۶ بیماری جسمی ای که با بیماری های روحی اشتباه گرفته می شوند

۶ بیماری جسمی ای که با بیماری های روحی اشتباه گرفته می شوند

وقتی صحبت از اضطراب و افسردگی می شود، همه ی ما اغلب به یاد مشکلات روحی می افتیم. البته این تصور اشتباهی نیست اما گاهی هم این احساسات ناخوشایند از عوارض جانبی یک مشکل جسمی هستند. در حقیقت، مشکلات و بیماری های جسمی زیادی وجود دارد که ممکن است آن ها را با مشکلات روحی اشتباه بگیریم. نشانه های اختلالات خلقی می تواند به طرز عجیبی شبیه به علائم بیماری های جسمی باشد و اینکه اول متوجه تغییرات روحی خود شدید لزوما به این معنی نیست که شما مشکل روحی دارید.

در بعضی موارد، تشخیص بیماری کار سختی نیست، مثلا یک سوزن درون دست تان فرو رفته و بدیهی است که راه درمان آن، بیرون آوردن سوزن و ترمیم زخم است. اما همه ی تشخیص ها همینقدر ساده نیستند. اگر نشانه های موجود، بی حالی، کم اشتهایی، دشواری در تمرکز، بیشتر شدن دردهای بدنی و بدخلقی باشد، این موارد می تواند علائم بیماری های زیادی باشد و درمان های بسیار متفاوتی برای آن ها وجود دارد.

اگرچه در بعضی موارد ممکن است علائمی که در شما بروز کرده ناشی از یک مشکل روحی باشد، اما مشکلات و بیماری های جسمانی زیادی هم وجود دارد که اغلب به اشتباه تشخیص داده می شوند. در ادامه به ۶ بیماری جسمی ای می پردازیم که اغلب با بیماری های روحی اشتباه گرفته می شوند.

۱- اختلال تیروئید

مشکلات روحی بیماری های جسمی

تیروئید یکی از بزرگ ترین غدد داخلی بدن است و نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن دارد. مشکلات تیروئیدی اغلب با اضطراب یا افسردگی اشتباه گرفته می شوند. سطح هورمون های تیروئید در بدن می تواند تأثیری منفی در خلق و خو، انرژی و توانایی کلی برای لذت بردن از زندگی داشته باشد. افسردگی هم همینطور به نظر می رسد و تأثیرات مشابهی دارد. اگر تصور می کنید دچار افسردگی شده اید حتما آزمایش تیروئید بدهید. این آزمایش بسیار ساده و به شکل آزمایش خون انجام می شود. به علاوه، اختلالات تیروئیدی به راحتی قابل درمان هستند.

۲- بیماری لایم

لایم نوعی بیماری عفونتی است که از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود. در بعضی موارد، نشانه های این بیماری را ناشی از افسردگی یا نوعی رفتار بیمارانه ی نابهنجار می دانند یعنی شخص به گونه ای رفتار می کند که گویی بیماری خاصی دارد. به دلیل آنکه کنه ها اندازه ی کوچکی دارند، اغلب افراد ابتدا متوجه نیش آن ها نمی شوند. مشکل همین جا است، چون اثری که از نیش باقی می ماند بسیار خاص است و تشخیص درست آن بسیار مهم است.

 ۳- تومورهای نورواندوکرین

بیماری های نادری مثل تومور فئوکروموسیتوما (نوعی تومور کلیه که معمولاً غیر سرطانی است و در اثر تولید بیش از اندازه ی آدرنالین به وجود می آید) ممکن است گاهی با اضطراب یا اختلال هراس اشتباه گرفته شوند. به علاوه، تومورهای فئوکروموسیتوما ممکن است علائمی مثل تپش قلب، تعریق بیش از حد، سردرد و رعشه داشته باشند. اگر شک دارید به پزشک مراجعه کنید و حتی اگر لازم است با پزشک دیگری هم مشورت کنید.

۴- دیابت

دیابت نوع دو می تواند علائمی شبیه به افسردگی داشته باشد که عبارتند از حال بد روحی، بدخلقی و کاهش وزن. اما در حقیقت این تغییرات ناشی از مقاومت بدنی شما در برابر هورمون انسولین است، نه یک مشکل روحی. همچنین در اغلب موارد، این نشانه ها واکنشی به درگیری مداوم با این بیماری و اضطراب ناشی از کنترل آن است.

۵- سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن نوعی بیماری است که در اثر عوامل مختلفی مثل کم خونی، کبد چرب، کمبود ویتامین د و بسیاری موارد دیگر به وجود می آید و نشانه های آن خستگی شدید، ضعف حافظه، کاهش تمرکز، بدخوابی و دیگر موارد است. بنابراین عجیب نیست که این بیماری را اغلب با چیزی شبیه به افسردگی اشتباه می گیرند. علائم این سندروم می تواند باعث تغییراتی در شخص، روابط اجتماعی و مسائل شغلی او شود که شبیه به علائم افسردگی به نظر می رسند اما در حقیقت نشانه ی بیماری دیگری هستند.

۶- سفلیس

سفلیس بیماری ای مقاربتی است که در اثر نوعی باکتری ایجاد می شود و مغز را نشانه می گیرد. این بیماری اگر درمان نشود، منجر به عفونت در مغز یا ستون فقرات می شود و روی سلامت روانی هم تأثیر می گذارد. نشانه های این عفونت که به آن سفلیس اعصاب گفته می شود شامل طیفی از علائم عصب شناختی است که با نشانه های بسیاری از اختلالات عصبی و روانپزشکی مشترک هستند. نشانه های سفلیس اعصاب می تواند شامل تغییرات شخصیتی، گیجی، افسردگی و ضعف حافظه باشد. به همین دلیل لازم است به طور مرتب آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید و به سلامت جنسی خود توجه داشته باشید.

منبع: bustle
بدون نظر

ورود