ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فرود فضاپیمای ژاپنی Hayabusa 2 روی یک سیارک

به گزارش نشریه گاردین، فضاپیمای ژاپنی بدون سرنشین Hayabusa 2 بعد از ماه ها گشت و گذار در اطراف سیارک مورد نظرش برای تحقیقات و عکسبرداری، بالاخره به نوعی روی آن فرود آمده است. در ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

به گزارش نشریه گاردین، فضاپیمای ژاپنی بدون سرنشین Hayabusa 2 بعد از ماه ها گشت و گذار در اطراف سیارک مورد نظرش برای تحقیقات و عکسبرداری، بالاخره به نوعی روی آن فرود آمده است. در حال حاضر دو عدد از سطح نشینان این فضاپیما یعنی ROVER-1A و ROVER-1B روی سطح سیارکی به نام 162173 Ryugu نشسته‌اند.

سیارک 162173 Ryugu به روایت فضاپیمای Hayabusa 2

این دو سطح‌نشین که MINERVA هم خوانده می‌شوند، اکنون به عکسبرداری از کل سطح این سیارک مشغول هستند و علاوه بر آن دمای هر نقطه از این سنگ فضایی را نیز اندازه گیری می‌کنند اما با توجه به برنامه‌های آژانس فضایی ژاپن این اتفاق تنها شروعی برای ماموریت Hayabusa 2 به شمار می‌رود.

قرار است سطح نشین MINERVA دیگری به نام ROVER-2 توسط فضاپیمای ژاپنی پرتاب گردد تا با نشستن بر روی سطح سنگ فضایی یاد شده و استفاده از LED های نوری و فرابنفش، بتواند ذرات غبار معلق را تشخیص داده و بررسی کند.

پس از این اتفاق آژانس فضایی ژاپن قصد دارد یک سطح نشین پیش رفته‌تر به نام MASCOT (برگرفته از سرواژه‌های  Mobile Asteroid Surface Scout به معنی دیده‌بان سطح سیارک سیار) پرتاب کند. درست است که این سطح نشین مانند همتایان قبلی خود قادر نیست پرواز کند یا بالا و پایین بپرد اما می‌تواند با استفاده از دوربین کیفیت بالا، طیف سنج فرو سرخ، مغناطیس سنج و پرتو سنج خود، اطلاعات جزئی بیشتری از ذرات معلق این سیارک بدست آورد.

علاوه بر این خود فضاپیمای Hayabusa 2 قرار است در ماه آینده، سطح Ryugu را لمس کند تا بتواند نمونه‌هایی از سطح سیارک یاد شده جمع آوری کرده و به زمین باز گرداند.

با این وجود ساکنین زمین باید زمان زیادی را تا بازگشت نمونه‌ها صبر کنند چرا که فضاپیمای ژاپنی در بهترین حالت قرار است آذر ماه سال بعد، Ryugu را ترک بگوید و تا آذرماه دو سال بعد نیز به کره خاکی نخواهد رسید.

البته دانشمندان علوم فضایی باور دارند که دستاورد‌های این ماموریت ارزش تحمل مشکلات و زمان طولانی را دارد چرا که آنها می‌توانند علاوه بر نمونه‌های از ذرات سطحی سیارک‌ها، دیتای بسیار زیاد و دقیقی از این سنگ‌های فضایی بدست آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی