ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره فراخورشیدی داغی به اندازه‌ی دو برابر زمین

اصولاً ستاره شناسان به دنبال فراخورشید‌ی های خاصی می‌گردند که قابل سکونت بوده و انسان ها بتوانند در این سیاره‌های زندگی کنند. حال برخی سیاره‌های فراخورشیدی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که توجه اخترشناسان و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اصولاً ستاره شناسان به دنبال فراخورشید‌ی های خاصی می‌گردند که قابل سکونت بوده و انسان ها بتوانند در این سیاره‌های زندگی کنند. حال برخی سیاره‌های فراخورشیدی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که توجه اخترشناسان و کاربران را به خود جلب می‌کنند. فراخورشیدی Wolf 503b جزو سیاره‌هایی است که در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد.

اصولاً سیاره‌های قابل سکونت باید از دمای مطلوبی برخوردار باشند تا بتوان در سطح آنها، آب مایع پیدا کرد. این مسئله احتمال وجود داشتن حیات فرازمینی را در فراخورشیدی‌ها بالا می‌برد.

با این وجود Wolf 503b دمای بسیار زیادی دارد چرا که نزدیکترین سیاره‌ای است که به دور ستاره‌اش در حال گردش است. این فراخورشیدی، اندازه‌ای دو برابر زمین دارد و هنوز محققان نتوانسته‌اند دریابند که سطحی سخت و سنگی دارد یا اینکه در واقع کره‌ای مملو از گاز به شمار می‌رود.

به همین دلیل Björn Benneke اخترشناس معروف، مطلبی درباره‌ی این فراخورشیدی منتشر کرد و خاطر نشان نمود:

«Wolf 503b یکی از تنها سیاره‌هایی در فاصله‌ی نزدیک است که کنار ستاره اش قرار گرفته و موجب شده  بتوانیم با کمک نور حاصله از این ستاره، طبیعت فراخورشیدی یاد شده را به درستی تخمین بزنیم. بدین ترتیب موقعیت خاصی فراهم شده که می توان به بررسی این ناحیه پرداخته و در اطرافش به دنبال ابر زمین‌ها یا جایگزین نپتون بگردیم.»

این سیاره و ستاره‌ی نزدیک به آن که توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده، فاصله چندانی با زمین ندارند چرا که تنها ۱۴۵ سال نوری دورتر از زمین قرار گرفته‌اند. از این رو به نظر می‌رسد که Wolf 503b گزینه مناسبی باشد تا توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب بررسی شود و اطلاعات بیشتری از ماهیتش بدست آید.

با بررسی دقیقتر این تلسکوپ قدرتمند، اخترشناسان می‌توانند اتمسفر این سیاره با دقت بیشتری بررسی کنند و تخمین بزنند که آب یا هیدروژن در آن  وجود دارد یا خیر اما با توجه به دمای ۱۰۰۰ درجه فارنهایتی این فراخورشیدی بعید به نظر می‌رسد که حیات فرازمینی در آن سکنی گزیده باشد.

 

تماشا کنید: تصویربرداری هوایی جذاب با پهپاد ماویک ۲

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی