ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رونمایی از اولین مرسدس بنز تمام الکتریکی تاریخ؛ EQC رسما معرفی شد

مرسدس بنز از اولین محصول تمام الکتریکی خود با نام EQC در مراسمی ویژه در کشور سوئد رونمایی کرد. پیش از این مرسدس بنز دو سال قبل در نمایشگاه پاریس کانسپت این مدل را به ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۵

مرسدس بنز از اولین محصول تمام الکتریکی خود با نام EQC در مراسمی ویژه در کشور سوئد رونمایی کرد. پیش از این مرسدس بنز دو سال قبل در نمایشگاه پاریس کانسپت این مدل را به نمایش گذاشته بود.

از نظر ابعاد این SUV کمی بزرگ تر از مدل GLC است اما مرسدس بنز از زبان طراحی جدیدی به نام electro-look در این محصول نام استفاده کرده و المان های خاص و جدیدی را برای EQ طراحی و معرفی کرده است.

قسمت های جلویی و عقبی EQC به صورت کاملا اختصاصی طراحی شده و این محصول را از دیگر محصولات مرسدس بنز جدا کرده است.

مرسدس محصول جدید خود را یک “crossover suv” نام گذاری کرده است. دلیل این نامگذاری این است که EQC از نظر طراحی مابین دو محصول دیگر این شرکت یعنی GLC و GLE قرار دارد.

این خودرو به جنگ رقبای قدرتمند خود یعنی جگوار I-Pace، تسلا مدل X و آئودی E-tron Quattro که هنوز مدل تولیدی آن رونمایی نشده خواهد رفت.

این خودرو بر پایه پلتفرم GLC قرار دارد اما این پلت فرم به صورت گسترده ای برای یک SUV کاملا الکتریکی تغییر پیدا کرده است.

مرسدس اعلام کرده که ضریب درگ این خودرو کمتر 0.30 خواهد بود. طول کلی این خودرو 4761mm، پهنای آن 1884mm و ارتفاع آن 1324mm است. EQC در حدود 105mm بلندتر و 315 mm ارتفاع پایین تری به نسبت GLC دارد.

در داخل اتاق نیز زبان طراحی جدید داشبورد مرسدس بنز را مشاهده می کنیم که به نوعی طرح تکامل یافته GLC قلمداد می شود. پنل بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی، سیستم تهویه مطبوع بازنگری شده و فرمان جدید با قابلیت های چندگانه دارای پد لمسی که به صورت افقی بر روی فرمان قرار گرفته همگی از امکانات جدید این خودرو اند.

با فضایی مناسب برای 5 سرنشین و 79 لیتر فضای بار بیشتر به نسبت GLC، ظرفیت بار EQC به 500 لیتر می رسد که یکی از بارزترین ویژگی ها برای فروش این خودرو خواهد بود.

مرسدس از دو موتور الکتریکی، یکی در محور جلو و دیگری در عقب برای تولید قدرت استفاده کرده است. بدین صورت ما اینجا با یک SUV چهارچرخ متحرک طرف هستیم (البته این مورد بستگی به حالت رانندگی هم دارد).

قدرت کلی این دو موتور به 402 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن نیز به 765 نیوتن متر می رسد و وزن آن نیز در حدود 2425 کیلوگرم است. در مقام مقایسه جگوار I-Pace در حدود  395 اسب بخار قدرت تولید می کند اما وزن آن در حدود 2130 کیلو گرم است.

هر کدام از این دو موتور نقش متفاوتی برای به حرکت در آوردن این خودرو بازی می کنند. موتور جلو برای کاهش هر چه بیشتر مصرف انرژی و بیشترین بهره وری در مسافت های کوتاه نقش بازی می کند و موتور عقب نیز در زمانی که نیاز به عملکرد و طی کردن مسافت های بالاتر دارید به کار گرفته می شود.

مرسدس مدعی است که EQC در کلاس خود از منظر ایجاد حس راحتی و آرامش پرچمدار کلاس خواهد بود.

مرسدس بنز

در حالت اسپرت EQC برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 5.1 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز در 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ظرفیت بکسل این SUV در حدود 1800 کیلوگرم خواهد بود و تا 515 کیلوگرم بار را نیز جا به جا خواهد کرد.

انرژی مورد نیاز موتورها توسط باتری با ظرفیت 80kWh (سلول در مجموع) تامین خواهد شد که از نوع لیتیوم یونی است و وزن کلی باتری ها به تنهایی در حدود  650 کیلوگرم است.

برد این خودرو در تست قدیمی موسوم به NEDC در حدود 450 کیلومتر است اما در تست جدید موسوم به WLTP در حدود 400 کیلومتر خواهد بود. جگوار I-Pace به مدد ظرفیت باتری بالاتر (90 kWh) برد بالاتری را در تست ها از خود نشان داده است. به ترتیب در تست NEDC و WLTP برد جگوار به 540 کیلومتری و 469 کیلومتر می رسد.

در دنیای واقعی اما برد آن ها در محدوده 320 کیلومتری خواهد بود. یک شارژر داخلی 7.4 کیلوواتی امکان شارژ به وسیله برق AC از طریق برق معمولی یا ولتاژ بالا در ایستگاه های شارژ فراهم می کند. برق DC نیز می تواند باتری های EQC را از 10 درصد شارژ به 80 درصد شارژ در عرض 40 دقیقه برساند.

در حال حاضر برنامه ای برای تولید EQC با ظرفیت باتری متفاوت وجود ندارد. گرچه دیتر زیتچه، مدیرعامل شرکت مرسدس بنز اعلام کرده است که در آینده مدل های مختلف EQ با برد های متفاوت برای بازه های قیمتی متفاوت عرضه خواهد شد.

EQC در سایت تولیدی مرسدس بنز در آلمان Bremen و شرکت جوینت ونچر آن در پکن چین تولید خواهد شد. قیمت دقیق این خودرو هنوز اعلام نشده است اما در بازار انگلستان احتمالا در حدود 67.500 پوند و در بازار استرالیا در حدود 100 هزار دلار استرالیا قیمت گذاری خواهد شد.

همچنین مرسدس اعلام کرده است که بیش از 200 نسخه پیش تولید از این محصول در 4 قاره جهان، میلیون ها کیلومتر تست و بررسی را پشت سر گذاشته اند. این SUV به طور کلی دارای 5 حالت رانندگی متفاوت است.

حالت اول که به صورت استاندارد خودرو در این حالت تنظیم شده Comfort است. در این حالت پدال گاز برای راحتی هر چه بیشتر سرنشینان کارکتر متفاوتی به خود می گرد اما به صورت اتوماتیک در صورت فشار آوردن بیش از حد به پدال گاز و نحوه رانندگی تغییر خواهد کرد.

حالت دیگر موسوم به Eco است که تمرکز خودرو بر روی کاهش هر چه بیشتر مصرف انرژی و  بهره وری بالاتر است. حالت دیگر موسوم به Max Range است که برنامه های هوشمند کامپیوتری به کمک شما می آیند تا به بیشترین برد ممکن این خودرو دست پیدا کنید. حالت بعدی Sport است که هدف ارائه حداکثری عملکرد خودرو در حین رانندگی پر شتاب و تند و تیز است.

در نهایت حالت Individual امکان شخصی سازی بین پارامترهای قابل تغییر را به شما می دهد تا به مناسب ترین حالت رانندگی خود دست پیدا کنید.

همچنین این خودرو به مانند میتسوبیشی اوتلندر PHEV پدال های پشت فرمان آن نقش افزایش و کاهش دهنده قدرت ترمز ها را بازی می کنند که در 5 حالت مختلف به کمک این پدال ها می توانید نیروی ترمزی موتور را کاهش یا افزایش دهید. به گونه ای که در بالاترین حالت موسوم به --D امکان رانندگی تنها با پدال گاز ممکن می شود و خودرو به صورت خودکار وظیفه ترمز گیری را بر عهده می گیرد. در این حالت فشردن پدال گاز به معنای شتاب گیری و رها کردن آن به معنای ترمز گیری است از این رو می توان سرعت خودرو را با تنها یک پدال کنترل کرد. روند کاهش سرعت در این حالت از طریق تبدیل موتورهای الکتریکی به ژنراتور (جهت بازیافت انرژی جنبشی) صورت می پذیرد اما طبیعتا برای مواقع ضروری پدال ترمز و سیستم ترمز سنتی نیز ایفای نقش می کنند.

مرسدس برنامه دارد تا در چهار سال آینده، نُه محصول دیگر را نیز در این کلاس جدید خود یعنی EQ عرضه کند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

    هنوز از تسلا با 518 اسب بخار ضعیفتره. نیومده بازنده است? ?

مطالب پیشنهادی