ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید سیتروئن C3؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

اما ایرانی‌ها سالیان سال است که دیگر به استنشاق گازهای خروجی از اگزوز خودروهای فرانسوی عادت کرده ایم. بزرگترهای ما ژیان خاطره بازی‌ها کرده‌اند، کوچکترها چاره‌ای جز انتخاب محصولات فرانسوی نداشته‌اند. همین الان که چندین ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

اما ایرانی‌ها سالیان سال است که دیگر به استنشاق گازهای خروجی از اگزوز خودروهای فرانسوی عادت کرده ایم. بزرگترهای ما ژیان خاطره بازی‌ها کرده‌اند، کوچکترها چاره‌ای جز انتخاب محصولات فرانسوی نداشته‌اند.

همین الان که چندین سال از بازنشسته شدن زانتیا در ایران می‌گذرد مدل های کم کارکرد این خودرو در بازار به نسبت بسیاری از خودروهای جدیدتر، با بهایی گران تر دادوستد می‌شوند.

دلمان به حال C5 می سوزد که به دلیل پاره‌ای مشکلات نتوانست به جایگاه واقعی خود در بازار ایران دست یابد و به سرنوشتی مشابه پسرعمویش یعنی پژو 407 دچار شد.

citroen

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش عمده بازار خودروی ایران به دست شرکت های فرانسوی افتاده است. شرکت سیتروئن یکی از قدیمی ترین کمپانی‌های فرانسوی است که سابقه حضورش در ایران به بیش از نیم قرن باز می‌گردد.

سه سال پس از تاسیس شرکت ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا در سال 1344 فعالیت خود را آغاز نمود. نام این شرکت مخفف ترجمه فرانسوی عبارت «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن» است.

لازم به ذکر است که شرکت فرانسوی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تاسیس شد و با ارائه مدل تیپ A در همان سال توانست اعتباری برای خود دست و پا نماید. همچنین این شرکت موفق شد اولین خودروی دیفرانسیل جلوی دنیا را در سال 1934میلادی به بازار عرضه نماید و در آن زمان به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شود.

یکی از دوست داشتنی‌ترین محصولات شرکت سیتروئن در ایران، خودروی ژیان است که با تعلیق بسیار نرم خود توانست بسیاری را عاشق خود سازد. پس از آن نیز خودروی زانتیا توانست یکه تاز عرصه سرعت و هیجان در بین محصولات داخلی شود و نام سیتروئن را در بازار ایران زنده نگاه دارد.

با اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان، سیتروئن نیز مجبور شد ناخواسته بازار پرمنفعت ایران را ترک گفته و شاهد اشغال جایگاه خود توسط برندهای گمنام چینی باشد.

پس از رفع تحریم‌ها در سال 1394، خودروساز فرانسوی که نمی‌توانست بیخیال بازار ایران شود، مذاکرات را با شریک قدیمی‌اش آغاز نموده و نقشه راه آینده خود را در ایران ترسیم نمود.

سیتروئن C3

نوبرانه‌ترین حاصل تعامل میان شرکت سایپا و سیتروئن، تولید خودروی هاچبک سیتروئن C3 است که در سایت سایپا کاشان به تولید می‌رسد. با دیجیاتو همراه باشید تا بر جنبه‌های مختلف این خودرو اشراف کامل پیدا کنید.

طراحی ظاهری و بدنه سیتروئن C3

سیتروئن C3

طراحی ظاهری C3 به گونه‌ای است که شباهت خاصی به سایر هاچبک‌های موجود و مرسوم در ایران ندارد. نمای روبروی این خودرو تشکیل شده از جایگاه‌های سه گانه سیستم روشنایی در دو طرف و شکاف‌های ورودی هوا، به علاوه جلوپنجره کشیده با نشان سیتروئن در وسط آن.

دو نوار کرومی از کناره‌های نماد سیتروئن به طرز زیبایی تا نوار چراغ های سه گانه امتداد یافته و همپوشانی مطلوب و دلنشینی را با این بخش پدید آورده‌اند.

کاسه چراغ خودرو در ناحیه زیرین چراغ‌های نواری سه‌گانه، بر روی سپر جلو به فرمی شبیه به چهار گوش-بیضی بر تاریکی های پیش رو غلبه خواهند نمود.

سیتروئن C3

چراغ‌های مه‌شکن نیز در محدوده مشکی سپر، در حالی که توسط جایگاه قرمز رنگ احاطه شده‌اند، راهگشای شما در شرایط آب و هوایی بارانی و مه گرفته خواهند بود.

از این زاویه رنگ متمایز (قرمز) سقف، آینه‌های جانبی و جایگاه مه شکن‌ها، هماهنگی بصری تاثیرگذاری را به وجود آورده اند. خطوط حجم‌دهنده خاصی از این زاویه دیده نمی‌شود و طراحان C3 استفاده از فرم غیر ورزشکاری و غیر عضلانی را ارجح دانسته‌اند.

سیتروئن C3

نمای جانبی سیتروئن C3 نیز از سه رنگ اصلی سفید، مشکی و قرمز (بسته به نوع رنگ آمیزی بدنه) به صورت محدود تشکیل شده است. سایز و فرم پنجره ها مناسب به نظر رسیده و دید نسبتا خوبی را ایجاد می‌نمایند.

در محدوده پایینی درب‌ها، قطعه بزرگ پلاستیکی سیاه رنگ به چشم می‌خورد که مجموعه‌ای از برآمدگی های مربع فرم درون آن پخش شده‌اند. از این قطعه به عنوان ضربه گیر بدن استفاده شده و «air bump» نام دارد.

سیتروئن C3

زه پلاستیکی در سرتاسر بخش زیرین خودرو از سپر جلو گرفته تا دور گلگیرها امتداد یافته و به سپر عقب رسیده است. شکل و شمایل طراحی رینگهای 16 اینچی سیتروئن C3 نیز همانند فرم کلی خودرو، خاص و البته زیبا به‌نظر می‌رسد.

رنگ قرمز سقف نیز از این زاویه تأثیر به سزایی در زیباتر جلوه دادن این خودرو داشته است. در اینجا خبری از آنتن کوسه ای ریل باربند و اسپویلر عریض نیست و در مجموع می‌توان اینطور بیان نمود که نمای جانبی سی3 بیش از حد شلوغ و گیج کننده به نظر می‌رسد. اما به هر حال این سبک از طراحی نیز می تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد.

سیتروئن C3

نمای عقب سیتروئن به تبعیت از انتهای جلویی خودرو، دارای چراغ های نسبتا بزرگ به فرم چهارگوش است که با گرافیک داخلی به همین سبک و سیاق و استفاده از مربع های متحدالمرکز همراه شده است.

قسمت عمده سپر عقب را پلاستیک مشکی رنگ با فرمی سینوسی فرا گرفته که از قضا فاقد هرگونه علائم هشدار دهنده نظیر چراغ ترمز و یا چراغ شب نما است.

نماد سیتروئن در میانه درب صندوق عقب از فاصله نسبتا دور نیز قابل رویت خواهد بود. سایز شیشه عقب کوچک به نظر می‌رسد و می‌تواند دید را مختل سازد. یک اسپویلر نسبتاً کوچک نیز در بالای شیشه عقب جاسازی شده که چراغ ترمز را نیز در دل خود جای داده است.

سیتروئن C3

مانند سایر بخش‌های بدنه، حجم‌دهی چندانی در این بخش صورت نگرفته و تنها در ناحیه تحتانی درب صندوق و بالای محل نصب پلاک کمی انحنا ایجاد شده است. جایگاه پلاک نیز فرورفتگی روی سپر را به عنوان مأمن خود اختیار نموده است. همچنین استفاده از آنتن سنتی در این خودرو جزو نکات منفی آن محسوب شده و می‌تواند به زیبایی خودرو لطمه بزند.

ضمنا ابعاد بدنه سیتروئن C3 به شرح زیر است:

طول: 3996 میلی‌متر، عرض: جلو(1749)/عقب(1829) میلی‌متر، ارتفاع: 1474 میلی‌متر، وزن: 1250-1300 کیلوگرم

سیتروئن C3

در مجموع طراحی سیتروئن c۳ همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، تا حد زیادی خاص و متمایز جلوه می‌کند و بسته به سلیقه شما می‌تواند زیبا و یا زشت تلقی گردد.اما به هر روی، با افزایش تردد این خودرو در جاده های کشورمان احتمالا به تدریج از جنبه‌های نامأنوس طراحی ظاهری C3 کاسته شده و زیبایی های آن بیش از پیش جلوه گر شود.

طراحی داخلی و کابین سیتروئن C3

سیتروئن C3

با ورود به کابین سیتروئن C3، اولین نکته‌ای که نظر افراد نکته سنج را به سمت خود جلب می‌نماید، استفاده از اِلمان های طراحی چهارضلعی، به تبعیت از عناصر بیرونی خودروست.

این نوع طراحی را می‌توان به وضوح در فرم دهی دریچه‌های تهویه، قسمت میانی- سرتاسری داشبورد که نواری قرمز رنگ به دور آن کشیده شده است، فضای خالی تحتانی صفحه‌ی نمایشگر، دستگیره درب‌ها، الگوی طراحی روی پنل درب ها و... مشاهده نمود.

فرم دریچه‌های تهویه کناری شباهت زیادی به شکل و شمایل چراغ‌های عقب دارد. روکش پارچه‌ای صندلی با دوخت قرمز و طرح‌های شش ضلعی، چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسد و فرم کلی صندلی ها نیز آنچنان مناسب مسافرت و نشستن های طولانی طراحی نشده است.

به جز سطح میانی داشبورد (محدوده محصور به نوار قرمز رنگ شامل دریچه های تهویه) که با چرم مصنوعی پوشش داده شده ، مابقی ادوات داشبورد از پلاستیک با درجه کیفیت متوسط (مرغوب‌تر از مواد بکار رفته در خودروهای چینی) ساخته شده و به قسمت مرکزی غربیلک فرمان خودرو نیز سرایت کرده است.

نکته متمایز دیگر کابین سیتروئن C3، استفاده از دستگیره‌های بندی شکل، به جهت بستن درب خودرو است که حالتی اسپرت و متفاوت را پدید آورده است.

سیتروئن C3

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان دارای حالتی سیلندری، ساده اما جذاب است و جلوس صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی در وسط داشبورد، بر حقایق تکنولوژیک و آینده‌نگرانه سیتروئن C3 صحه می‌گذارد.

چندین دکمه مختلف نظیر فلاشر و گرمکن شیشه عقب نیز به صورت یک ردیف افقی در بخش زیرین نمایشگر به صف شده‌اند. استارت دکمه‌ای نیز در ناحیه تحتانی این بخش و در مجاورت فضای خالی چهار ضلعی کنسول میانی تعبیه شده است.

کابین سیتروئن C3 از نظر فضاهای کاربردی دارای قسمتهای مختلفی است که یک نمونه از آنها در قسمت جلویی اهرم تعویض دنده طراحی شده و برای قرار دادن اشیائی نظیر تلفن همراه مناسب به نظر می‌رسد. همچنین بر روی پنل درب‌ها، محدوده ای با رنگ متفاوت به منظور قرار دادن اشیای مختلف تعبیه شده است.

با توجه به هاچبک بودن بدنه این خودرو، اگرچه نباید انتظارات زیادی از فضاهای سر، پا و شانه‌ها در ردیف عقب خودرو داشت، اما حجم این فضا در مقایسه با هاچبک های قدیمی گروه پژو سیتروئن نظیر پژو 206 در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد.

سیتروئن C3

فقدان مواردی نظیر تنظیم برقی صندلی‌های جلو و عدم تنظیم گودی کمر از جمله نقاط ضعف صندلی‌های ردیف جلو محسوب می‌شوند. همچنین نبود دستگیره‌های سقفی نیز جزو نکات منفی کابین سیتروئن C3 به شمار می‌رود.

سیتروئن C3

در مجموع طراحی داخلی این خودرو به مانند فضای بیرونی آن، خاص و جسورانه به نظر رسیده و می‌تواند اقشار مختلف به ویژه جوانان را به سمت خود جلب نماید. سیتروئن C3 برای استفاده‌های شهری کاملا مناسب خواهد بود اما به منظور انجام مسافرت های طولانی به ویژه برای خانواده‌های پر جمعیت گزینه چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

مشخصات فنی و قوای محرکه سیتروئن C3

سیتروئن C3

پیشرانه به کار رفته در سیتروئن C3 به واسطه حضور یافتن در محصولاتی نظیر DS6، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸، حالا دیگر در حکم غریبه‌ای آشنا برای ما ایرانی‌ها به نظر می‌رسد.

این پیشرانه از نوع چهار سیلندر خطی توربو شارژ است که دارای حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده و قوای خروجی آن برابر 163 اسب بخار است . ماکزیمم گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه برابر 243 نیوتن متر است که در بازه 1400 تا 4000rpm توانایی خود را به رخ خواهد کشید. همچنین حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000rpm پدیدار خواهد شد.

وظیفه انتقال چنین نیرویی بر عهده گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن گماشته شده که تحت عنوان EAT6 شناخته می‌شود. حجم باک سوخت این سیتروئن C3 معادل 45 لیتر است و میزان مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی در حدود 6.7 لیتر برصد کیلومتر عنوان شده است.

EAT6

ترمزهای استفاده شده در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و فرمان خودرو نیز از نوع برقی است. همچنین میزان شتاب صفر تا 100 سیتروئن C3 با توجه به مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس آن، احتمالا زیر 9 ثانیه خواهد بود.

تجهیزات و امکانات

سیتروئن C3

تجهیزات ایمنی
ایمنی
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • کیسه هوای جانبی
  • کیسه هوای پرده‌ای
  • ABS/ EBD/ ESP/ ASR/ EBA
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC
  • سیستم هشدار زمان استراحت راننده
  • سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)
  • سیستم ضد سرقت موتور (ایموبیلایزر)
  • دزدگیر ضد سرقت پیشرفته
  • دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله
  • کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده دوگانه
  • کمربند عقب سه نقطه‌ای با قابلیت محدود کردن فشار وارده
  • چراغ اخطار و هشدار صوتی نبستن کمربند راننده
  • ISOFIX برای صندلی های عقب
  • چراغ عقب هالوژن و 3 بعدی
  • چراغ جلو هالوژن
  • چراغ های روشنایی در روز LED
  • چراغ راهنمای روی آینه بغل
  • برف پاک کن اتوماتیک شیشه جلو
  • برف پاک کن شیشه عقب خودرو با کارکرد اتومات در دنده عقب
  • فرمان تلسکوپی
  • قفل مرکزی
  • قفل مرکزی اتومات درب‌ها هنگام حرکت
  • نمایشگر قفل بودن درب‌های خودرو
  • قفل کودک
  • چراغ هشدار در صورت ترمز شدید
  • پشت سری صندلی عقب
  • محافظ جانبی مشکی روی بدنه (Airbump)
راحتی
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • سیستم ورود بدون کلید
  • سیستم روشن/خاموش بدون کلید
  • تهویه مطبوع خودکار
  • آینه های جانبی با تنظیم برقی
  • گرمکن آینه های جانبی
  • آینه های جانبی تاشونده برقی
  • چراغ‌های اتوماتیک جلو
  • قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل خودرو
  • شیشه های برقی جلو و عقب خودرو One-touch و Anti-pinch
  • درب باک برقی
  • روکش چرمی فرمان
  • چراغ همراهی تا منزل
  • چراغ خوش‌آمدگویی
  • گرمکن شیشه عقب
ارتباطی
  • نمایشگر لمسی 7 اینچی چند رسانه‌ای
  • قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه در نمایشگر لمسی خودرو
  • سیستم اتصال به تلفن هوشمند
  • کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • کامپیوتر سفری
  • اتصال بلوتوث
  • پورت IPOD
  • ورودی صدای AUX-IN
  • پورت USB
  • بلندگو 6 عدد
  • نمایش دمای محیط بیرون
  • سیستم پخش دیجیتال DBA
  • خروجی 12 ولت

 

تجربه رانندگی

سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک محصول مدرن و کاملا به روز فرانسوی است که با نشستن پشت فرمان آن و لمس دکمه استارت، این خصیصه را می توان با تمام وجود درک نمود.

ارگونومی کابین وضعیت مطلوبی دارد. پس از تنظیم آینه ها و صندلی ها، حرکت خود را آغاز نمودیم. اولین نکته‌ای که پس از حرکت توجه ما را به خود جلب می نماید، فرمان برقی این خودرو است که مقاومت کمی از خود نشان داده و نرمی بالایی دارد.

عکس‌العمل پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز، با اندکی وقفه همراه است و اثری از واکنش آنی مشاهده نمی‌شود. در پدال های ترمز نیز شرایطی مشابه حاکم است البته اصلا نگران کننده نیست و فقط با وقفه ای بسیار بسیار اندک همراه است.

سیتروئن C3

در ابتدای حرکت با این خودرو وارد مسیرهای شهری تنگ و پر ترافیک شدیم. در بدو امر عادت نداشتن به ابعاد خودرو، شاید انسان را کمی دچار سردرگمی نماید اما پس از مدتی به یکی از بهترین تجربیات رانندگی در سطح معابر شهری پرترافیک تبدیل می‌شود.

سیتروئن C3 با توجه به ابعاد آن و مقاصد اصلی از طراحی این نوع خودرو به عنوان یک هاچ‌بک شهری، عملکرد بسیار خوبی از خود در سطح شهر نشان داده و ما را با ویژگی‌های یک اتومبیل شهری اروپایی واقعی آشنا می‌سازد.

سیتروئن C3

سواری سیتروئن C3 هم مانند بسیاری دیگر از محصولات این شرکت، نرم و آرامش بخش است. دامنه جابجایی فنرها و سیستم تعلیق در جذب ضربات و رفع تاثیر آنها بر کابین حین عبور از روی ناهمواری های مختلف به گونه‌ای است که کمترین ناخرسندی را در سرنشینان پدید می آورد.

نکته جالب توجه و بسیار خوشایند دیگری که می تواند موجبات رضایت شما را فراهم آورد، میزان مصرف سوخت اندک این خودرو در سطح شهر است که در پاره‌ای موارد تا 5 لیتربرصد کیلومتر نیز تقلیل می‌یابد.

با ورود به بزرگراه فرصتی فراهم شد تا پیشرانه پرتوان این خودرو را به چالش بکشیم. به یاری گیربکس شش سرعته با ضرایب دنده نسبتا کوتاه، سرعت خودرو در طی یک چشم به هم زدن، به حدود 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

سیتروئن C3

در مسیری نسبتا خلوت و با وجود ورزش باد مخالف، سرعت خودرو را تا 180 کیلومتر بر ساعت افزایش دادیم که سیتروئن به خوبی از عهده آن برآمد.

همانند برخی دیگر از محصولات فرانسوی، غربیلک فرمان خودرو حس درستی از عوارض و شرایط سطح جاده به راننده منتقل نمی‌نماید و نرم بودن سیستم تعلیق، شرایط را برای ناپایداری و بازی بدنه، بیش از پیش مهیا می‌کند.

تعلیق عقب خودرو از نوع چند بازویی موسوم به مولتی لینک نیست و یک اکسل یک تکه به همراه بازوی پایه کوتاه است به همین دلیل سرنشینان عقبی به مقدار بیشتری ضربات وارده به اتاق را حس خواهند کرد.

سیتروئن C3

سیتروئن سبک رانندگی متفاوتی را به نسبت رقبای آلمانی عرضه می کند و نبود پدال شیفتر پشت فرمان نیز گواه این امر است اما به طور کلی کیفیت هندلینگ و پایداری خودرو در سطح بالایی ارزیابی می شود.

با رانندگی پرفشار ترمز خودرو دچار کاهش قدرت محسوسی نشد و همانند دیگر اجزا عملکرد نرمی دارد.جایگاه نه چندان مناسب دسته دنده حس و حالی در حد و اندازه های دیگر بخش ها ندارد و می توان آن را به عنوان یکی از نقاط ضعف C3 بر شمرد.

سیتروئن C3

در بازاری که اکثر خودروهای آن چندان حس و حال رانندگی مناسبی را عرضه نمی کنند و عملا شما با نشستن پشت فرمان آن ها لذت چندان زیادی از رانندگی با آن ها نمی برید، C3 نقش یک چشمه در کویر را در این بازه قیمتی بازی می کند.

در واقع C3 دارای شخصیتی است که از پیشینیانش به ارث برده، اما سیتروئن دست از تلاش برنداشته و سعی در حفظ ارزش های برند خود کرده است.

رقبا و محصولات مشابه

سیتروئن C3

سیتروئن C3 در بازار ایران بایستی به رقابت با خودروهایی نظیر: هیوندای i10، کیا پیکانتو، پژو 2008 و رنو کپچر بپردازد.

قیمت و شرایط فروش

سیتروئن C3

 

سیتروئن C3 در اولین مرحله عرضه به بازار ایران، با قیمت 130 میلیون تومان از سوی سایپا سیتروئن پیش فروش شد. احتمالا با ورود این خودرو به بازار، با توجه به التهابات موجود در بازار شاهد متوسط بهای 250- 260 میلیون تومانی آن در بازار آزاد خواهیم بود.

مزایا و معایب

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Chris Redfield
    Chris Redfield | ۲۹ شهریور ۱۳۹۷

    من تو چند تا ویدیو تو یوتیوب دیدم که پشت آینه وسط این ماشین یه دوربین هست که با اون میشه از سطح جاده فیلم گرفت؛ نمونه‌های عرضه شده تو ایران این قابلیت رو دارن؟ ?

  • zitanix
    zitanix | ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

    خدا اونارو لعنت کنه نه من و تورو
    لیاقت مارو ندارن

  • zitanix
    zitanix | ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

    بخرید
    شرکتش از ایران خارج شده
    قطعات فیک چینی در انتظار شماست

مطالب پیشنهادی