ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تحریم خودروسازان
خودرو

تدابیری که اندیشیده نشد؛ امنیت شغلی 15000 خانوار متاثر از تحریم های صنعت خودروسازی

وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته‌ اند و تنها به ذخیره‌ سازی قطعات روی آورده‌ اند. این ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته‌ اند و تنها به ذخیره‌ سازی قطعات روی آورده‌ اند. این ذخیره‌ سازی در آغاز راه اقدامی منطقی به نظر می‌رسد، اما شاید فقط تا آخر سال جواب بدهد و مشخص نیست در سال‌ های آینده چگونه می‌ خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم.

تحریم خودروسازانصنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است و باید برنامه‌ ای جامع و کامل برای آن تدوین کرد که فعلا خبری از آن نیست. تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه ‌تر از قبل بوده و خروج شرکت‌ های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور، کاهش شدید تولید و بیکار شدن کارگران از جمله عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.

تحریم خودروسازان

تا به حال حدود  15 ‌هزارنفر از پرسنل این شرکت ‌ها در بخش‌ های فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش، شبکه و ... شغل خود را از دست داده ‌اند اما این وضعیت تنها مختص افراد شاغل در این صنف نیست. بسیاری از مشاغل وابسته به خودرو نیز به خاطر وضعیت کنونی ضرر بسیاری را متحمل شده‌ اند.
قطع ارتباطات خارجی در صنعت خودرو، یکی از اصلی‌ ترین تبعات بازگشت تحریم‌ ها علیه صنایع ایران است. آمریکایی‌ ها به شرکت‌ های خارجی از جمله خودروسازان مطرح اروپایی هشدار داده اند که در صورت فعالیت در ایران و همکاری با شرکای ایرانی، با جرایم مادی و معنوی بسیار سنگینی مواجه خواهند شد و همین امر باعث شده بیشتر خودروسازان خارجی حاضر در ایران مانند پژو سیتروئن، مزدا، هیوندای و رنو مجبور به ترک بازار کشورمان شوند.

تحریم خودروسازان

مطبوعات و رسانه‌ های خودرویی فعال در فضای مجازی، سایت‌ ها و خبرگزاری ‌های خودرویی، در کنار شرکت ‌ها و نمایشگاه‌ های استانی خودرو، مشاغلی هستند که به‌ طور مستقیم از این اتفاقات متضرر شده ‌اند. در ادامه در صنوف دیگر نیز واحدهایی از وضعیت صنعت خودروسازی زیان دیده یا با کسری بودجه مواجه شده‌ اند. پیمانکاران چاپی، شرکت‌ های تبلیغاتی، پیمانکاران برگزاری رویدادها و مراسم‌، شرکت‌ های حمل‌ و نقل، بازرگانی و بیمه از جمله صنوفی هستند که بخشی از درآمد خود را به‌ خاطر وضعیت حال حاضر صنعت و تجارت خودرو از دست داده ‌اند.

در نهایت باید به مشاغل خدماتی و شرکت‌ های ارائه‌ دهنده خدمات B to B نیز اشاره کرد، همانند شرکت ‌های تجهیزات اداری، فروش و پشتیبانی نرم‌افزارهای فروش و خدمات. چنانچه ارزیابی دقیقی از تعداد افراد بیکار در این صنوف را به ‌طور دقیق محاسبه کنید، تعداد دقیق افراد بیکار شده بسیار بیش از 15‌هزار نفر خواهد بود. علاوه ‌بر این هزینه‌ ها و ضررهای وارد شده و کسری درآمدها خود داستان دیگری دارد.صنعت خودروسازی

کند شدن روند توسعه محصول، عقب ماندگی از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا و بروز چالش ‌های جدی در حوزه کیفیت خودروهای تولیدی از دیگر تبعات تحریم صنعت خودروسازی ایران هستند. اگر روند تولید خودرو در ایران طی چند ماه اخیر را بررسی کنیم، می‌ بینیم که تحریم‌ ها به تدریج اثرات خود را نشان داده ‌اند و در حال حاضر تولید خودرو در کارخانه‌ ها حدود 40 درصد پیدا کرده و تحویل محصولات به مشتریان نیز با مشکلاتی مواجه شده است. هم‌ اکنون هزاران دستگاه خودروی ناقص به دلیل کمبود قطعه در کارخانه ‌ها خاک می‌‌خورند و با آغاز دور جدید تحریم‌ ها، شرایط بسیار سخت ‌تر از این خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • علی قنبری
    علی قنبری | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    رسما کارمون ساختس ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی