ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فایو آیز
تکنولوژی

ایالات متحده، بریتاینا و کشورهای دیگر خواستار تعبیه درب پشتی در محصولات تکنولوژیک شدند

دولت های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و 3 کشور دیگر، از شرکت های حوزه فناوری درخواست کرده اند درب های پشتی برای محصولات رمزنگاری شده خود ایجاد کنند. هدف از این کار دسترسی مجریان قانون ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

دولت های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و 3 کشور دیگر، از شرکت های حوزه فناوری درخواست کرده اند درب های پشتی برای محصولات رمزنگاری شده خود ایجاد کنند. هدف از این کار دسترسی مجریان قانون به اطلاعات کاربران این محصولات عنوان شده است. اشاره شده در صورتی که شرکت ها از این موضوع سر باز زنند ممکن است با فشارهای قانونی مواجه شوند.

این موضوع در فایو آیز، اتحادیه اطلاعاتی شامل 5 کشور نیوزلند، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا مطرح شده است. به گفته برخی از جمله ادوارد اسنودن این اتحادیه در واقع یک سازمان اطلاعاتی فرا ملی است و از این طریق اطلاعات جاسوسی بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته می شود.

بنا بر بیانیه جدیدی که این کشورها منتشر کرده اند به مشکلاتی در ارتباط با فناوری ها اشاره شده و بیشتر روی رمزنگاری تمرکز شده است. این یادداشت تأکید کرده که درب پشتی تنها در اختیار مراجع قانونی خواهد بود و در زمینه هایی از جمله  تحقیقات جنایی استفاده خواهد شد. در واقع این اتحادیه تلاش می کند شرکت های فناوری محور را تشویق کند به صورت داوطلبانه به آنها بپیوندند.

فایو آیز

البته استفاده از واژه «داوطلبانه» چندان هم منصفانه به نظر نمی رسد چرا که همان گونه که اشاره شد این شرکت ها در صورت ممانعت از همکاری ممکن است با فشارهایی از سوی کشورها روبرو شوند.

در زمان فعلی درخواست تعبیه درب پشتی بیشتر شبیه به یک آرزو به نظر می رسد تا یک دستور یا تهدید. با این حال این بیانیه به جنبش رو به رشد از سوی دولت ها و قانون گذاران برای مقابله با رمزگذاری اشاره می کند.

از سوی دیگر شرکت ها از تعبیه چنین قابلیتی در محصولات خود واهمه دارند. قرار دادن درب پشتی در محصولات به این معنی است که اصولاً حریم خصوصی داده های کاربران شرکت ها دیگر معنایی ندارد. علاوه بر این ممکن است با تعبیه چنین قابلیت هایی، کشورهای دیگر نیز به سراغ این شرکت ها آمده و درخواست دسترسی به درب را بدهند. علاوه بر این بیم آن می رود که راهکارهای این چنینی منجر به جاسوسی از کاربران شود.

در بیانیه 5 کشور مورد بحث همچنین به پاکسازی فضای آنلاین از تروریست ها، کودک آزارها و مواردی از این قبیل اشاره کرده و از شرکت های حوزه فناوری درخواست شده ابزارهایی برای جلوگیری از بارگذاری این گونه محتوای غیر قانونی تولید کنند.

 

تماشا کنید: پلان؛ هوش مصنوعی چگونه ما را زیر نظر می گیرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی