ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

عناوین ایرانی که بیشترین تاثیر را روی صنعت بازی داخل گذاشتند

بعد از اینکه کال آو دیوتی ۴ به محبوبیت رسید، موج جدیدی از بازی‌های تیراندازی/سینمایی صنعت گیم را فرا گرفت و به خاطر استقبال خیلی زیاد کاربران سازندگان به هر دری می‌زدند تا عنوانی از ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

بعد از اینکه کال آو دیوتی ۴ به محبوبیت رسید، موج جدیدی از بازی‌های تیراندازی/سینمایی صنعت گیم را فرا گرفت و به خاطر استقبال خیلی زیاد کاربران سازندگان به هر دری می‌زدند تا عنوانی از این سبک منتشر کنند و از این فرصت بادآورده بهترین استفاده را ببرند. حالا هم همین اتفاقات را با پابجی، فورتنایت و کلش رویال مبینیم.

صنعت باز‌ی‌های موبایل ایرانی هم با این جور مسائل ناآشنا نیست. اگرچه این صنعت همچنان نوپاست اما در این چند سالی که از عمر آن می‌گذرد، بازی‌هایی منتشر شده‌اند که به خاطر موفقیت‌هایشان توانستند جریان یا موج جدیدی را به وجود بیاورند و سازندگان و بازیکن‌ها را با خود همراه کنند.

در مطلب پیش‌رو نگاهی به همین بازی‌ها و تاثیری که توانسته‌اند روی صنعت بازی‌های ایران بیاندازند، انداخته‌ایم. بد نیست اضافه کنیم به تازگی کافه بازار کمپینی با نام #متولدایران به راه انداخته که طی آن، صفحه اصلی این مارکت فقط به برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی اختصاص داده خواهد شد.

موتوری

موتوری 2

موتوری به قدری خوب توانست فرهنگ دهه ۶۰ را در قالب یک بازی ویدیویی پیاده کند که کاربران بدعادت شدند. بازی با موفقیت‌های زیادش نشان داد که آرت الهام گرفته از ایران قدیم تا چه اندازه می‌تواند تضمین کننده فروش یک اثر باشد و بعد از موتوری خیلی از بازی‌ها حتی به اجبار هم که شده بود، سعی کردند از روی دست گلیم گیمز تقلید کنند و نکته اینجاست به موفقیت هم رسیدند.

موتوری آغازی بود بر جریانی که از مسیر اصلی دور شد؛ کاربران استقبال زیادی از بازی‌هایی با کاراکترهای قدیمی کردند، بعضی سازندگان به دنبال این استقبال سوار بر موج به راه افتاده شدند و اینگونه بود که خیلی از عناوین خوب به خاطر همین تغییر ذائقه کاربران به خوبی دیده نشدند.

موتوری 2

موتوری 2

سازنده: گلیم گیمز قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 59.1 مگابایت زبان:

منچرز

منچرز

منچرز هر چند به اندازه بقیه بازی‌های لیست هنوز جریان ساز نیست اما با محبوبیت زیادش مسیری را آغاز کرده که برخلاف بقیه موج‌های به راه افتاده در صنعت بازی ایران هنوز به آن اشباعیت نرسیده است؛ سرگرمی‌های نوستالژی در بین مردم علاقه‌مندان زیادی دارد و اگر ایده‌ها پرداخت مناسبی داشته باشند، کسب موفقیت آن قدرها هم سخت نمی‌شود.

منچرز اولین سرگرمی نوستالژی با حال و هوای مدرن نیست ولی بین بقیه بازی‌های مشابهش، در زمینه پیاده‌سازی ایده‌ها جزو بهترین‌ها به شمار می‌رود و همین مسئله هم باعث شد تا بازی خیلی بیشتر از عناوین مشابه به محبوبیت برسد. حالا نگاهی به سرگرمی‌های قدیمی بیاندازید، بازی‌های زیادی هستند که پتانسیل این را دارند جا پای منچرز بگذارند.

منچرز (منچ آنلاین)

منچرز (منچ آنلاین)

سازنده: اینسایتل قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 42.1 مگابایت زبان:

آمیرزا

بازی آمیرزا

پیش از آنکه آمیرزا متولد شود، استودیوی نردبان اندیشه فردا با باقلوا نشان داد که کاربران ایرانی چه قدر از پازل کلمات استقبال می‌کنند اما با وجود موفقیت‌های باقلوا این آمیرزا بود که توانست بعد از مدت‌ها به موج «بازی‌های الهام گرفته از دهه ۶۰» پایان بدهد و موجی جدیدتر را به وجود بیاورد: بازی‌های پازل کلمات.

آمیرزا با وجود ایده تکراری‌اش اما از لحاظ محتوایی بهترین سبک خودش در ایران است، به لطف همین مسئله و پشتوانه باقلوا بازی خیلی زود به رکورد ۵ میلیون کاربر رسید و این موفقیت‌ها هم سازندگان را ترغیب کرد که به ساخت بازی از پازل کلمات روی بیاورند. البته برخلاف تصور خیلی‌ها، به نظرم این سبک هنوز تکراری نشده و پتانسیل‌های زیادی دارد. همان داستانی که برای بتل رویال هم وجود دارد.

آمیرزا

آمیرزا

سازنده: نردبان اندیشه فردا قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 30.1 مگابایت زبان:

41148

بهترین بازی ایرانی

مهدی فنایی با 41148 یک تنه توانست خودش را به عنوان الگویی برای بقیه توسعه‌دهندگان معرفی کند. با وجود مشکلات خیلی زیادی که در قسمت اول برای بازی پیش می‌آمد، سازنده به مسیرش ادامه داد و شاید خود فنایی هم فکرش را نمی‌کرد که روزی عنوانش در گوگل پلی منتشر شود و با بیش از یک میلیون دانلود، دومین بازی موفق ایرانی در این مارکت لقب بگیرد.

اما بیشترین تاثیری که 41148 روی صنعت گیم ایران گذاشت، افزایش محبوبیت بازی‌های اپیزودیک بین کاربران کم‌تجربه‌تر ایرانی بود. بعد از موفقیت‌های 41148 نه تنها سبک ماجراجویی گوشی رونق بیشتری پیدا کرد بلکه عرضه اپیزودیک بازی‌ها هم به سیاستی مطمئن‌تر تبدیل شد.

41148 نسخه کامل

41148 نسخه کامل

سازنده: مهدی فنائی قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 38.6 مگابایت زبان:

Quiz of Kings

اگر اشتباه نکنم، قبل از کوییز آو کینگز بازی دیگری با نام چهار یا شاید هم هفت وجود داشت که در سبک Quiz طرفداران زیادی پیدا کرد اما بعد از عرضه کوییز آو کینگز و به خاطر تمرکز بیشتری که این بازی روی مسئله «رقابت» گذاشت، تازه جامعه علاقه مند به محک اطلاعات توانستند خودشان را پیدا کنند.

در واقع بازی‌های قدیمی استارت محبوبیت این سبک را زدند و کوییز با سرعت زیادی این محبوبیت را به بالاترین حد ممکن رساند. طبیعتا این مسئله هم همان داستان‌های تکراری قبل را رقم می‌زند اما یک چیز رقابت کوییز آو کینگز با بقیه بازی‌های سبک Quiz را متفاوت کرده است؛ اگر موتوری یا حتی آمیرزا رقیب‌های خوبی داشتند و همچنان دارند، کوییز آو کینگز یک تنه دارد جلو می‌رود.

Quiz of Kings (بازی آنلاین و گروهی)

Quiz of Kings (بازی آنلاین و گروهی)

سازنده: Quiz of Kings قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 31.6 / 43.7 مگابایت زبان:

شمشیر تاریکی

%d8%a2%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%ac%d9%86%da%af%d8%a7%d9%88%d8%b1

شمشیر تاریکی پرافتخارترین بازی موبایل ایرانی است، بین ساخته‌های داخلی بیشترین میانگین امتیازی را از سوی منتقدین داشته و به خاطر کیفیت بالایی که دارد از هر بخشش می‌توان چندین نکته آموزنده یا شاید بهتر باشد بگوییم «تاثیرگذار» بیرون آورد. اما چیزی که بالاتر از همه این‌ها قرار می‌گیرد، موفقیت‌های زیاد بازی در مارکت‌های خارجی است.

شمشیر تاریکی ثابت کرد که صنعت گیم ایران فقط محدود به بازار داخل نیست و با وجود تحریم‌ها اما گوگل پلی و اپ استور هم پتانسیل‌های زیادی برای جذب کاربر دارند. مسیری که فن افزار با این بازی پیش گرفت حالا توسط سازندگان داخلی زیادی ادامه پیدا کرده و امیدواریم بیشتر از این‌ها از موفقیت‌های بازی‌های ایرانی در مارکت‌های خارجی بشنویم.

شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور

شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور

سازنده: فن افزار قیمت: 6000 تومن دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1400 / 341.5 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

    من که بیشتر از شمشیر تاریکی خوشم اومد که از طریق هیولا گرفته بودمش.

  • kevin
    kevin | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

    توی این لیست یکی دوتا بازی هستن که کپی شده از عنواون خارجی نیستن احتمالا، بهترینها همونا هستن

  • abbasalim
    abbasalim | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

    آفتابه رو یادتون رفت

  • enrix
    enrix | ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

    این عناوین ایرانی فقط یه عده بازی مبایلن و اصن و ابدا ربطی به بازی های کامپیوتری ندارن! حالا بماند که اسم یه بازی کامپیوتری بین این همه بازی مبایلی آورده شد.......

مطالب پیشنهادی