ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی افراد را بر اساس حرکات چشم شناسایی می کند

چشم انسان هنگام مطالعه بارها در جهت‌های مختلفی می‌چرخد. بطور میانگین تنها هر ۲۰۰ یا ۳۰۰ ثانیه، چشم بی حرکت می‌ایستد و در باقی اوقات طی یک سری حرکت جهشی که Saccade نامیده می شود، ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

چشم انسان هنگام مطالعه بارها در جهت‌های مختلفی می‌چرخد. بطور میانگین تنها هر ۲۰۰ یا ۳۰۰ ثانیه، چشم بی حرکت می‌ایستد و در باقی اوقات طی یک سری حرکت جهشی که Saccade نامیده می شود، جابجا می شود.

هوش مصنوعی

این حرکات البته بی دلیل نیستند و طی پروسه‌های شناختی مختلفی نظیر تصور، توجه و زبان هدایت می‌شوند. حال محققان دانشگاه پوتسدام، با همکاری دو موسسه‌ی مختلف به نام‌های  Weizenbaum و Leibniz موفق شده‌اند سیستمی طراحی کنند که می‌تواند بر اساس حرکات جهشی افراد،  هویت آنها را به درستی شناسایی کند.

پژوهش انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی به تشریح کار سیستمی می‌پردازد که می‌تواند روند حرکتی چشم افراد نظیر مسیر بررسی مقطعی و الگوهای خیره شدن را بیاموزد. گفته شده که هر افراد روند نگاه کردن خاصی دارد که منحصر به فرد بوده و با دیگر اشخاص متفاوت است.

هوش مصنوعی

پژوهشگران درباره‌ی مزیت‌های این سیستم صحبت کرده‌ و مدعی شده‌اند:

«شناسایی بر اساس حرکت چشم افراد هنگام مطالعه مزایای کاربردی زیادی برای بسیاری از  مسائل به شمار می‌رود. برای مثال می‌توان یک متن را در مقابل چشمان کاربر قرار داد و بر اساس حرکات جهشی مردمک چشم وی  هنگام خواندن متن، هویت او را شناسایی نمود.»

محققان برای آنکه بتوانند از کارایی سیستم ‌طراحی شده خود مطمئن شوند، ۱۱ متن مختلف را به صورت تصادفی مقابل چشم داوطلبان قرار دادند تا آنها را مطالعه کنند. البته پیش از این عملیات، یک دستگاه ردیاب چشم به نام SR Research Eyelink 1000 تمامی حرکات چشم داوطلبان را ذخیره نموده بود.

هوش مصنوعی

در تستی که میان ۶۲ داوطلب برگزار شده بود، سیستم هوش مصنوعی موفق شد که افراد را با دقت ۹۱.۵۳ درصد شناسایی نماید. البته باید گفت که این رقم در برابر دقت احراز هویت  ۹۹.۸ درصدی سنسور‌های اثر انگشت، عدد بالایی به شمار نمی رود.

 

تماشا کنید: ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی حرکات انسان را تقلید می‌کنند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی