ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوپن الکترونیکی
تکنولوژی

کوپن الکترونیکی و چالش های پیش روی آن

گفته شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای 10 میلیون نفر کوپن الکترونیکی صادر خواهد کرد تا بتوانند یا 100 هزار تومان شارژ ماهانه کالاهای اساسی خود را تامین کنند. این کوپن الکترونیکی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

گفته شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای 10 میلیون نفر کوپن الکترونیکی صادر خواهد کرد تا بتوانند یا 100 هزار تومان شارژ ماهانه کالاهای اساسی خود را تامین کنند. این کوپن الکترونیکی به افراد نیازمند جامعه تعلق می‌گیرد و آنها تنها می‌توانند با این کوپن‌ها کالاهای مشخص شده که با ارز 4200 تومانی تامین شده‌اند را خریداری کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر این اعتقاد است که الکترونیکی شدن کوپن‌ها موجب شفافیت انجام کار می‌شود و از آنجائیکه اطلاعات جامعه‌ هدف از پایگاه جامع اطلاعات ایرانیان و کمیته امداد اخذ می‌شود، فشار اقتصادی بر جامعه ضعیف کمتر می‌شود. با این حال بسیاری معتقدند که این طرح به دلیلی وجود خلاء‌های اطلاعاتی و سودجویی برخی افراد به هدف اصلی خود نخواهد رسید و به علاوه موجب افزایش تورم خواهد شد.

«مهدی خلیلی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دیجیاتو چندین عامل را موجب شکست این طرح می‌داند. به گفته نمی‌توان اطمینان داشت که جامعه آماری هدف افراد نیازمند هستند چراکه علیرغم دریافت اطلاعات از کمیته امداد و پایگاه جامع اطلاعات ایرانیان امکان تغییر اطلاعات توسط افراد سودجو وجود دارد:

«متاسفانه از آنجائیکه مردم به سیستم اداری کشور اعتماد ندارند، اطلاعات دقیقی از خود ارائه نمی‌کنندُ در نتیجه جامعه اطلاعاتی دقیقی از خانواده‌ها وجود ندارد. این طرح در صورتی درست انجام خواهد شد که تحقیق درستی در مورد خانوارها، مشاغل و درآمد آنها صورت گیرد؛ در غیر این صورت جامعه آماری درستی از خانوار نیازمند وجود نخواهد داشت. همچنین ادارات کشور به دلیل بروکراسی حاکم، اطلاعات دقیق را ثبت نمی‌کنند. بلکه اطلاعاتی را ثبت و منتشر می‌کنند که خوشایند مدیران باشد.»

کوپن الکترونیکی

به عقیده خلیلی این طرح برای بلند مدت پاسخگو نیست، بلکه حکم یک مُسَکن کوتاه مدت را دارد، چراکه 100 هزار تومان نمی‌تواند تاثیر زیادی در تامین سبد کالای یک ماهه فرد داشته باشد.

از نگاه این مدرس کارآفرینی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند اقدامات مهمتر و تاثیرگذارتری انجام دهد؛ شرکت ملی نفت‌کش، شرکت شیر پگاه، شصتا، آتیه صبا و ..از زیرمجموعه‌های این وزارت‌خانه هستند منتها به دلیل ضعف در مدیریت نتوانسته‌اند آنطور که باید عمل کنند: «درصورتیکه این شرکت‌های بزرگ درست عمل کنند، می‌توانند برای افراد زیادی اشتغالزایی و کارآفرینی کنند و مسلما اشتغالزایی برای اقشار نیازمند تاثیرگذارتر از صدقه دادن به آنهاست. منتها مدیریت بسته است و اشتغالزایی انجام نمی‌شود و فقط زیان‌دهی خواهند داشت.»

قرار است کوپن‌های الکترونیکی به نحوی تنظیم شوند که افراد فقط قادر به خرید اجناس مشخص شده‌ای باشند. در واقع قرار نیست پول نقد به مردم تزریق شود. خلیلی این نحوه کارکرد را هم مستعد تقلب می‌داند:

«این موضوع ایجاد رانت می‌کند. چراکه با شرکت‌های مشخصی برای تامین اجناس مورد نیاز قرارداد خواهند بست. بنابراین شرکت‌های خاصی ذی‌نفع و فعال خواهند شد و شرکت‌های دیگری راکد می‌شوند. در واقع این طرح موجب ایجاد رانت خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی راه حل را در اعمال نظارت دقیق بر روند اجرای طرح و قیمت کالاهای عرضه شده می‌داند؛ موضوعی که از نظر او با مشکلات بسیاری همراه است و احتمال آنکه با رانت همراه شده و به هدف خود نرسد، بسیار زیاد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • irajmirzazadehpy
    irajmirzazadehpy | ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

    یکی از مشکلات بزرگ دولت از ابتدا این بوده است که شهامت خرج کردن را ندارد. در همه جای دنیا به کسی که کار می کند حقوق و پاداش می دهند و این یک استاندارد است. اما دولت ما از ابتدا شروع به قلع قمح ادارات دولتی کرد که ای فلان مدیر برد وای فلان مدیر خورد. خوب نتیجه این نگاه تنگ نظرانه این می شود که مدیر بعدی از حقوق و پاداش کارمندان کم می کند.
    دولت با یک سیاست ریاضتی سخت از ابتدا سعی کرد که خزانه را نگه دارد تا در فرصت مناسب مثل امارات و عربستان بلند پروازی بکند مخصوصا بعد از برجام هم که دور برداشته بود و انواع اقسام هواپیما ها را می خرید این در حالی بود که کارمندان دولت در بدترین شرایط به سر می بردند . نتیجه این شد که به یک بار کل دارایی دولت یک سوم شد و دولت با بحران روبرو است . دولت الان هم باید شهامت به خرج بدهد و با اعتماد به مردم و بدون ترس از تورم به بازار نقدینگی تزریق بکند تا خود مردم به شکل صحیح مدیریت بکنند.
    مثلا الان دولت کوپن برنج بدهد بلکه کسی نمی خواهد برنج بخورد مگر زور است ؟
    به جای اینکار دولت باید با شهامت به کارمندان و کارگران رسیدگی بکند تا انها هم بازار را به حرکت در بیاورند نهایتا تمام فرمول های اقتصادی مخصوصا در اقتصاد بسته ایران برای رضایت مردم است .
    مثلا پسر و دختر دم بخت که نمی توانند منتظر درست شدن وضع اقتصادی بمانند ! دولت هم باید دیگر بی خیال بشود و قبول کند که تحریم ها حل شدنی نیست و باید با همان روش گذشته تنها به دنبال رضایت مردم باشد .
    یک راه دیگر دولت این است که علاوه به افزایش پرداختی به کارمندان و کارگران و ایجاد جریان مالی در بازار به صورت خاص روی استارت اپ ها سرمایه گذاری بکند و موانع حقوقی را از مقابل انها بردارد. به جای کوپن دادن به 80 میلیون نفر می تواند خانه و ماشین رایگان یا رهنی به 10000 استارت اپی و نابغه بدهد که انها هم با پشتوانه دولت و خیال اسوده به نواوری و خلاقیت بپردازند.
    اما راه اول و اخر دولت ایران این است که واقعا مشکل تحریم را حتی اگر شده در حوزه بانکی و تجارت با دنیا حل بکند.
    من فکر می کنم ترامپ بیش از اینکه به دنبال نابودی صنعت هسته ای ایران باشد تنها به دنبال یک نمایش قدرت در دنیا و عکس یادگاری با روحانی باشد . کمااینکه کره شمالی بمب اتمی را حفظ کرده ولی هر روز با ترامپ خوش و بش می کنند همین دو روز پیش هم کمپانی های ال جی و سامسونگ سینه خیز به دست بوس کره شمالی رفتند .
    حد ترامپ موشک و تنگه هرمز نیست برای ترامپ دو تا عکس یادگاری یک دنیا می ارزد

    البته اگر اهل تفکر باشید ....?

    • ahadm ۸۸۸۸
      ahadm ۸۸۸۸ | ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

      حرف شما درست
      من اگه ی جای روحانی بودم ..یع بطری شراب با ترامپ هم می خوردم
      ولی ..فکر نکن جمهوری اسلامی به این جور چیزها تن می ده
      متاسفانه حاضرند همه ی مردم رو به کشتن بدند ولی ..هیچ عکسی با ترامپ نداشته باشند

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

    هنوز بار سنیگن حقارت سهام عدالت و یارانه ها به دوشمونه
    حقارتی دیگر افزوده شده
    واقعا خجالت نمی کشند با این چندرغازهایی که به مردم می دند
    درامدهای کلان نفتی ..ولی سهم ایرانی 45 هزار تومن
    دست تو جیب مردم و قسمشون به قران ..پول نفت هست اما خرج می شه تو لبنان

مطالب پیشنهادی