ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

۶۰ کیلومتر تا ساحل کاسپین؛ تجربه یک روز دوچرخه سواری همراه با Samsung Health

از دوران نوجوانی، ورزش همیشه بخش مهمی از زندگی من بوده و خوشبختانه هنوز هم هست. سال هاست ساکن استان گیلان هستم و معمولا بخشی از روز را به فعالیت های مختلف ورزشی اختصاص می ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

از دوران نوجوانی، ورزش همیشه بخش مهمی از زندگی من بوده و خوشبختانه هنوز هم هست. سال هاست ساکن استان گیلان هستم و معمولا بخشی از روز را به فعالیت های مختلف ورزشی اختصاص می دهم؛ از کوهنوردی گرفته که بیشتر آخر هفته هایم به آن می‌گذرد تا ورزش های رزمی و گاهی هم بسکتبال. بعضی وقت‌ها برای تنوع دوچرخه سواری هم می‌کنم.

هرچند استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه داخل شهری به عادتم تبدیل شده، اما هر از گاهی که چند ساعت خالی در برنامه‌هایم وجود داشته باشد و آب و هوا هم یاری کند، در مسافت‌های طولانی‌تری رکاب می‌زنم. البته باید بگویم که از سال‌ها پیش، همیشه به فکر ثبت داده‌های دقیق از فعالیت‌های ورزشی‌ام مثل دوچرخه‌سواری و کوهنوردی بودم.

اپلیکیشن Samsung Health امکانات بسیار خوبی برای پایش دوچرخه سواری در خود دارد

برای ثبت داده‌ها گزینه‌ها فراوان بودند؛ انواع و اقسام اپلیکیشن‌های رایگان و پولی ورزشی که دیتاها را به صورت دقیق ثبت می‌کردند. ولی در نهایت با تست چند اپلیکیشن تصمیم گرفتم که دم‌دستی ترین اپ ممکن را برای پایش فعالیت‌های ورزشی‌ام (به خصوص رکاب‌زنی) انتخاب کنم: Samsung Health. اپی که به طور پیش‌فرض روی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 5 من نصب شده بود و بر حسب اتفاق، امکانات بسیار خوبی برای پایش دوچرخه‌سواری در خود داشت.

در مقاله‌ای که مشغول خواندنش هستید، تجربه شخصی‌‌ام از یک روز دوچرخه سواری با اپلیکیشن Samsung Health را برایتان بازگو می‌کنم.

اپلیکیشن Samsung Health

Samsung Health

Samsung Health از جمله نرم افزارهاییست که به طور پیش فرض روی اکثر گوشی‌های هوشمند سامسونگ نصب شده و البته به راحتی برای سایر برندها (اندروید 4.4 و بالاتر) هم قابل دانلود است و نصب می‌شود. در ضمن همان طور که قبلاً اشاره کردم، این اپلیکیشن امکانات و قابلیت‌های مناسبی برای ثبت فعالیت‌های ورزشی دارد.

امکاناتی مثل تفکیک زمان کل و زمان تمرین، کالری مصرف‌ شده، تغییرات ارتفاع، سرعت لحظه‌ای و میانگین، ارائه نقشه مسیر و موارد دیگر که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازم.

پشتیبانی Samsung Health از لوازم جانبی سایر برندها چندان مطلوب نیست

اما مهم‌ترین کمبود و ناسازگاری که من هنگام استفاده از اپ پایش سلامتی سامسونگ با آن مواجه شدم، عدم پشتیبانی مناسب از لوازم جانبی سایر برندها، به خصوص ساعت هوشمند و مچ‌بند سلامتی بود که باعث می‌شود برای استفاده از بعضی قابلیت‌های اپلیکیشن در بسیاری از رشته‌های ورزشی، خلاء پوشیدنی‌های سامسونگ (که در بازار ایران چندان هم ارزان نیستند) را حس کنیم.

البته برای استفاده از Samsung Health در دوچرخه‌سواری، داشتن یک تلفن هوشمند مجهز به GPS هم کفایت می‌کند. من هم در این بررسی از گوشی خودم استفاده کردم که متأسفانه به دلیل ناسازگاری که بالاتر اشاره شد، امکان همگام‌سازی آن با مچ بند هوشمندم (شیائومی Mi Band 1S) از طریق اپلیکیشن Samsung Health وجود نداشت.

رابط کاربری Samsung Health

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب Samsung Health برای ثبت داده‌های فعالیت ورزشی‌ام، رابط کاربری ساده و کاربردی اش بود که در مدت کوتاهی به آن عادت کردم.

صفحه اصلی اپلیکیشن دو بخش «Me» و «Together» دارد که اولی قسمت اصلی اپلیکیشن و بخشی است که ما با آن سر و کار داریم؛ بخش دوم هم مربوط به عملکرد دوستان و مقایسه آن با عملکرد کاربر است که در فضایی نزدیک به شبکه‌های اجتماعی، شما را به فعالیت بیشتر ترغیب می‌کند.

Samsung Health
صفحه اصلی Samsung Health

مدیریت آیتم‌های صفحه اصلی اپلیکیشن هم راحت است و می توان با گزینه «Manage Items» این کار را انجام داد. بخش مدیریت در کل به چهار قسمت اصلی اهداف (Goals)، برنامه های ورزشی (Programs)، پایشگرهای عمومی (General Trackers) و پایشگرهای تمرینات (Exercise Trackers) تقسیم می‌شوند.

نکته جالب توجه اینکه در قسمت مدیریت آیتم‌ها، امکان اضافه کردن اپلیکیشن‌های کمکی هم وجود دارد که هر کدام می توانند در زمینه‌ای خاص داده‌های  بیشتر و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار بدهند؛ البته من در این بررسی هیچ نرم افزار دیگری را با اپلیکیشن سامسونگ همگام‌سازی نکردم.

از شهر رشت تا ساحل دریای کاسپین

Samsung Health

ساحل دریای کاسپین یکی از مقاصد گردشگری استان گیلان است که دسترسی به آن برای من با توجه به زندگی در شهر رشت آسان است. به همین خاطر در یکی از برنامه‌های دوچرخه‌سواری، ساحل دریا در منطقه آزاد تجاری-صنعتی بندر انزلی را به عنوان مقصد انتخاب کردم که مسیر رفت و برگشت به آن تا خانه حدوداً 60 کیلومتر می‌شد.

پیش از شروع حرکت، از بین گزینه های موجود در اپلیکیشن، Cycling را فعال کردم و در صفحه اصلی گزینه Start را زدم. در صفحه جدید با روشن کردن جی‌پی‌اس و اینترنت، اپلیکیشن با نقشه گوگل همگام شده و حتی می توان پیش از شروع دوچرخه‌سواری، مسافت هدف را هم تعیین کرد.

تشخیص نسبتاً دقیق توقف ها در مسیر یکی از نقاط قوت Samsung Health است

پس از لمس گزینه Start و شمارش معکوس توسط اپلیکیشن، به راه افتادم و تلاش کردم با سرعت ثابت تا مقصد (و برگشت) رکاب بزنم. موقع دوچرخه سواری یکی از قابلیت های مفید و کاربردی Samsung Health، تشخیص نسبتاً دقیق توقف‌ها در مسیر بود که در داده‌های پایانی از کل زمان فعال بودن پایشگر کم می شود و در نهایت 2 زمان مختلف را نمایش می‌دهد؛ یکی کل بازه زمانی فعالیت و یکی دیگر زمان صرف شده برای رکاب‌زنی. نرم افزار سامسونگ همچنین یک سرعت‌سنج لحظه‌ای را در اختیارم قرار داد که البته به دلیل حمل گوشی با کیف، چندان مورد استفاده‌ام قرار نگرفت.

یکی از نکاتی که هنگام استفاده از Samsung Health توجه من را به خود جلب کرد، محاسبه عواملی مانند دمای هوا، رطوبت، جهت باد و تغییرات ارتفاع بود که باعث می‌شود نتیجه نهایی نسبتاً دقیق باشد. جالب اینکه مسیر رشت به بندر انزلی تقریباً صاف است اما نرم افزار همین اختلاف ارتفاع اندک را هم در محاسباتش لحاظ کرد.

البته اپلیکیشن سامسونگ امکان تعریف ویژگی‌های دوچرخه را در اختیارم قرار نداد که این موضوع مسلماً در نتیجه نهایی مؤثر بوده است؛ چرا که در شرایط کاملاً برابر (آب و هوا، مسیر، میانگین سرعت و...)، انرژی صرف شده توسط دوچرخه‌سوار با یک دوچرخه فیبرکربنی چند ده میلیونی خیلی متفاوت است با زمانی که همان دوچرخه سوار از یک دوچرخه معمولی استفاده می‌کند.

از طرفی ویژگی‌های فیزیکی کاربر مثل جنسیت، سن، قد و وزن هم در نتیجه تأثیر گذارند و توسط اپلیکیشن دریافت می‌شوند. اما باز در این مورد مثل موضوع نوع دوچرخه، امکان وارد کردن اطلاعات دقیق تر مثل سطح آمادگی جسمانی در نرم افزار سامسونگ پیش‌بینی نشده که به نظر من یکی از نقاط ضعفش به حساب می‌آید.

خروجی داده های Samung Health

Samsung Health

با وجود بعضی کم و کاستی ها، می شود گفت که مجموع داده های خروجی Samsung Health برای آگاهی از نحوه عملکرد و سنجش پیشرفت شخصی کافی به نظر می‌رسند. این داده‌ها عبارتند از:

زمان کل Total duration
زمان تمرین Workout duration
مسافت Distance
کالری مصرف شده کل Total calories
کالری مصرف شده تمرین Workout calories
بیشترین سرعت Max. speed
میانگین سرعت Avg. speed
کمترین زمان طی مسافت یک کیلومتر Max. pace
میانگین زمان طی مسافت یک کیلومتر Avg. pace
بالاترین ارتفاع از سطح دریا Highest elevation
پایین ترین ارتفاع از سطح دریا Lowest elevation
مجموع مسافت سراشیبی ها Total descent
مجموع مسافت سربالایی ها Total ascent
مجموع تغییرات مثبت ارتفاع Elevation Gain

نتایج اعلام شده توسط اپلیکشن برای برنامه دوچرخه‌سواری که از رشت به ساحل کاسپین رفتم و بازگشتم (تصاویر اسکرین‌شات از محیط برنامه هستند):

Samsung Health
ریز اطلاعات Samsung Health از برنامه دوچرخه سواری

در هنگام رکاب زدن و طی مسیر، یکی از موضوعاتی که ذهنم را درگیر کرد امکان به اشتراک گذاشتن نتایج برنامه بود تا سایر دوستانم را از تجربیاتم آگاه کنم. برای این کار به دنبال یک خروجی جامع و یکپارچه بودم که در زمینه خروجی اطلاعات به صورت فایل مجزا، اپلیکیشن Samsung Health مسیر دوچرخه سواری را در قالب فایلی با فرمت GPX ارائه می‌کند که با نرم افزار Google Maps قابل مشاهده است.

انتخاب هایی که از طریق گزینه Share در دسترس قرار دارند، جزئیات زیادی را در بر نمی گیرند

از طرف دیگر سایر مواردی هم که از طریق گزینه Share در دسترس قرار دارند، جزئیات زیادی را در بر نمی‌گیرند و به یک تصویر (مانند کارت پستال)، مسیر حرکت (بدون پس زمینه نقشه)، نمودار سرعت و ارتفاع و همچنین پاداش‌ها (مانند سیستم اچیومنت در بازی‌های کامپیوتری) محدود می‌شوند؛ در نتیجه برای به اشتراک‌گذاری ریز اطلاعات تمرین مجبوریم از صفحه گوشی اسکرین‌شات بگیریم و برای دوستان خود ارسال کنیم.

خروجی‌های مختلف گزینه Share را در ادامه مشاهده می‌کنید:

Samsung Health

Samsung Health

جمع بندی

Samsung Health

با توجه به تجربه ای که از کار با اپلیکیشن Samsung Health در ورزش‌های مختلف دارم، باید بگویم این نرم افزار برای ورزشی مثل دوچرخه‌سواری که می‌شود طی انجام آن گوشی را در یک کیف کوچک حمل کرد، تا حد زیادی کاربردیست و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برای استفاده از Samsung Health در بسیاری از ورزش های دیگر به یکی از پوشیدنی های سامسونگ نیازمند هستید

اما برای استفاده از اپلیکیشن پایش سلامتی سامسونگ در بسیاری از ورزش‌های دیگر که برایش تعریف شده، مثل ورزش های رزمی، بوکس، شنا، تنیس و... نیازمند یکی از پوشیدنی‌های شرکت کره‌ای با قابلیت پایش ورزش خواهید بود چرا که در غیر این صورت، اپلیکیشن با توجه به اطلاعات پایه (مثل قد و وزن و...) و الگوریتم‌های داخلی، مانند یک کنتور عمل کرده و حتی اگر کوچک ترین تحرکی نداشته باشید، به ازای زمان فعال بودن تایمر، کالری مصرف شده در نظر می گیرد.

***

در پایان پیشنهاد می کنم اگر دوچرخه دارید یا می توانید تهیه کنید، تا جای ممکن از آن برای رفت و آمد درون شهری استفاده کنید و هر از گاهی هم دل به جاده بزنید و از این وسیله جالب لذت ببرید. البته یادتان باشد که اصول ایمنی هرگز فراموش نشوند!

Samsung Health

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • hosein n
    hosein n | ۱۹ شهریور ۱۳۹۷

    خسته نباشی عزیز جالب بود. من چند ساله ازش استفاده میکنم البته برای پیاده روی رابطه کاربری ش هم چند روزیه تغییر کرده به کلی و متفاوت با چیزی که تصویرشو گذاشتید

  • Ho3ein
    Ho3ein | ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

    بررسی بسیار جالب و خواندنی بود، واقعا حس خوبی از خوندنش بهم دست داد و خوبیش این بود که خواننده رو به ورزش ترغیب میکنه

مطالب پیشنهادی