ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل اندرویدی
تکنولوژی

اندروید ۱۰ ساله شد

گوشی های هوشمند را می توان چراغ های جادویی عصر جدید به شمار آورد که ابزارهای ارتباطی، سرگرمی، تصویربرداری و مهم تر از همه دانش بشری را در جیب ما قرار داده اند. یکی از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

گوشی های هوشمند را می توان چراغ های جادویی عصر جدید به شمار آورد که ابزارهای ارتباطی، سرگرمی، تصویربرداری و مهم تر از همه دانش بشری را در جیب ما قرار داده اند. یکی از پایه های توسعه این ابزارها سیستم عامل قدرتمند اندروید بوده که حالا مصادف با دهمین سالگرد عرضه آن است.

اندروید بر اساس هسته لینوکس و توسط شرکت «اندی روبین» توسعه یافت اما در سال ۲۰۰۵ و به قیمت ۵۰ میلیون دلار به گوگل واگذار شد. نکته جالب این است که در زمان عرضه اندروید در سال ۲۰۰۷ «اریک اشمیت» مدیر عامل وقت گوگل از اعضای هیئت مدیره اپل نیز بود؛ هرچند دو سال بعد و با افزایش رقابت میان این دو شرکت وی از سمت خود در هیئت مدیره اپل استعفا داد.

کمپانی تایوانی htc که این روزها حال و روز خوشی ندارد، ۱۰ سال قبل با عرضه موبایل G1 نام خود را در تاریخ فناوری ثبت کرد. G1 که «دریم» هم نامیده می شود، اولین اسمارت فونی بود که شکل و شمایل کلی سیستم عامل اندروید را به کاربران معرفی کرد.

موبایل اندرویدییکی از نکات جالب در مورد این گوشی عدم برخوداری اندروید ۱.۰ از کیبورد مجازی لمسی بود و برای تایپ حتماً باید در حالت افقی از صفحه کلید فیزیکی استفاده می شد. شاید کیبورد زیر نمایشگر لولایی و ترکبال امروز ابتدایی به نظر برسد اما این ویژگی ها یک دهه قبل آینده نگرانه به نظر می رسید.

همزمان با کاهش تمایل کاربران به استفاده از موبایل های جاوا، سیمبین و حتی ویندوز فون، اندروید به لطف برورسانی های فشرده و قابلیت های جالب توجه به سرعت در حال تسخیر بازار بود، تا جایی که تنها سه سال پس معرفی G1 به محبوبترین سیستم عامل موبایل جهان تبدیل شد؛ عنوانی که به نظر نمی رسد به این زودی ها به رقیب دیگری واگذار کند.

 

تماشا کنید: مبارزه اولین موبایل اندرویدی در برابر نخستین آیفون

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Reza Bahadori
    Reza Bahadori | ۲ مهر ۱۳۹۷

    من اولین اندرویدی که داشتم سونی x10 بود با اندروید فک کنم 1.6 بعد چند وقت به 2.3 اپ شد..اون روزا که تازه اندروید اومده بود هرکی میدید دستت اندرویده بازیو برنامه هاشو میدید کفش میبرید چون اکثرا سیمبین داشتن?

    • alireza_1999
      alireza_1999 | ۲ مهر ۱۳۹۷

      Xperia X10 عالی بودش
      من به خاطر همون

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲ مهر ۱۳۹۷

    من از اندروید 2.3 شروع کردم
    یادمه اولین دستگاه اندرویدی که خریده بودم تبلت 4.3 اینچی ارکاس بود. ..یادش به خیر

  • MATELF
    MATELF | ۲ مهر ۱۳۹۷

    ممنوت بابت پست قشنگ بود

مطالب پیشنهادی