ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

ماهواره TESS ناسا دو سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی کرد

تلسکوپ فضایی TESS که به صورت ویژه برای بررسی سیاره های نزدیک منظومه شمسی طراحی شده، نخستین مشاهداتش از دو سیاره فراخورشیدی را به زمین ارسال کرده که تا پیش از این ناشناخته بودند. این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

تلسکوپ فضایی TESS که به صورت ویژه برای بررسی سیاره های نزدیک منظومه شمسی طراحی شده، نخستین مشاهداتش از دو سیاره فراخورشیدی را به زمین ارسال کرده که تا پیش از این ناشناخته بودند.

این ماهواره با نام کامل Transiting Exoplanet Survey Satellite که اوایل امسال به فضا پرتاب شد، علاوه بر این ۲ سیاره، تاکنون ۷۳ ستاره را پیدا کرده که احتمال می رود سیاراتی اطراف آنها در گردش باشند.

یکی از این سیارات فراخورشیدی در فاصله ۵۰ سال نوری زمین به دور ستاره ای کوتوله به نام LHS 3844 گردش کرده و دیگری با فاصله ۶۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی «کوهمیز»  واقع شده و مشغول گردش به دور ستاره کوتوله Pi Mensae است.

سیاره ای که به دور Pi Mensae می چرخد، دو برابر زمین است اما در عین حال پنج برابر آن جرم دارد. مشاهدات اولیه حاکی از این است که سیاره مذکور حاوی اقیانوس های عظیم با اتمسفری آکنده از بخار آب است. درواقع دمای این سیاره آنقدر بالا است که نمی تواند میزبان حیات به شکلی مشابه زمین باشد.

سیاره دیگر نیز تا حدودی از زمین بزرگتر بوده و هر گردش آن به دور سیاره LHS 3844 تنها ۱۱ ساعت طول می کشد. به خاطر همین فاصله اندک با ستاره مرکزی، دمای جو آن نیز به شدت بالا است.

هدف از طراحی ماهواره TESS ثبت تصاویر بزرگ از آسمان و جستجوی ستاره های درخشان است که احتمال وجود سیارات فراخورشیدی در اطراف انها بیشتر است. به گفته ناسا این ماهواره چند سال آینده را به مشاهده دقیق وقفه های موقتی در روند تابش ستاره ها می پردازد که ممکن است ناشی از عبور سیارات از برابر آنها باشد.

بر اساس پیش بینی های فعلی این ماهواره با روش مذکور و به لطف بهره گیری از چهار دوربین واید در زوایای مختلف، قابلیت رصد ۸۵ درصد از آسمان اطراف را داشته و حداقل ۱۶۰۰ سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

    سپاس از پستهای علمی شما عزیزان
    لطفا منابع هم ذکر بشه

مطالب پیشنهادی