ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چینی ها نجات بخش بازار لاستیک ایران؛ ثبت نمایندگی و واردات تایر های چینی آزاد شد

مسئولان سعی کردند با اختصاص ارز دولتی و تصویب دستور العمل هایی از جمله منع واردات تایر های مشابه تولید داخل و یا تخصیص تایر ماشین‌ های سنگین تحت نظارت راهداری‌ های هر استان، تا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

مسئولان سعی کردند با اختصاص ارز دولتی و تصویب دستور العمل هایی از جمله منع واردات تایر های مشابه تولید داخل و یا تخصیص تایر ماشین‌ های سنگین تحت نظارت راهداری‌ های هر استان، تا حدی از ایجاد بحران در صنعت تایر بکاهند اما به نظر می رسد تمام این اقدام ها نیز نتوانسته است آنطور که باید و شاید از بار مشکلات این صنعت بکاهد.
وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت درپی نابسامانی‌ های ایجاد شده در بازار تایرهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشمگیر قیمت‌ ها، با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌ های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌ ها که در آخرین ماه‌ های وزارت وزیر پیشین صمت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
صنعت چین مانند بسیاری رشته های دیگر، حالا برند های متعددی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است اما در بسیاری از کشورها این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده اند.پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت ثبت هرگونه برند جدید تایر چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌ های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌ هایشان نمی ‌توانستند برای تمدید گواهی‌ نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌ رویه قیمت انواع تایر چه در بخش رادیال سواری و چه در بخش باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ ها موافقت کرده است تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کنند.
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت است و به گونه ای که در برخی مدل‌ ها و سایزها به شکل غیر معقولی افزایش قیمت رخ داده است. این به این دلیل است که تایر سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌ های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌ اند.
مسئولان وزارت صمت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایرهای چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌ شان قادر به همکاری با ایران نبودند نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند. تایردر سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه بوده است و دلیل اصلی این امر، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه برای تولید کننده داخلی است. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای تایر ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود که متاسفانه با اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایر سازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار رو به ‌رو شد.

برآورد های رسمی نشان می دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برند های مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است که در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد، به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ali
    Ali | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

    مواد اولیه اش مگه چی هست که نمیتونن صد در صد داخلی تولید بشه. لاستیک تیوبلس رو هم نمیتونن تولید کنن. پس اینهمه تولید علم و محتوا کجا هست؟؟؟ حداقل برای مصرف داخلی.

  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

    من نمیدونم چرا چین مارو تحریم نمیکنه راحت شیم،یعنی اگه چین مارو تحریم میکرد خیلی بهتر بود تا امریکا

    • آریا
      آریا | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

      چین ما رو تحریم کنه که از گرسنگی میمیرن چینی ها و برشکست میشن. کی آشغالهاشون رو بخره؟? ?

  • mohammad hosein abedini
    mohammad hosein abedini | ۱۶ شهریور ۱۳۹۷

    و به همین سادگی کارخانه های تایر ایران ورشکست شد، کارگران ایرانی به خانه رفتند و مارگران بیشتر ی از چینی ها کار پیدا کردند

مطالب پیشنهادی