ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا تجهیز اپل واچ سری 4 به نوار قلب اتفاقی مهم است؟

اپل واچ سری 4 تکنولوژی پیشرفته ای برای پایش قلب را در خود جای داده که الکتروکاردیوگرام نامیده می شود. این قابلیت جوازهای لازم را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت کرده و ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

اپل واچ سری 4 تکنولوژی پیشرفته ای برای پایش قلب را در خود جای داده که الکتروکاردیوگرام نامیده می شود. این قابلیت جوازهای لازم را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت کرده و به همین خاطر، اپل واچ جدید می تواند به عنوان یک دیوایس پزشکی مورد استفاده قرار گیرد؛ اتفاقی که نشان می دهد اپل می خواهد پوشیدنی خود را به عنوان محصولی فراتر از یک پایشگر سلامتی معمولی جا بیندازد.

اپل واچ سری 4 نخستین دستگاه از زمان عرضه نخستین ساعت اپل در سال 2015 است که تغییراتی اساسی را در طراحی پشت سر گذاشته. البته اپل واچ های قبلی هم قادر به پایش ضربان قلب بودند. درست مثل اکثر پوشیدنی ها، این ساعت ها با استفاده از نورهای سبز رنگ LED که روی بدنه دستگاه تعبیه شده بودند به پایش ضربان قلب می پرداختند. نور روی پوست بازتاب داده می شد تا ضربان و تغییرات حجم خون شناسایی شوند و نتیجه نهایی، عددی بود که ضربان قلب را نشان می داد.

اپل واچ سری 4

این متد هم اکنون بسیار فراگیر اما نه چندان کارآمد است. مچ دست بهترین نقطه از بدن برای اندازه گیری ضربان قلب نیست و تحقیقات نشان می دهد که به خاطر لایه های بافتی فراوان، نتایج آنطور که باید و شاید دقیق نیستند.

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (یا ECG، آنطور که اپل می نامدش) راهکاری به مراتب بهتر است. اگرچه این قابلیتی جدید برای اپل واچ سری 4 به حساب می آید اما سازمان غذا و دارو سال پیش تاییدیه آن را به AliveCor KardiaBand نیز داد؛ ساعتی دیگر که دقیقاً کاری مشابه اپل واچ سری 4 می کند.

در اپل واچ سری 4 کاربران باید انگشت خود را روی گردونه دیجیتال قرار دهد. سپس ساعت هوشمند، جریانی را به سینه می فرستد تا سیگنال های الکتریکی قلب را به صورت مستقیم پایش کند و نتیجه نهایی، دقت به مراتب بیشتر نسبت به پیش بینی براساس ضربان قلب است.

این پروسه حدوداً 30 ثانیه طول می کشد و کاربر در نهایت امتیازی براساس ریتم قلب دریافت می کند. ریتم های نرمال به عنوان ریتم «سینوس» دسته بنده می شوند و دسته بندی متفاوتی برای فیبریلاسیون دهلیزی و دیگر آریتمی های قلبی نیز وجود دارد. تمام این اطلاعات در اپلیکیشن Apple Health ذخیره خواهد شد.

الکتروکاردیوگرام قابلیتی جدی است و گامی دیگر برای اپل به عنوان یک کمپانی فعال در زمینه سلامتی. از این قابلیت می توان برای تشخیص یا پایش دقیق بیماری های قلبی استفاده کرد. بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان است و به همین خاطر، کمپانی های تکنولوژی مشغول توسعه راهکارهایی برای مقابله با این مشکل هستند تا نه تنها از شمار مرگ و میر بکاهند، بلکه درآمدی کلان کسب کنند.

اپل واچ سری 4 قرار است از روز 21 سپتامبر (30 شهریورماه) در دسترس قرار گیرد اما اپلیکیشن الکتروکاردیوگرام و نوتیفیکیشن های مربوط به آریتمی های قلبی تا اواخر امسال در دسترس نخواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی