ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماجرای قیمت گذاری 135 میلیون تومانی پراید در نمایشگاه سوریه

این روزها شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق پنجشنبه شب با حضور عماد خمیس نخست وزیر سوریه و 1700 شرکت داخلی و خارجی از 48 کشور جهان در شهرک نمایشگاهی دمشق برپا شده است. این نمایشگاه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۴

این روزها شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق پنجشنبه شب با حضور عماد خمیس نخست وزیر سوریه و 1700 شرکت داخلی و خارجی از 48 کشور جهان در شهرک نمایشگاهی دمشق برپا شده است. این نمایشگاه با شعار 'بزرگواری شرق ابتدایش دمشق است' با حضور میهمانان داخلی و خارجی گشایش یافت. نمایشگاه دمشق که سابقه برگزاری آن به سال 1954 میلادی می رسد، یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های تجاری در منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین رویداد اقتصادی سوریه محسوب می شود.جمهوری اسلامی ایران نیز با 52 شرکت بزرگ ازجمله شرکت خودروسازی سایپا در شصتمین نمایشگاه بین المللی اقتصادی دمشق حضور دارد.

قیمت پراید

تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر می رسد. به خصوص که پراید سهم قابل توجهی در بازار کشورهای عراق و سوریه دارد و به خصوص در نوع تاکسی در خیابان ها دیده می شود. اما در نمایشگاه دمشق اتفاق عجیی در خصوص قیمت گذاری این چهارچرخ نام آشنا روی داده است.

در حالی که پیش از این قیمت پراید در بازار منطقه در حدود قیمت آن در ایران اعلام شده بود. برای مثال در نمایشگاه بغداد 2018 سایپا به صورت فروش ویژه و با تخفیف های نمایشگاهی با قیمت های ، سایپا 131 (پراید) 6800 دلار ، آریو اتوماتیک 11800 دلار ، تیبا 7100 دلار ، ساینا اتوماتیک 10400 دلار ، ساینا 8200 دلار ، تیبا دو 8200 دلار و کوییک 11600 دلار عرضه می کرد که با توجه به نرخ های ارز پیش از عید، این ارقام تفاوت چندانی با قیمت گذاری محصولات این شرکت در داخل کشور نداشت.

اما حالا خبر می رسد که سایپا در نمایشگاه سوریه با عرضه مدل ‌های پراید و تیبا با قیمت‌ های بیش از 135 میلیون تومان؛ رکورد های تازه ای را در زمینه قیمت گذاری پراید به نام خود ثبت کرده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ قیمت پراید در این نمایشگاه 4 میلیون و 440 هزار لیر سوریه است که با نرخ ارز دولتی (82 ریال در برابر هر لیر) حدود 36 میلیون تومان می شود اما قیمت پراید با نرخ آزاد لیر 115 تا 135 میلیون تومان ارزش گذاری می شود.
این در حالى است که در بازار خودروى سوریه یک خودروی صفر کیلومتر شرکت ایتالیایی فیات مدل نزدیک به مدل سینا 14 هزار دلار قیمت دارد که فقط حدود چهار هزار دلار با قیمت تیبا اختلاف دارد.

البته شکی نیست که توضیح مسئولان سایپا در این رابطه، قیمت گذاری پراید برمبنای نرخ دولتی لیر سوریه است که معادل 36 میلیون تومان می شود. رقمی که با قیمت حداقل 32 میلیونی پراید در بازار ایران نیز هماهنگی دارد.

بنابراین علیرغم جنجال رسانه ها مبنی بر قیمت 135 میلیونی پراید در سوریه، این نرخ گذاری صرفا به تفاوت شدید بین قیمت دولتی و آزاد لیر ارتباط داد. اما باید تاکید کرد که اختلاف قیمتی اندکی بین قیمت تیبا و فیات سینا می تواند به خوبی نشان دهد که محصولات ایرانی از شانس رقابت اندکی در بازارهای بین المللی برخوردارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    بازیشونه، یه مدت میگفتن عراق و سوریه مفتی میده این ماشینارو از ایران ارزونتر حالا میخوان فقط این جو رو عوض کنن ولی قیمتش اونور تغییری نمیکنه
    دروغ گو هستن سر و تهشون همشون مثل همن

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    خیلی باحاله این سایپا... از یه ور بخاطر گرون شدن قیمت ارز آزاد، قیمت ماشین رو بالا میبره و ۳۲ میلیون اعلام میکنه... ازون طرف میاد و قیمت ماشین رو تو مجامع بین المللی با ارز دولتی محاسبه میکنه و میذاره... والا خیلی پررووه...

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    فک کنم آمریکایی ها حق دارن که بگن ما ایرانیا داریم تو منطقه آدم میکشیم. اینجا این مدیرای سکولار شرکت های خودروسازی، نسل کشی شون رو انجام دادن، حالا نوبت کشورای دیگس.

  • iMehrdad
    iMehrdad | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    این تسنیم جان, چشم نداره ببینه اون ماشینی که قیمت روش خورده تیبا هست؟!؟ واقعا هیچکس سر جای خودش نیست تو این مملکت?

  • enrix
    enrix | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    این 6800 دلار برای ما خیلیه ارزشش که داریم میگیم 135 میلیون تومان قیمت گذاری شده یه پراید! دروغ میگم نرخ ارز رو چک کنید! اصن بازم دروغ میگم برید نرخ لیر سوریه و پول عراق رو چک کنید متوجه همه چی میشید!

مطالب پیشنهادی