ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تورنت
تکنولوژی

هر آن چه که باید در مورد تورنت بدانید

اگر حتی از تورنت استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید و شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیستم مورد استفاده در تورنت ها چگونه است و چرا تا این حد در ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

اگر حتی از تورنت استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید و شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیستم مورد استفاده در تورنت ها چگونه است و چرا تا این حد در بحث پایرتینگ، نام تورنت درخشان ظاهر شده و مخالفت های رسمی زیادی با آن صورت می پذیرد؟

در این مقاله تلاش کردیم تا همه‌ی اطلاعات لازم در مورد تورنت را به اطلاع شما برسانیم. در این مطلب ابتدا به مفهوم تورنت و چگونه کار کردن آن خواهیم پرداخت و در ادامه به برخی وبسایت ها و نرم افزار هایی که می توانید با استفاده از آن ها به دانلود تورنت بپردازید اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دانلود تورنت

تورنت چیست؟

عموما دسترسی به اینترنت در دنیای امروز به گونه ایست که همه‌ی افراد برای دانلود فایل های مورد نظر خود به منبعی متصل شده و فایل را دریافت می کنند. موضوعی که بیشتر ما در استفاده از وبسایت ها با آن ها برخورد داریم. به این معنی که فایل های مورد نیاز در جایی از دنیا روی یک سرور ذخیره شده و ما با اتصال به آن سرور می توانیم فایل ها را دانلود کنیم.

اما اتفاقی که در بالا به آن اشاره کردیم گاهی دچار اختلالاتی می شود. زمانی که افراد زیادی قصد دارند از یک منبع استفاده کنند و منبع یاد شده توانایی پشتیبانی از تعداد بالای درخواست کنندگان را ندارند. این سرویس دهنده ها برای ارائه‌ی خدمات به تعداد زیادی از مصرف کنندگان، باید مبالغ هنگفتی برای تامین زیرساخت ها بپردازند، همیشه آنلاین باشند و پهنای باند بسیار بالایی را به کاربرانشان اختصاص دهند.

پروتکل بیت تورنت همین کاستی ها را هدف گرفت و سیستمی ایجاد کرد که به تمرکز زدایی می پردازد. به این معنی که دیگر نیاز نیست افراد برای دانلود یک فایل به یک منبع مشترک متصل شوند. در واقع برای دریافت یک فایل از اینترنت، افراد به صورت نقطه به نقطه به کامپیوتر یکدیگر متصل می شوند و به دریافت فایل ها می پردازند. به عبارت ساده تر، به جای استفاده از یک سرور اصلی که همه‌ی فایل ها روی آن ذخیره شود، هر فرد تبدیل به یک سرور می شود و دیگران با اتصال به او می توانند فایل را دریافت کنند.

دانلود تورنت

تورنت چگونه کار می کند؟

هر فایل که بخواهد به صورت عمومی برای دانلود در دسترس دیگران قرار بگیرد به بخش های کوچک تری به نام Pieces یا بخش‌ ها تبدیل می شود. وقتی که بخواهید به دانلود یک فایل از طریق تورنت بپردازید، در واقع بخش های مختلف فایل یاد شده را از کامپیوتر های مختلف به طور همزمان دریافت می کنید. زمانی که دانلود فایل به اتمام رسید، کامپیوتر شما هم به عنوان یکی از ارائه دهندگان این بخش ها برای افراد دیگر در سرتاسر دنیا در دسترس قرار می گیرد.

هر کامپیوتر در هنگام دانلود یک فایل، به هزاران کامپیوتر متصل خواهد شد

با استفاده از این روش، تمرکز از روی یک منبع برداشته می شود و تقریبا تا زمانی که کامپیوتری برای ارائه‌ی یک فایل وجود داشته باشد، امکان دانلود آن میسر است. موضوع مهم دیگر که باید به آن اشاره کنیم اینجاست که هیچ کامپیوتری نیاز ندارد تا همیشه آنلاین باشد. از آنجایی که تعداد بالایی از افراد در حال داد و ستد فایل ها هستند، دیگر نیازی نیست حتما به طور مداوم به اینترنت متصل باشید تا امکان دانلود فایل برای دیگران فراهم شود.

هر کامپیوتر در هنگام دانلود یک فایل، برای بخش های مختلف فایل مد نظر، به هزاران کامپیوتر متصل خواهد شد که در حال ارسال و دریافت بخش های مختلف آن هستند. البته این موضوع تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که حداقل یک کامپیوتر برای آپلود فایل ها وجود داشته باشد.

اما کاربران برای دانلود فایل های تورنت شاید نیازی به دانستن این اطلاعات فنی نداشته باشند. تنها چیزی که برای کاربران نیاز است استفاده از بعضی نرم افزار ها برای مدیریت فایل های تورنت دانلود شده است. فایل های تورنت بسیار کم حجم هستند و با توجه به ساختارشان، به نرم افزار مدیریت تورنت (مثل بیت تورنت و utorrent) اعلام می کنند که چه فایلی را باید از چه منابعی دریافت کند.

کاربران بعد از دانلود فایل کم حجم تورنت، آن را با استفاده از یک نرم افزار اجرا می کنند. فایل مورد نظر بعد از شناسایی توسط نرم افزار، دانلودش آغاز خواهد شد. بعد از دریافت کامل بخش های مختلف یک فایل، نرم افزار مدیریت تورنت آن را به فرم قابل استفاده تبدیل خواهد کرد. سپس کاربر می تواند به آپلود بخش های مختلف آن فایل بپردازد تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند.

دانلود تورنت

در رابطه با تورنت ها بد نیست نگاهی داشته باشیم به اصطلاحاتی که عموما در این حوزه زیاد تکرار می شوند:

  • Seeders: به افرادی گفته می شود که فایلی را به طور کامل دانلود کرده‌ باشند و آن را در دسترس دیگران قرار دهند. در واقع هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، احتمالا سرعت دانلود فایل بالاتر خواهد رفت.
  • Peers: به افرادی گفته می شود که به طور همزمان هم به دانلود فایل می پردازند و هم آن را در دسترس دیگران قرار می دهند. اگر از یک نرم افزار تورنت استفاده کرده باشید، متوجه می شوید که همزمان با دانلود، بخش های دانلود شده‌ی شما با سرعتی به مراتب پایین تر در حال آپلود شدن نیز هست.
  • Leechers: به افرادی گفته می شود که همه‌ی بخش های یک فایل را در اختیار ندارند و نمی توانند بخش های مورد نظر شما را در دسترستان قرار دهند.

در واقع خیلی بعید است که بدون حضور صفر Seeder ها بتوانید دانلود یک فایل را به اتمام برسانید. البته در مواردی نادر ممکن است تنها با حضور لیچر ها بتوانید یک فایل را به طور کامل دانلود کنید. بنابراین تا زمانی که یک فایل را به طور کامل دانلود نکرده باشیم، یا Peer خواهیم بود و یا لیچر. تنها بعد از دانلود کامل یک فایل می توانیم به جمع Seeder ها بپیوندیم.

دانلود تورنت

چرا استفاده از تورنت ها خطرناک است؟

استفاده از تورنت دارای مزایای زیادیست اما استفاده از آن بیشتر در زمینه‌ی پایرتینگ کاربرد پیدا می کند. اگر سری به سایت های تورنت زده باشید، به وضوح می توانید بازی های کرک شده‌ی روز، فیلم ها و انیمیشن های روز و حتی کتاب های معروفی که به تازگی در دنیا منتشر شده اند را مشاهده کنید. اتفاقی که به طور مستقیم باعث نقض قوانین کپی رایت در دنیا می شود. اما لازم به ذکر است که تورنت به خودی خود نقض قانون نبوده و گاهی بهترین روش برای به اشتراک گذاری نرم افزار های متن باز و رایگان است.

اما به هر حال، استفاده‌ی نادرست از تورنت در کشور هایی که قوانین کپی رایت را رعایت می کنند، دارای پیگرد قانونیست. زمانی که می خواهید به دانلود بخشی از یک فایل با استفاده از تورنت بپردازید، کامپیوتری که برای دریافت فایل به آن متصل شده اید IP شما را مشاهده خواهد کرد. بسیاری از شرکت ها در اروپا و آمریکا، این IP ها را دریافت می کنند و آن را به اطلاع ISP های ارائه‌ دهنده‌ی اینترنت می رسانند.

استفاده نادرست از تورنت در کشور هایی که قوانین کپی رایت را رعایت می کنند، دارای پیگرد قانونیست

سپس شرکت های مختلف از فردی که به دانلود تورنت ها می پردازد شکایت می کنند و او را تحت پیگرد قانونی قرار می دهند. به همین دلیل است که استفاده از VPN برای دانلود و استفاده از تورنت ها توصیه می گردد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این قوانین در کشور هایی که قوانین کپی رایت را به رسمیت نمی شناسند صادق نیست. اما به طور کلی استفاده از تورنت ها، اطلاعات نسبتا زیادی از شما را در اختیار دیگران قرار می دهد. بنابراین استفاده از نرم افزار هایی برای تغییر IP قبل از استفاده از تورنت به شدت توصیه می گردد.

بهترین نرم افزار ها برای دانلود تورنت

استفاده از نرم افزار های مدیریت تورنت یکی از اصلی ترین موضوعاتیست که در استفاده از تورنت به آن نیاز دارید. بدون داشتن یک نرم افزار مناسب، بعید است بتوانید به راحتی به دانلود فایل های مد نظرتان بپردازید. در این بخش به معرفی اجمالی ۵ نرم افزار برای مدیریت و دانلود تورنت ها خواهیم پرداخت:

۱. qBittorrent

دانلود تورنت

نرم افزار qBittorrent احتمالا بهترین انتخاب برای دانلود تورنت ها محسوب می‌شود. در حالی که بسیاری از نرم افزار های امر تورنت به شدت ساده هستند و تعدادی دیگر پیچیدگی های بسیار زیادی دارند، اپلیکیشن qBittorrent‌ کاملا حد وسط را رعایت کرده و با کمترین استفاده از پردازنده از ویژگی هایی مثل پخش کننده‌ی تصویری هم بهره مند شده است. موضوع بسیار مثبت دیگر این نرم افزار، عدم استفاده از تبلیغات به شمار می رود.

۲. Vuze

دانلود تورنت

یکی دیگر از بهترین نرم افزار ها در امر مدیریت تورنت بدون شک نرم افزار Vuze است. مهمترین ویژگی مثبت این نرم افزار، رابط کاربری بسیار زیبا و خوش تراش آن محسوب می شود. علاوه بر رابط کاربری زیبای این اپلیکیشن، باید به ویژگی های دیگر آن نظیر اسکن فایل های مختلف برای اطمینان از سالم بودن و همچنین ارائه‌ی پیش نمایشی از فایل های صوتی و تصویری اشاره کرد. البته یکی از معایب Vuze استفاده از تبلیغات است که کمی از نمره‌ی آن می‌کاهد. امکان مرتب سازی و برنامه ریزی برای دانلود تورنت ها از دیگر ویژگی های این نرم افزار به شمار می رود.

۳. Deluge

دانلود تورنت

یکی دیگر از نرم افزار های مورد قبول کاربران تورنت، Deluge نام دارد. این نرم افزار که پیشینه‌ی زیادی در زمینه‌ی مدیریت و دانلود تورنت دارد از رابط کاربری از هم گسسته‌ای استفاده می کند و تا حدی استفاده از آن دشوار است. اما در بخش مدیریت و دانلود تورنت ها، دسته بندی و ... بسیار خوب عمل می کند و یکی از بهترین هاست.

۴. uTorrent

دانلود تورنت

شاید معروف ترین نرم افزار مدیریت و دانلود تورنت باشد اما رتبه‌ای بهتر از چهارم را به خود اختصاص نخواهد داد. البته باید گفت بیشتر نرم افزار هایی که در بالا به آن‌ ها اشاره کردیم از سورس uTorrent‌ استفاده می کنند اما این نرم افزار با گذشت زمان کمتر دستخوش تغییرات مثبت شده. البته نباید یکی از بهترین مزایای آن که برنامه ریزی دقیق و بسیار ساده برای دانلود تورنت هاست را فراموش کنیم. همچنین حجم بسیار پایین و سبک بودن uTorrent از عمده ترین ویژگی های مثبت این نرم افزار محسوب می شود.

۵. BitTorrent

دانلود تورنت

نکته‌ای که شاید جای سوال داشته باشد اینجاست که چرا بیت تورنت دارای نرم افزاری رسمی به همین نام است اما از uTorrent هم پشتیبانی می کند؟ این دو نرم افزار به شدت شبیه به هم هستند با این تفاوت که BitTorrent امکان نظر دادن برای فایل های مختلف را هم فراهم می کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این موضوع تمام تفاوت ها نیست. اما شباهت های این دو نرم افزار آنقدر زیاد است که نمی توان گفت کدام یک بهتر از دیگریست.

از کجا تورنت پیدا کنیم؟

پیدا کردن تورنت بسیار ساده اتفاق می افتد. کافیست با استفاده از موتور های جست و جو عنوان تورنت را درج کنید تا به راحتی با بسیاری از این وبسایت ها آشنا شوید. البته بسیاری از این وبسایت ها به خاطر رعایت نکردن قانون کپی رایت و دامن زدن به پایرتینگ با تحریم موتورهای جست و جو رو به رو می شوند. البته جا دارد در این مطلب به یکی از معروف ترین وبسایت های ارائه دهنده‌ی تورنت یعنی Piratebay اشاره کنیم که سالهاست در این زمینه مشغول به فعالیت است.

به طور کلی استفاده از تورنت ها در هیچ جای دنیا توصیه نمی شود. شاید به این دلیل که بیشتر به اشاعه‌ی فرهنگ پایرتینگ می پردازد. اما نمی توان منکر سیستم توانمند و فوق العاده‌ی این پروتکل شد. بنابراین ما هیچ توصیه‌ای مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از تورنت را اعلام نخواهیم کرد. اما واضح است که استفاده از نرم افزارهای مدیریت تورنت، مثل بسیاری از اتفاق های مشابه در اینترنت، دارای امنیت کامل نیست و بهتر است قبل از استفاده از تورنت، به استفاده از نرم افزار هایی برای تغییر IP بپردازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • modernamir
    modernamir | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

    فکر کنم جای نرم افزار Tixati هم توی لیست خالی بود که واقعا امکانات خوب و در عین حال سرعت عالی داره.

  • Seyed Ali Amrollahi
    Seyed Ali Amrollahi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

    تاپیک جالبی بود مرسی??????????

  • MATELF
    MATELF | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    مرسی خیلی دنبال همچین مقاله ای بودم

  • kmnashenas
    kmnashenas | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    کامیپوتر؟! لطفاً در نگارش مقاله‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    متاسفانه یا خوشبختانه فایل ها و فیلم ها و ... فارسی زبان تورنت زیاد ندارن مگر تعداد انگشت شماری فیلم که اونم توسط دیکودرهای معروف ریلیز میشوند

مطالب پیشنهادی