۱۰ فیلم تریلر و هیجان انگیز برتر قرن ۲۱ که باید حتما ببینید [قسمت اول]

۱۰ فیلم تریلر و هیجان انگیز برتر قرن ۲۱ که باید حتما ببینید [قسمت اول]

در میان ژانرهای سینمایی، ژانر تریلر یکی از ساده ترین ژانرهاست که می توان به راحتی مولفه های آن را تعریف کرد و همانطور که از نام آن (thriller) برمی آید، با به هیجان آوردن مخاطب، هدف خود را به انجام می رساند. فیلم تریلر، جایی بین فیلم اکشن و فیلم ترسناک قرار می گیرد. این گونه فیلم ها هم هیجان انگیزند، هم ضربان قلب مخاطب را به شدت بالا می برند و هم می توانند شوکه کننده و ترسناک باشند. فیلمسازان ژانر تریلر مانند پل گرین گراس برای بلند کردن شما از روی صندلی هایتان در سینما از هیچ تلاش و موضوعی فروگذار نمی کنند. به لطف نوآوری های خارق العاده تکنولوژی استدی کم (Steadicam) و تدوین دیجیتال، از زمان ورود به قرن بیست و یکم، فیلم های تریلر بسیار هیجان انگیزتر و غافلگیر کننده تر از قبل ساخته می شوند.

فیلم تریلر

اما این بدان معناست که توقع مخاطب نیز از یک فیلم تریلر به همان اندازه افزایش یافته است و فیلمسازان نیز ناگزیرند برای راضی نگه داشتن مخاطبان خود هر بار دست به نوآوری های خلاقانه تر و هیجان انگیزتری بزنند تا در میان انبوه فیلم های تریلر جلب توجه نمایند. همچنین، در شرایطی که وضعیت ژئوپلتیک جهان روز به روز بدتر و آشفته تر می شود، به همان میزان بر تعداد فیلم های تریلری که بر اساس اتفاقات و درگیری های واقعی ساخته می شوند نیز افزوده شده است. در چند سال گذشته فیلم های تریلر تاریک، هیجان انگیز و گاه ترسناکی ساخته شده که داستان آن ها از دزدان دریایی سومالی تا مناقشه موجود در مرز ایالات متحده و مکزیک متفاوت بوده است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۰ عنوان فیلم تریلر برتر قرن ۲۱ آشنا کنیم که بهترین های ژانر خود در سال های اخیر به شمار می آیند.

۱۰- بی خوابی (۲۰۰۲)

فیلم تریلر

فیلم تریلر روانشناسانه «بی خوابی» (Insomnia) نادیده گرفته شده ترین فیلم کریستوفر نولان است. این فیلم شباهت بسیاری به دیگر فیلم های این کارگردان سرشناس پیش از ساخت «شوالیه تاریکی» (بغیر از فیلم «ممنتو») که در واقع بازسازی یک فیلم نروژی به همین نام است که البته نتوانست مانند دیگر فیلم های نولان در هنگام اکران سروصدا به پا کند. فیلم «بی خوابی» یک شاهکار سینمایی راجع به بررسی پرونده یک قتل در شهری کوچک و ماهیگیری در آلاسکاست. تصاویر فیلم به خوبی حس سرما و یخبندان آلاسکا را به بیننده القا می کنند و نولان و فیلمبردارش، وَلی فیستر به بهترین و بی نقص ترین شکل ممکن از لوکیشن مه آلود و رنگ آبی منطقه برای افزودن بر هیجان و رازآلودگی داستان استفاده کرده اند.

فیلم تریلر

بازی رابین ویلیامز مانند همیشه گرم، سرزنده و جذاب است اما برخلاف دیگر نقش هایش، این بار وی شخصیتی عمیق و پرجزییات را از یک نویسنده قاتل و خونسرد به نمایش می گذارد. داشتن بازیگری مانند ویلیامز با شخصیتی دوست داشتنی و قابلیت های کمیک در نقشی منفی باعث شده که بر ترسناک بودن شخصیت فین افزوده شده که سنگ بنای اصلی داستان محسوب می شود. اگر این فیلم و نسخه اولیه نروژی اش را دیده باشید به هیچ عنوان حس نمی کنید که فیلم نولان یک بازسازی است زیرا نولان هیچگاه سعی نداشته که از گزاره های فیلم مذکور تقلید کند. وی داستان خام و قابل توجه این فیلم نروژی را گرفته و از آن ها برای ساخت یک فیلم تریلر که بسیار بدیع و تازه جلوه می کند استفاده کرده است. به عبارت دیگر، نولان فیلم اورجینال نروژی را با یک تفسیر و تصویرسازی جدید ساخته و بجای هالیوددی سازی، نسخه ای نولانی یا نولانی سازی شده از آن ارایه داده است.

۹- دفن شده (۲۰۱۰)

فیلم تریلر

کسانی که به استعداد بازیگر رایان رینولدز شک دارند بدون شک با تماشای فیلم تریلر ترسناک «دفن شده» (Buried) تغییر عقیده خواهند داد. داستان این فیلم به طول کامل در درون یک تابوت رخ می دهد، تابوتی که شخصیت رینولدز زنده زنده در آن دفن شده و بدین ترتیب موفقیت یا عدم موفقیت فیلم به طول کامل به بازی وی در این فضای محدود وابسته است. نه تنها هیچ جلوه بصری قابل توجهی در درون این تابوت چوبی وجود ندارد که بتوان برای هیجان انگیزتر کردن فیلم به آن تکیه کرد بلکه فضای درون تابوت، مخاطب را آزار هم می دهد. بدین ترتیب تنها چیزی که مخاطب را با ادامه داستان همراه می سازد تنها قدرت بازیگری رایان رینولدز به عنوان تنها شخصیت داستان است و او نیز به خوبی استعداد بازیگری خود را در این نقش به رخ می کشد.

فیلم تریلر

شاید تنها با خواندن داستان فیلم فکر کنید داستانی که تماماً در یک فضای محدود در درون یک تابوت رخ می دهد جذابیتی ندارد اما فیلمنامه هیجان انگیز و درگیر کننده کریس اسپارلینگ اجازه نمی دهد که این لوکیشن ساده و محدود مخاطب را خسته کند و همواره لحظاتی هیجان انگیز و پرتنش به این لوکیشن افزوده می شود که مخاطب را با خود همراه می سازد. رودریگو کورتز به عنوان کارگردان فیلم نیز از زوایای خلاقانه دوربین و افکت های نوری ترسناک برای خلق تجربه ای شبیه فیلم های هیچکاک سود می برد.

۸- ربوده شده (۲۰۰۸)

فیلم تریلر

تریلر فرانسوی کم اهمیتی که قرار بود با بازی لیام نیسن به طور مستقیم و بدون اکران سینمایی وارد فروش خانگی شود به فرانچایزی تبدیل شد که حرفه او را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده و نام او را بر سر زبان ها انداخت. با ساخت اولین قسمت از این فیلم تریلر، نیسن به یکباره به قهرمان اکشن سینماروها تبدیل شد که می خواستند قهرمان اسلحه بدست خود را همواره خستگی ناپذیر و پرتحرک ببینند. نیسن در این فرانچایز نقش شخصیت برایان مایلز را به خوبی ایفا می کند؛ هم به عنوان پدری که سرسختانه به دنبال پیدا کردن دختر ربوده شده اش است و هم به عنوان یک مامور سازمان سیا که از هوش سرشار خود در زمینه جمع آوری اطلاعات برای انجام ماموریت خود سود می برد. البته اینجا فیلم «جیسون بورن» نیست و همه چیز به سازمان سیا و جمع آوری اطلاعات محدود نمی شود.

فیلم تریلر

فیلم «ربوده شده» یک تریلر خوش ساخت و هیچان انگیز است که روابط بین شخصیت های آن رفته رفته شکل می گیرد. به محض ربوده شدن کیم و ورود برایان به پاریس، سکانس های هیجان انگیز و پرتنش، یکی پس از دیگری بیننده را مسحور خود می کنند. اکشن و تعلیق بیننده را رها نمی کند تا اینکه به نقطه اوج داستان می رسیم. این فیلم خشن و پرتنش باعث می شود که در تمام طول داستان روی لبه صندلی خود قرار گرفته و هر لحظه امکان از دست دادن کنترلتان وجود داشته باشد. هر آنچه که از یک فیلم اکشن تریلر بخواهید را در فیلم های «ربوده شده» خواهید یافت.

۷- جزیره شاتر (۲۰۱۰)

فیلم تریلر

فیلم تریلر «جزیره شاتر» (Shutter Island) که بر اساس رمانی از دنیس لیهان به همین نام ساخته شده، نزدیک ترین اثر مارتین اسکورسیزی به ژانر ترسناک محسوب می شود. وی از نبوغ سینمایی خاص خود برای فراتر بردن فیلمش از یک تریلر روانشناسانه معمولی استفاده می کند. فیلم «جزیره شاتر» داستان یک مارشال ایالتی را روایت می کند که برای بررسی علت مفقود شدن بیماری از یک آسایشگاه روانی به جزیره ای دوردست و مه آلود سفر می کند. رفته رفته داستان شکل می گیرد و پازل تکمیل می شود، نه در مورد ماجرای مفقود شدن بیمار گفته شده، بلکه در مورد وضعیت روحی روانی مارشال که رفته رفته به چالش کشیده می شود.

فیلم تریلر

به ناگاه پیچشی باور نکردنی در داستان رخ می دهد، پیچشی که هیچ کس انتظار آن را ندارد. لئوناردو دی کاپریو به زیبایی تمام توانسته آشفتگی و پریشانی شخصیت تدی دانیلز را به تصویر بکشد به نحوی که هر چه وی بیشتر و بیشتر در داستان غرق می شود و به واقعیت نزدیک تر می گردد، مخاطب نیز درست پشت سر اوست. او تنها کسی است که قرار است ما را به واقعیت ماجرا رهنمون سازد، شخصیتی که مخاطب او را درک کرده و دوست دارد. اما زمانی که مشخص می شود شخصیت شرور داستان در تمام این مدت خود دانیلز بوده، بیننده شوکه می شود. پایان مبهم داستان نیز بر روی بیننده بسیار تاثیرگذار است.

زمانی که دی کاپریو از مارک رافلو می پرسد:« کدام یک بدتر است: زندگی کردن به عنوان یک هیولا یا مردن به عنوان یک انسان خوب؟»، مخاطب باید خود نتیجه گیری کند. پس از پایان فیلم برای مدت ها در مورد شخصیت دانیلز و کارهایی که در فیلم انجام داده به فکر فرو رفته و سعی دارید به سوالی که مطرح شد پاسخ دهید.

۶- دختر گمشده (۲۰۱۲)

فیلم تریلر

فیلم تریلر «دختر گمشده» (Gone Girl) اقتباس سینمایی دیوید فینچر از یک رمان پرفروش در قرن ۲۱ است. این فیلم داستان مردی را روایت می کند که پس از گم شدن همسرش خود را در کانون آشوب رسانه ای می یابد. دیوید فینچر نقش اصلی داستان (نیک دان) را به بن افلک می سپارد زیرا این بازیگر به خوبی با رفتار شکارچی مآبانه رسانه ها با زندگی شخصیت های مشهور آشنایی کامل دارد. از این رو بن افلک به خوبی توانسته احساسات واقعی یک شخصیت در چنین شرایطی را در بازی خود به تصویر کشیده تا به فیلم جلوه ای لایه دارتر و عمیق تر و البته واقعی تر ببخشد.

فیلم تریلر

اغلب اوقات، زمانی که یک رمان به شکل فیلم در می آید مقادیر قابل توجهی از داستان ها و جزییات فرعی ماجرا نادیده گرفته می شوند اما در این فیلم تریلر خوش ساخت، داستان ارایه شده توسط گیلیان فلین به طور کامل بازسازی می شود. فلین بیش از هر شخص دیگری با داستان رمان خود آشناست و به همین دلیل وسواس زیادی در مورد منبع اصلی داستان دارد. چیزی که در فیلم «دختر گمشده» می بینیم همان چیزی است که خوانندگان کتاب اصلی هنگام خواندن کتاب در ذهن خود تجسم می کنند، چیزی که ترجمه دقیق و مناسب از رمان به فیلم انتظار داریم. بازی شیطانی و پرفریب روزاموند پایک باعث شده که شخصیت ایمی دان به همان اندازه کتاب، رازآلود، پیچیده و راضی کننده باشد.

فیلم تریلر

فیلم تریلر «دختر گمشده» نیز مانند «باشگاه مشت زنی» (Fight Club)، دیگر اثر فینچر، با مخاطب ارتباط برقرار می کند زیرا وجهه ای ناخوشایند اما واقعی و قابل درک از شخصیت و روح انسان را منعکس می کند. برخی از صحنه های پرتنش و پیچیده فیلم باعث می شوند که درک داستان مشکل شود اما فینچر مانند همیشه توانسته با استفاده از خلاقیت های سبک فیلم سازی خود، از مولفه های نوآر گرفته تا اکسپرسیونیزم آلمانی، یک تریلر رازآلود تاریک در بهترین شکل ممکن خود بسازد.

۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت اول]

کابوس های زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت دوم]

۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت اول]

منبع: tasteofcinema
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ملیکا فروردین ۶, ۱۳۹۹

    با سلام و درود جناب پناهی
    دنبال مطلبی هستم که تو هیچ سایت فارسی زبانی نیست . لطفا چند مورد فیلم در یک پست معرفی کنید (فقط و فقط خارجی و نه ایرانی که مذهب در اون تاثیر گذار باشه) که درباره زندگی پس از مرگ و اتفاقات اون باشه . منظورم پرسه زدن روح و یا گیر افتادن در قبر نیست. منظورم اون دنیا و اتفاقاتش از نگاه کارگردانان دنیاست . چون کمتر در این سبک فیلم ساخته شده و برای بینندگانتون هم قطعاً جذاب هست . با نهایت تشکر