی از رمان «فرار لوگان» در سال 1976 با نقش آفرینی مایکل یورک به اکران در آمد و توانست در 3 بخش از جوایز اسکار نامزد شود که در نهایت جایزه جلوه‌های ویژه را کسب کرد. در دهه 90 میلادی اعلام شد بازسازی این فیلم در دستور کار قرار دارد اما تا سال 2015 هیچ خبر دیگری از روند ساخت منتشر نشد. در این سال اعلام شد سیمون کینبرگ، نویسنده سری فیلم‌های مردان ایکس، وظیفه‌ نوشتن فیلمنامه را بر عهده دارد. همچنین چندی پیش گزارشی در فضای مجازی منتشر شد که ادعا می‌کرد استودیو سازنده فیلم در حال بررسی انتخاب بازیگر زن برای نقش اصلی است.

رمان علمی تخیلی

موتورهای مرگبار (Mortal Engines) نوشته فیلیپ ریو

رمان «موتورهای مرگبار» که نخستین بار در سال 2001 منتشر شد، در آینده‌ای دور و پسا آخرالزمانی جریان دارد که در آن شهرها به صورت متحرک روی چرخ‌های عظیم بنا شده‌اند. از آن‌جایی که منابع بخاطر جنگ عظیمی که در گذشته جریان داشته بسیار کمیاب شده‌اند، شهرها برای تصاحب منابع باقی مانده به جنگ با یکدیگر می‌پردازند. داستان اما درباره‌ یک کارآموز نگهداری از موتورهای لندن (یکی از شهر عظیم و باقی مانده که روی چرخ‌ها بنا شده است) به نام تام نتسورثی است که پس از برخوردی اتفاقی با یک زن مرموز، مسیر زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

فیلم سینمایی «موتورهای مرگبار» توسط کریستین ریورز کارگردانی ساخته می‌شود که نخستین تجربه‌ او به عنوان کارگردان است. ریورز پیش از این به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه در ساخت فیلم‌های مختلف همکاری می‌کرده است و به خاطر جلوه‌های ویژه فیلم کینگ کونگ نیز توانست جایزه اسکار را از آن خود کند. پیتر جکسون نیز به عنوان یکی از نویسندگان و تهیه کننده اصلی فیلم در پروژه حضور دارد. این فیلم قرار است در تاریخ 21 آذر سال جاری کران شود. چندی پیش نخستین تریلر از این منتشر شد.

رمان علمی تخیلی

ناجی زمان (Time Salvager) نوشته وسلی چو

رمان «ناجی زمان» به آینده‌ای می‌پردازد که در آن انسان‌ها پس از ترک زمین که اکنون به سیاره‌ای پر از مواد سمی تبدیل شده، در ستاره‌ها زندگی می‌کنند. شخصیت اصلی داستان یک جنایتکار محکوم شده است که به خاطر پروفایل روانشناسی‌اش مورد توجه یک سازمان علمی قرار می‌گیرد. این سازمان، افراد مناسب را برای یافتن منابع و گنجینه‌های قدیمی به گذشته می‌فرستد تا بدین طریق بتوانند عمر انسان‌های آینده را طولانی‌تر کنند. شخصیت اصلی داستان در آخرین ماموریتش یک دانشمند زن را با تغییر سرنوشت از مرگ نجات می‌دهد که همین مسئله باعث می‌شود هر دوی آن‌ها به عنوان فراری تحت تعقیب قرار گیرند.

شرکت پارامونت پیکچرز پیش از اینکه رمان ناجی زمان وارد بازار شود، حق ساخت فیلم سینمایی آن را خریداری کرد. با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده، مایکل بِی قرار است وظیفه‌ کارگردانی این فیلم علمی تخیلی را بر عهده بگیرد. هنوز روند تولید فیلم به صورت رسمی آغاز نشده است.

رمان علمی تخیلی

پشم (Wool) نوشته هیو هاوی

یکی از غیر منتظره‌ترین اتفاقات سال 2012 در صنعت انتشار کتاب، موفقیت رمان «پشم» بود که به صورت الکترونیکی توسط نویسنده‌ آن در فضای مجازی منتشر شد. رمان پشم آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن انسان‌ها به دلیل پخش شدن مواد سمی روی سطح زمین، مجبور به زندگی در سیلوهایی زیر زمین شده‌اند.

در سال 2012، شرکت فاکس قرن بیستم حق ساخت فیلم سینمایی بر اساس رمان «پشم» را خریداری کرد. در سال 2015، نیکول پرلمن، نویسنده آثاری همچون Guardians of the Galaxy، به پروژه اضافه شد تا بازنویسی فیلمنامه اولیه را بر عهده بگیرد که توسط جی بلکسون نوشته شده بود. این‌طور که به نظر می‌رسد، استودیو قصد دارد پیش از انتخاب کارگردان و مشخص کردن تاریخ اکران، از کیفیت نسخه نهایی فیلمنامه مطمئن شود. به همین دلیل، در حال حاضر اطلاعات دیگری از روند ساخت در دسترس نیست. علاوه بر این‌ها، باید اضافه کرد ریدلی اسکات یکی از تهیه کنندگان فیلم خواهد بود که با توجه به پیشینه‌اش در ساخت آثار علمی تخیلی، می‌توان به موفقیت این فیلم امیدوار بود. این کتاب را نشر آذرباد ترجمه و عرضه کرده است.

گفتنیست به جز عناوین فوق، آثار دیگری همچون آرتمیس فاول و نیروی اهریمنی‌اش (البته در قالب یک سریال تلویزیونی بی بی سی و نه ادامه فیلم شکست خورده آن) و... نیز در دست ساخت هستند که هر یک در زمان اکران و پخش به طور مفصل در دیجیاتو نقد و بررسی خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی