آیا اکسیر جوانی وجود دارد؟ اولین زنی که جام حیات ابدی را نوشید

آیا اکسیر جوانی وجود دارد؟ اولین زنی که جام حیات ابدی را نوشید

بسیاری از داستان‌های خیالی و افسانه‌هایی که در فیلم‌ها و رمان‌ها وجود داشتند رنگ واقعیت به خود گرفتند. از موبایل و هواپیما گرفته تا زیردریایی که در زندگی کنون بشر بسیار عادی به‌نظر می‌رسند؛ اما همین وسایل زمانی غیر قابل تصور بودند و کمتر کسی می‌توانست درک کند که با موبایل بشود نامه‌نگاری کرد یا با فردی که هزاران هزار کیلومتر دورتر از ماست، در لحظه مکالمه تصویری برقرار کرد.

علم، جذاب‌ترین بخش زندگی بشر را تشکیل داده. با قدرت علم می‌توان بسیاری از فانتزی‌ها را به واقعیت بدل کرد.

یکی از رویاهای همیشگی بشر، دست یافتن به فرمول « اکسیر جوانی » بوده؛ اینکه بتوان با نوشیدن جامی به عمری ابدی دست یافت و نامیرا شد.

حالا مهندسی ژنتیک می‌خواهد این رویا را واقعی کند. کارشناسان ژنتیک اخیرا اعلام کرده‌اند که «منبع جوانی» را یافته‌اند.

اگرچه هنوز مکانیزم‌های دقیق افزایش سن کشف نشده‌اند اما دانشمندان در تلاش برای اثبات این هستند که روند پیری در بدن انسان به اندازه تلومرها بستگی دارد. یعنی هر چه تلومر بلندتر باشد، عمر فرد طولانی‌تر خواهد بود.

تلومر چیست؟ در انتهای کروموزم‌ها یک پایانه فیزیکی قرار دارد و از یک توالی غیر کدکننده تشکیل شده است. تلومر به صورت DNA دورشته‌ای است و همانند سپری کروموزم را از ایجاد پیوستگی‌های نابجا و غیر صحیح و تخریب به‌وسیله آنزیم‌ها محافظت می‌کند.

مدیر موسسه آمریکایی BioViva – الیزابت پریش – ادعا می‌کند تیم تحقیقاتی وی روشی نوین توسعه داده که به طور موثری به افزایش بلندی تلومرها و امنیت آن کمک شایانی می‌کند.

این کشف تا حدی قابل تامل است. چرایی و جزئیات این تصدیق را در ادامه برایتان نوشته‌ایم.

الیزابت پریش

در سال ۲۰۱۶ میلادی، مدیر ۴۵ ساله موسسه آمریکایی بایوویوا، الیزابت پریش مدعی شد او توانسته مراحل ژن‌درمانی برای مبارزه با روند پیری را به سلامت پشت سر بگذارد.

این روش درمانی شامل حذف دو تاثیر اصلی در روند پیری انسان است:

  1. کوتاه بودن تلومرها
  2. از دست دادن تراکم ماهیچه‌ها

تلومر همان‌طور که در بالا هم معرفی کردیم، پایانه فیزیکی موجود در انتهای کروموزم‌ها هستند. وظیفه آنها جداسازی شماری از سلول‌ها پیش از تخریب شدنشان است.

اندازه تلومر در هر فردی متفاوت از دیگری است. فردی که با تلومرهای بلند ۱۵ تا ۲۰ هزار جفتی نوکلئوتیدها متولد شده با بلندی ۵ تا ۷ هزار جفتی می‌میرد.

درازای تلومر ها در ادامه روندی موسوم به «حد هایفلیک» کاهش می‌یابد. حد هایفلیک، طول تلومر است که بیش از آن تقسیم سلول متوقف می‌شود.

شواهد تجربی نشان می‌دهد که طول تلومر هر دی ان ای بر اثر هر تقسیم به مرور کوچک‌تر می‌شود و در نهایت پس از تعداد تقریبا مشخصی تقسیم سلولی به حدی کوچک می‌شود که به آن طول بحرانی می‌گویند و کوچک‌تر از آن ممکن نیست.

این تعداد تقسیمات سلولی تقریبا برابر با ۵۰ سال است. پس از این سن، پروسه پیر شدن در سلول‌ها شروع می‌شود.

در تحقیقات مشخص شد که دی‌ان‌ای را می‌توان با کمک آنزیم تلومراز بازیابی کرد: به این صورت که در واکنش با تلومرها کمک می‌کند تا این اجزا دوباره به اندازه اولیه خود بازگردند.

تا به این لحظه، روند بازیابی تلومرها با RNA بهبودیافته عرضه شده است که ژن را برای ترکیباسیون تلومراز معکوس نگه می‌دارد. پس از اینکه RNA به تلومر معرفی شد، فعالیت تلومراز را به مدت ۱ تا ۲ روز افزایش می‌دهد. در طول این مدت، باعث افزایش طول تلومرها می‌شود و پس از آن از هم می‌پاشد و از بین می‌رود.

در نتیجه سلول‌ها  همانند نمونه‌های جوان‌تر رفتار خواهند کرد و شروع می‌کنند به تقسیم شدن‌های پیاپی و بیشتر از سلول‌های گروه کنترل.

به لطف این روش، امکان افزایش قد تلومرها تا یکهزار نوکلوئید وجود دارد که معادل چندین سال در زندگی انسان است.

این روش هیچ خطری برای سلامت فرد بدنبال ندارد و باعث تغییرشکل یا موتاسیون سلولی خاصی هم نخواهد شد. به این خاطر که سیستم ایمنی بدن زمان کافی برای واکنش نشان دادن با RNA معرفی شده به بدن را ندارد.

آزمایشگاه SpectraCell  این روش درمانی را تایید کرده و گفته چنین امری ممکن است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، پیش از آغاز روند درمان، خون الیزابت مورد آزمایش قرار گرفت. طول تلومرهای لکوسیت‌ها، ۶,۷۱۰ جفت نوکلئوتید بود.

در سال ۲۰۱۶ پس از پایان یافتن روند درمان، دوباره خون الیزابت پریش مورد آزمایش قرار گرفت. درازیِ لکوسیت‌های تلومرها به ۷,۳۳۰ جفت افزایش یافته بود.

به این معنی که لکوسیت‌های موجود در خون سوژه ۱۰ سال جوان‌تر شده بودند.

این آزمایش در کشور کلمبیا صورت گرفته زیرا انجام چنین تحقیقاتی در آمریکا غیرقانونی و ممنوع است.

نتیجه این آزمایش توسط دو سازمان مختلف مورد تایید قرار گرفته است:

  1. سازمان غیرانتفاعی بلژیکی موسوم به HEALES (کمپانی افزایش عمر سالم)
  2. موسسه تحقیقاتی بیوگرافی شناسی بریتانیا

هدف دوم از انجام این آزمایش، تلاش برای خاموش کردن تولید پروتئین Myostatin است: این پروتئین مانع از رشد و جداسازی بافت ماهیچه‌ها در بدن می‌شود.

این پروتئین در ماهیچه‌ها تولید و سپس وارد جریان خون می‌شود. میستاتین بدن انسان در ژن MSTN کد می‌شود. تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که مسدود کردن فعالیت میستاتین  باعث افزایش بسیار زیاد تراکم ماهیچه‌ای خشک و همچنین ا زبین رفتن بافت‌های چربی می‌شود.

الیزابت در رابطه با این روش درمانی گفته:«به کسانی که به دنبال افزایش طول تلومرها هستند گفته می‌شود در سبک زندگی خود هم تغییراتی ایجاد کنند: از پرهیز از مصرف گوشت گرفته تا ورزش کردن و دوری از موقعیت‌های پراسترس. اما به نظر من این روش‌ها فایده‌ای ندارند.

یافته‌های علمی در حوزه تکنولوژی زیستی بهترین راهکار است و اگر نتایج موفقیت‌آمیز باشند، تغییر شگرف و انقلاب بزرگی در علم ایجاد خواهد شد.

این درمان کمک می‌کند تا تحقیق و تهیه داروها برای انواع بیماری‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. در درازمدت از این روش می‌توان برای افزایش طول عمر بشر بهره گرفت.

الیزابت پریش نه تنها مدیر تیم تحقیقاتی برای افزایش طول عمر است بلکه آزمایشات لازم را روی بدن خود انجام می‌دهد. او اولین زن دنیاست که اکسیر جوانی نوشیده تا برای همیشه زنده بماند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا افسانه‌های قدیمی که آرزوی بسیاری از مردم در گذشته بوده و چ بسا اکنون نیز طرفداران زیادی داشته باشد، می‌تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد؟ چنین علومی از نظر دین و اخلاق چگونه تعبیر می‌شوند؟

نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • تنهاي متروك شهریور ۲۰, ۱۳۹۷

    از آغاز زمان تا حال ، انسان به آرزو های محال بسیاری که تنها اونا رو توی ذهنش تصور میکرده دست پیدا کرده و الان هم نوبت توقف پیری شده. در آینده ای نه چندان دور انسان به جاودانگی خواهد رسید

  • محسن شهریور ۲۲, ۱۳۹۷

    اگه اینطوره حاضرم با ترانه علی دوستی ازدواج کنم چون مهم نیست سنش بیشتره پیر نمیشه
    البته تام کروز زودتر راه حلشو پیدا کرده نامرد نمیگه

  • محمد شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    “چنین علومی از نظر دین و اخلاق چگونه تعبیر می‌شوند؟”
    حرام دیگه!

    • احمد شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

      متاسفانه امثال شما نه یکبار قران رو خوندید و نه هیچ تحقیقی در مورد دین انجام دادید آخرشم میگید دین بدردنمیخوره! این کار یعنی تعصب. درروایات داریم که زمان امام مهدی ع که علم کامل میشه، مردم انقدر عمر می کنن که ده نسل بعد از خودشون رو می بینن.احادیث دیگه هم هست

      • Nila مرداد ۶, ۱۴۰۱

        احادیث بی منبع و مدرک و سند به درد خودت میخوره. کم نداشتیم دروغگو هایی که از زودباوری مردم سواستفاده کردن و حدیث جعلی خورد مردم دادن. کاش یاد بگیریم با منبع حرف بزنیم. وگرنه حرف که باد هواست.

  • آترین شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    به نظر من انسان های نسل کنونی به جاودانگی خواهند رسید. البته اگر توزیع ثروت در دنیا به همین صورت باقی بمونه میتونیم بگیم انسان های ثروتمند جاودانه میشن و انسان های دیگر باید یک زندگی کوتاه و فلاکت بار داشته باشن.

    • سعید خلیل زاده آبان ۸, ۱۳۹۸

      اگر راست میگن با این روشها میشه عمر زیاد داشت دیوید راکفلر یکی از ثروتمندترین انسانهای دنیا نمیمرد ایشون ۳بار تعویض قلب انجام دادن اونقدر هم پول داشت که اکسیر جوانی بخره و استفاده کنه.

      • امیر شهریور ۷, ۱۳۹۹

        سیس ماست

        • ط م اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰

          با این هشتاد سالی که خداوند به ما عمر داده ، از بس نافرمانی کردیم طاقت حساب کتاب آخرتش رو نداریم ، وای به حال اینکه بیشتر هم عمر کنیم، تازه از حکمت خداوند آخر عمری ، ما ضعیف میشیم تا دیگه به فکر بیفتیم تغییر کنیم و آدم خوبی بشیم ولی اگر جوان بشیم دوباره سرکشی ها شروع میشه ،
          خدا اگر صلاح میدونست خودش بلد بود این کار رو انجام بده ، حتما همین هشتاد سال صلاح بوده ، انشاء الله اگر آدم خوبی باشیم توی بهشت تا ابد هستیم

      • محسن محاسبی دی ۱۳, ۱۴۰۰

        این کار هنوز ب صورت عمومی انجام نشده. مثالت کاملا غلطه

  • افسانه مسعود مهر ۲۲, ۱۴۰۰

    طول عمر نباید خیلی مهم باشه اما اینکه کسی تو بستر بیماری نمیره و یا از انجام کارهای ساده خودش عاجز نشه اهمیت بیشتری داره ،،، خوشحالم که پزشکان و دانشمندان زیادی روی سلامتی بیشتر انسانها و طول عمر سلول ها تحقیق می کنند و مکمل ها و داروهای زیادی را فرموله می کنند ،،، مرگ تلومر ها برابر است با مرگ سلول ها و در نتیجه مرگ انسان … پیری یعنی ناتوانی و سرباری و فراموشی ،، هیچوقت دوست ندارم به پیری بیفتم ،، برای همین از مکمل های جوانساز با تکنولوژی سلول بنیادی استفاده می کنم و با این مکمل ها هم تونستم دیابت و سرطان همسرم رو بهبود ببخشم و هم خودم نیز ۱۰ سال جوانتر بشم .. می تونم به شما هم پیشنهاد و معرفی کنم … افسانه هستم از آلمان ۰۰۴۹۱۷۶۶۱۱۴۴۴۲۲