ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شوک ناشی از حملات هوایی جنگ جهانی دوم به لبه فضا رسیده است

محققان کشف کرده‌اند که بمباران‌های انجام شده توسط متفقین در جنگ جهانی دوم به قدری قدرتمند بودند که امواج شوک زیادی از طریق اتمسفر به لبه فضا فرستاده‌اند. به گفته‌ی کارشناسان بمب‌های انداخته شده توسط ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

محققان کشف کرده‌اند که بمباران‌های انجام شده توسط متفقین در جنگ جهانی دوم به قدری قدرتمند بودند که امواج شوک زیادی از طریق اتمسفر به لبه فضا فرستاده‌اند.

به گفته‌ی کارشناسان بمب‌های انداخته شده توسط هواپیما‌های متفقین روی قاره‌ی اروپا به قدری بزرگ بوده‌اند که اتمسفر الکتریکی یا یونوسفر بالای آسمان انگلستان و ۱۰۰۰ کیلومتر اطرافش را ضعیف کرده‌اند. پژوهشگران با بررسی شواهد و مدارک موجود به این نتیجه رسیده‌‌اند که هر حمله‌ی هوایی انرژی زیادی معادل ۳۰۰ رعد و برق آزاد کرده است.

ضخامت یونوسفر که در واقع لایه‌ی ۸۰ تا ۵۸۰ کیلومتری بالای زمین به شمار می‌رود، تحت تاثیر فعالیت خورشیدی مختلف تغییر می‌کند که از میان آنها می‌توان به پدیده‌هایی نظیر جریان‌های بادی خورشیدی با سرعت بالا، رخداد‌های مربوط به ذرات پر انرژی و خروج جرم از تاج خورشیدی اشاره نمود.

گفته شده این تحقیقات بر اساس آنالیز‌های کانال رادیویی تحقیقاتی Ditton Park صورت گرفته است. این کانال به طور مرتب از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۹۶ میلادی به بررسی اندازه‌ی یونوسفر جهان پرداخته که قدیمی ترین اسناد موجود در این زمینه به شمار می‌رود.

کارشناسان سعی کرده‌اند که روی بمباران هوایی شهرهای آلمان که توسط نیرو‌های متفقین در سال های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ صورت گرفته، تمرکز کنند چرا که برای مثال پدیده بلیتس لندن در سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۱ رخ داده و این مسئله بررسی اطلاعات را به علت تاثیر شدت نور خورشید در یونیسفر سخت می‌کند.

با بررسی دیتای موجود از بازه زمانی مذکور و ۱۵۲ حمله‌ی هوایی متفقین مشخص شده که غلظت الکترونی یونوسفر تحت تاثیر امواج شوک ایجاد شده، به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. این مسئله موجب شده که اتمسفر بالایی به شدت داغ شود و یونیزاسیون بسیار زیادی از دست برود.

پژوهشگران باور دارند اینکه اغتشاشات بشری نظیر بمباران هوایی می‌تواند تاثیری بر لبه‌ی فضا بگذارد، می‌تواند انسان را به فکر فرو ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی