ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کافه گیمز ۲
ویجیاتو - بازی

رویداد کافه گیمز ۲ برگزار شد؛ داستان تلخ شکست

روز گذشته رویداد کافه گیمز ۲ در کارخانه فناوری برگزار شد تا ضمن به اشتراک‌گذاری تجارب و آموخته‌ها، بازی‌سازهای ایرانی از شکست‌های تلخ گذشته خود نیز بگویند؛ شکست‌هایی که منجر به تقویت آن‌ها و تبدیل ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

روز گذشته رویداد کافه گیمز ۲ در کارخانه فناوری برگزار شد تا ضمن به اشتراک‌گذاری تجارب و آموخته‌ها، بازی‌سازهای ایرانی از شکست‌های تلخ گذشته خود نیز بگویند؛ شکست‌هایی که منجر به تقویت آن‌ها و تبدیل شدنشان به مهره‌های تاثیرگذار کنونی شده است.

در ابتدای این رویداد علی نادعلیزاده از استودیو تاد در نطق آغازین از تجربیات خود در بازی‌سازی در استودیو تاد گفت و فضا را برای گفت و شنودهای مفصل‌تر آماده ساخت. گفتگو، شبکه سازی و انتقال تجربه‌های مدیریتی و فنی از مهم‌ترین اهدافی بود که این رویداد دنبال می‌کرد.

ایمان رومنا تحلیلگر داده کافه بازار که با دست پر به کافه گیمز ۲ آمده بود الگوی درآمدزایی چند بازی موبایلی را به تفصیل مورد بررسی قرار داد. از تاثیر شگرفت تخفیف‌های مناسبی گرفته تا تاثیر روانی افزایش قیمت روی افزایش فروش، سوژه‌های هیجان‌انگیزی بودند که رومنا در ارائه و گفتگوی طولانی خود با بازی‌سازها به بحث گذاشته بود.

کژوال کمپ

کافه گیمز ۲ اما زمانی به اوج رسید که نوبت به خاطره‌بازی رسید. پیش از همه، یاسر ژیان مدیر فنی استودیو فن افزار بود که میزبان صندلی مهمان کافه گیمز ۲ شد. ژیان می‌گوید پروژه «کارزار» که یک بازی کلون شده از روی هارت‌استون بلیزارد بود را یک تنه به خاطر کمال‌گرایی‌اش به نقطه تباهی رساند. البته نه که همه تقصیرها به گردن یک نفر باشد اما وقتی آفت کمال‌گرایی به جان تیم برنامه‌نویس‌های یک استودیو بازی‌سازی می‌افتد باید به صور تباهی پروژه دمید.

داستان شنیدنی دیگری که حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز برای تعریف کردن داشت یک خاطره آشنا برای هر «به‌‌فردا انداز» بود. مزروعی می‌گوید حدود ۱۰ سال پیش تصمیم داشت همراه با تیم‌اش یک تراوین ایرانی راه بیاندازد اما این پروژه از غول آخر خود بارها و بارها شکست خورد. پس از ۶ ماه که از توسعه بازی گذشت، پروژه به مرحله «۹۰ درصد تکمیل شده و ۱۰ درصد باقی مانده» رسید. ۶ ماه دیگر گذشت و باز هم «فقط ۱۰ درصد باقی مانده». توسعه بازی سه سال ادامه پیدا کرد و در انتهای مسیر باز هم «فقط ۱۰ درصد باقی مانده» بود.

مزروعی گرچه نمی‌داند دقیقا اشتباه کجا بوده اما می‌داند که در تولید شکست خورده‌اند و از این شکست درس‌های متعددی آموخته؛ درس‌هایی که حالا می‌تواند از طریق آوا گیمز در اختیار تیم‌های بازی‌سازی کوچک آواگیمز قرار دهد.

میکروفون کافه گیمز ۲ در لحظات آخر به دست شروین راد از کافه بازار رسید تا از رویداد بازی‌سازی کژوال کمپ پرده بردارد. کژوال کمپ یک رویداد بازی‌سازی ۱۰ هفته‌ای برای موبایل است که ثبت نام آن به زودی آغاز و اطلاعات بیشتر از آن منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

    ای کاش صحبتاشونم میزاشتین

مطالب پیشنهادی