ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات در حالا خورشید
تکنولوژی

اظهارات وزیر ارتباطات در برنامه حالا خورشید: از دولت الکترونیک تا شفافسازی چقدر راه است؟

وزیر ارتباطات کشورمان با حضور در برنامه حالا خورشید درباره دولت الکترونیک و شفافسازی اظهارات جدید را ایراد کرد. جهرمی ضمن اشاره به اختلاف طبقاتی ایجاد شده در کشور و پایین آمدن قدرت خرید وظیفه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۸

وزیر ارتباطات کشورمان با حضور در برنامه حالا خورشید درباره دولت الکترونیک و شفافسازی اظهارات جدید را ایراد کرد. جهرمی ضمن اشاره به اختلاف طبقاتی ایجاد شده در کشور و پایین آمدن قدرت خرید وظیفه دولت و حاکمیت را پاسخ به مشکلات مردم دانست و نه صرفا مطرح کردن آن: «فرایندهای فسادخیز کشور را باید شناخت و با آنها برخورد شود. دولت الکترونیکی قرار نیست معجزه کند ولی به شفافسازی می پردازد.»

شفافیت باید در نهادهای دولتی فرهنگسازی شود

وزیر ارتباطات با اشاره به فرایندسازی آنلاین گرفتن طرح ترافیک که زندگی را برای رانندگان بسیار آسان کرد، مثال بارزتری برای کارکرد دولت الکترونیک به میان آورد تا فواید آن را بیشتر بیازماید:

«سامانه وزارت راه و وزارت نفت توانستند با یکدیگر ادغام شدند تا بتوانند عرضه سوخت را بر اساس پیمایش حساب کنند و بعد از این اقدام، 76هزارتا کارت سوخت سوزانده شد که هیچ شکایتی هم در پی نداشت چرا که تمامی متخلفین خودشان می‌دانستند مشغول به چه کاری هستند. این اقدام دولت الکترونیکی باعث جلوگیری از قاچاق 6.4 میلیارد لیتر شد.»

وزیر ارتباطات در حالا خورشید

جهرمی باور دارد که دولت الکترونیکی زندگی مردم را راحت می‌کند. مباحثی وجود دارد که مردم نمی‌بینند و نمی‌دانند اصل داستان چیست، در صورتی که دولت الکترونیک می‌تواند این مسائل را به ملت آگاهی بدهد: «البته دولت الکترونیک صرفا ایجاد یک اتوماسیون و مکانیزم آنلاین نیست بلکه این سیستم باید همراه با اطلاعات دقیق باشد.»

جهرمی انتقادات تندتری نسبت به سیستم بانکی حال حاضر کشور کرد. سخنگوی قوه قضاییه اشاره کرد 8300 میلیارد تومان معوقه بانکی برای 31 نفر است:

«اگر این افراد بدحساب هستند چرا همچنان به آنها وام داده می‌شود؟ چرا در سیستم بانکی فعلی سامانه‌ای برای ارزیابی اشخاص افراد نداریم؟ مگر وثیقه قابل چک نیست؟»

میزان مشارکت نهادهای حاکمیت در سیستم دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات بیشترین سازمان‌های حاکمیت که در دولت الکترونیک شرکت کردند را در این جدول نشان داد. به گفته او قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد، وزارت کشور، اتاق اصناف ایران، وزارت کار و وزارت بهداشت، هفت دستگاه بیشترین مشارکت کننده دولت الکترونیک عنوان کرد.

وزیر ارتباطات در حالا خورشید

وزیر ارتباطات همچنین کمترین مشارکت‌کنندگان را در این سیستم نیز به طور شفاف اعلام کرد: «بخش ثبت اسناد در دستگاه قضایی، سازمان امور مالیاتی، روزنامه رسمی، شهرداری ها، بانک مرکزی ،وزارت علوم، بیمه مرکزی مشارکت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داشتند.»

دولت در ایران همه مسئولیت‌ها را برعهده ندارد

به گفته جهرمی شفاف بودن برای همه سخت است و باید فرهنگ آن در کشور آموخته شود. او زیرساخت فنی این موضوع را ساخته وزارت ارتباطات عنوان کرد و اظهار کرد که همه بخش های دولتی در این راه همکاری نکرده اند و یک شبه هم نمی توان به شفافسازی رسید. جهرمی با اشاره به سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات که به تازگی راه افتاده آن را سرآغاز شفافسازی دانست اما تاکید کرد که مشکلاتی در این بین وجود دارد: «حتی در خود وزارت ارتباطات ما 67 درصد سوالات جواب داده شده است. اما قرار است تعاریف جدیدی در سازمان ما انجام شود تا میزان پاسخ دهی به مراتب بالاتر برود و دیگر نهادها هم به همین سیستم باید روی بیاورند.»

به باور جهرمی در این کشور همه مسئولیت‌ها و جوانب دست دولت نیست و بسیاری نهادهای دیگر هستند که ناگهان در میانه کار مداخله می‌کنند.

روسای اصلی متخلفین در واردکنندگان موبایل دستگیر نشده‌اند

او با اشاره به موضوع تخلفات واردکنندگان موبایل به برگزاری دادگاه آنها در راستای شفافسازی پرداخت:

«تنها موضوعی که در روزهای اخیر وارد دادگاه شده، پرونده وارد کنندگان تلفن همراه با ارزهای دولتی بوده چرا که صفر تا صد آن معلوم است و همه چیز در آن شفاف است.»

وزیر ارتباطات در حالا خورشید

آذری جهرمی کما فی السابق تاکید کرد که نگرانی و اعتراض خرده فروشان موبایل ربطی به طرح رجیستری ندارد و ماجرا از جای دیگری آب می‌خورد. او توضیح داد که عده‌ای اصرار دارند گرانی را به طرح رجیستری ربط دهند تا پشت قاچاق و قاچاقیان را بگیرند و به حمایت از آنها بپردازند:

«شرکتی که واردات موبایل به اندازه 26 میلیون یورو ارز وارد کرده تنها 28 روز از تاسیس آن گذشته و همه چیز آن طبق قانون پیش رفته که تاسف برانگیز است چنین اشکالی در قانون وجود دارد. رییسی هم که از این شرکت دستگیر شده به هیچ وجه فرد نفر اول این مجموعه نیست و یک منصب دوم سومی از سازمان است که به عنوان رییس این شرکت معرفی شده تا مشکلات بر سر او خالی شود.»

جهرمی اختصاص ارز به شرکت‌های واردکننده را مرتبط با وزارت ارتباطات ندانست و مبارزه با قاچاق موبایل را وظیفه این سازمان عنوان کرد که در آن موفقیت آمیز عمل کرده‌اند:

«کنترل قیمت بازار موبایل و این مسائل ربطی به سازمان ما ندارد و وزارت صمت دیگر نهادهای دولتی در این حوزه باید پاسخگو باشند و ما صرفا در این موقعیت بحرانی، به آنها کمک کردیم.»

جهرمی با اشاره به 600 هزار گوشی مانده در گمرک و 120 هزار گوشی جامانده در انبار شرکت‌ها، تاکید کرد که هم ارز گران شده و هم عدم موجودی کالا در بازار؛ و به خاطر دلیل اول، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت موبایل به چند ماه قبل از گرانی ارز برگردد:

«عده‌ای در بازار موبایل به مردم ظلم کردند و باید سیلی را با سیلی پاسخ داد. آنها ارز دولتی 4200 تومانی را گرفتند و موبایل را با نرخ ارز به‌روز فروختند. من نتوانستم برای اپراتورها ارز بگیرم، اینها چطوری توانستند؟ با کدام رانت؟»

تخلفات در سرویس ارزش افزوده مانند اختاپوس عمل می‌کنند

جهرمی در پاسخ به مجری این برنامه درباره اقدامات دولت نسبت به سرویس‌های ارزش افزوده توضیحاتی را نیز ارائه کرد:

«در ابتدا سرشماره‌های این تبلیغاتی را قطع کردیم ولی این شرکت‌ها با پیش شماره‌های دیگری کار خود را ادامه دادند و در این وانفسا از مردم کمک خواستیم و با سیستم‌های هوشمند شروع به شناسایی آنها کردیم و بیش از 70 هزارتا سرویس را قطع کردیم. سیستم ستاره 800 مربع هم راه‌اندازی کردیم که مردم می‌توانند با شماره گیری این کد USSD متوجه شوند در چه سرویس‌هایی عضو هستند.»

وزیر ارتباطات قبول دارد که تخلفاتی در این سرویس رخ می‌دهد و این تخلف را به یک باند متصل دانست که تا دو هفته دیگر، شفافسازی درباره آن به طور مشخص اعلام خواهد شد:

«سیستم‌های ارزش افزوده دزدی آشکار است و یک اختاپوس عجیبیست که در برابر آن ایستادگی می‌کنیم و گام به گام تخلفات این پرونده را تمام می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pars
    pars | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

    یه فکری به حال بازار موبایل و قیمت های کذاییش کنید

  • amironline
    amironline | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

    خط مادرم اعتباری همراه اول هست، چند وقت پیش هی شارژ می‌کردیم و خودبخود تموم می‌شد اعتبارش، آخر سر زنگ زدیم همراه اول، گفت شما عضو سرویس سیمای اول هستین!!!
    چطوری اجازه دارن بدون اینکه خود فرد اطلاع داشته باشه عضو سرویس کنن!؟

مطالب پیشنهادی