ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

لکسس ES اولین خودروی تولید انبوه جهان با دوربین های جانبی لقب می گیرد

کنار گذاشتن آینه های جانبی و استفاده از دوربین برای نمایش اطراف خودرو ایده ای است که تاکنون بر روی کانسپت ها و برخی مدل های خاص دیده شده، با این حال علی رغم موجود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۵

کنار گذاشتن آینه های جانبی و استفاده از دوربین برای نمایش اطراف خودرو ایده ای است که تاکنون بر روی کانسپت ها و برخی مدل های خاص دیده شده، با این حال علی رغم موجود بودن تکنولوژی های لازم به مدل های تولید انبوه خیابانی راه نیافته و کماکان در انحصار باقی مانده است.

Audi e-Tron Sportback

لکسس قصد دارد به اولین شرکتی تبدیل شود که این ایده را عملی می کند. این خودروساز ژاپنی از اکتبر امسال سدان ES را با آنچه که نامش را Digital Outer Mirrors گذاشته به فروش خواهد رساند.

lexus-es-digital-outer-mirror (2)

همانطور که اسم این قابلیت به وضوح نشان می دهد، آینه های جانبی رایج جای خود را به دو دوربین داده اند. این دوربین ها تصاویر زنده طرفین و نمای عقب خودرو را بر روی نمایشگرهای 5 اینچی که در کنار ستون ها تعبیه شده اند، به نمایش می گذارند.

lexus-es-digital-outer-mirror (5)

به گفته لکسس استفاده از این دوربین ها مزایای متعددی دارد، از جمله اینکه دید راننده بهبود پیدا کرده و به دلیل حذف قاب بزرگ آینه ها صدای مزاحم باد کاهش می یابد. هنگام گردش به طرفین و همزمان با روشن شدن چراغ راهنما نیز دوربین ها از حالت زوم خارج شده و قسمت بیشتری از اطراف خودرو را پوشش می دهند.

lexus-es-digital-outer-mirror (6)

چنانچه سیستم کنترل نقاط کور اتومبیل دیگری را این ناحیه ها تشخیص دهد، دوربین سمت متناظر به طور خودکار چرخیده و آن را برای راننده قابل مشاهده می کند. هنگام حرکت با دنده عقب نیز دوربین ها وظیفه مشابهی را انجام می دهند.

lexus-es-digital-outer-mirror (4)lexus-es-digital-outer-mirror (4)

با تکیه بر الگوریتم های پردازش و ارتقای کیفیت تصویر می توان خروجی دوربین ها را روشن تر و شفاف تر در اختیار راننده گذاشت. به همین خاطر حین رانندگی در شب یا نقاط تاریکی مثل تونل ها رانندگان از دید بهتری نسبت به آینه های معمولی برخوردار خواهند بود.

lexus-es-digital-outer-mirror (7)

مهندسین لکسس دوربین های جانبی را درون یک قاب کوچک چند اینچی قرار داده اند. این قاب گرم شونده بوده و از دهانه لنز در برابر باران و برف به خوبی حفاظت می کند.

lexus-es-digital-outer-mirror (9)

علاوه بر لکسس، کمپانی آلمانی آئودی هم در نظر دارد شاسی بلند برقی E-Tron را با دوربین های جانبی تولید کند. مرسدس بنز چندی پیش کشنده اکتروس را با چنین دوربین هایی و نمایشگرهای بزرگ 15 اینچی در داخل کابین معرفی کرد. به گفته اشتوتگارتی ها، حذف آینه های جانبی کشنده آکتروس باعث بهبود مصرف سوخت تا 5 درصد می شود.

2018-mercedes-benz-actros

نکته عجیب اینکه معمولا خودروسازان طبق روالی مرسوم با پرچمداران خود به استقبال تکنولوژی های جدید می روند، اما این بار لکسس سنت شکنی کرده و به جای سدان فول سایز LS، با سدان کوچک تر و ارزان تر ES به پیشواز دوربین های جانبی رفته است. ناگفته نماند به دلیل قوانین بازدارنده موجود در دیگر کشورها، این فناوری فعلا فقط در مدل های مخصوص بازار ژاپن به کار گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷

    اخه استفاده از دوربین به جا ایینه یکی از مزایاش ایرو دینامیک کردن بیشتر ماشینه و بارها پیش میاد ایینه بقل به یه جایی میخوره ولی این طرح فرقی نداره همون اندازه از پنجره فاصله گرفته

مطالب پیشنهادی