ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیشرانه VTEC هوندا
خودرو

از پیشرانه های VTEC هوندا چه می‌دانید؟

اگر از علاقه مندان خودرو باشید، احتملا نام “VTEC” را پیش از این شنیده اید. اما اگر نمی دانید که این سیستم دقیقا به چه صورتی کار می کند با ما همراه باشید تا ضمن ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

خودروسازان ژاپنی از ابتدای فعالیت خود تا به امروز، علاقه خاصی به نوآوری در تولید موتورهای درون‌سوز داشته‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به موتور روتاری مزدا و پیشرانه VTEC هوندا اشاره کرد که هرکدام به سهم خود موجب پیشبرد صنعت خودروسازی شده‌اند.

هدف از توسعه پیشرانه VTEC توسط هوندا، بهبود مصرف سوخت در خودروها بوده است. این پیشرانه طی دهه 1990 میلادی در تعدادی از مدل‌های هوندا به کار گرفته شد. بسیاری از خودروهای تولیدی هوندا در دهه 90، همچنان به عنوان نمادهایی از صنعت خودروسازی ژاپن شناخته می‌شوند و علاقمندان بسیاری دارند. بخشی از محبوبیت خودروهای دهه نودی هوندا، به واسطه پیشرانه VTEC پدید آمده است.

پیشرانه VTEC هوندا، نوآوری با صرفه

موتورهای درون‌سوز معمولا به یک میل بادامک مجهز هستند که باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تحت کنترل دارد. این سبک از طراحی پیشرانه برای سالیان طولانی در موتورهای درون‌سوز مورد استفاده قرار می‌گرفت و خودروسازان نیز تمایلی نداشتند تا تغییری در آن ایجاد کنند.

پیشرانه VTEC هوندا

خوشبختانه هوندا این جسارت را داشت تا در اواخر دهه 1980 میلادی، طرحی نو برای موتورهای درون‌سوز در اندازد. خلاقیت شرکت ژاپنی شامل استفاده از دو میل بادامک می‌شد. یک میل بادامک کم سرعت و یک میل بادامک پر سرعت در موتورهای جدید هوندا به کار گرفته شدند. کنترل آن‌ها از طریق یک سیستم هیدرولیکی امکان پذیر بود. این موتورها در آن زمان با نام پیشرانه VTEC شهرت یافتند و هدف اصلی آن‌ها دستیابی به بالاترین راندمان در هر موتور بود.

هرچند این سیستم در اواخر دهه 80 میلادی معرفی شد اما هوندا از آن در بهترین خودروی اسپرت خود همچون NSX Integra Type R و S2000 و همینطور سیویک Type R استفاده کرده است.

پیشرانه VTEC هوندا چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر پیشرانه VTEC هوندا، نخست باید نگاهی به فرآیند کاری یک پیشرانه معمولی داشته باشیم. در موتورهای معمولی میل بادامک به سوپاپ‌ها متصل است. سوپاپ‌ها مخلوط هوا و سوخت را به پیستون وارد می‌کنند و دود حاصل از احتراق را خارج می‌کنند. کنترل باز و بسته شدن سوپاپ‌ها توسط میل بادامک انجام می‌شود. این قطعه از طریق یک حلقه در حال چرخش، سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کند. نحوه رفتار میل بادامک و نوع حلقه‌ای که به واسطه آن سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کند، تعیین کننده دور موتور یک پیشرانه است.  با این حال حلقه تکرار میل بادامک‌ها ثابت هستند. اگر می خواهید حداکثر کارایی موتور در دورهای پایین و بالا داشته باشید، باید سوپاپ ها را برای هر دور متفاوت باز و بسته کنید.

پیشرانه VTEC هوندا

موتورهای VTEC هوندا با داشتن دو یا چند میل بادامک، فعالیت موثری را از خود به نمایش می‌گذارند. در این فناوری دو میل بادامک برای موتور خودرو در نظر گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها با سرعت پایین و دیگری با سرعت بالا فعالیت می‌کند. هنگامی که موتور در دورهای پایین قرار دارد، میل بادامک کند فعال است و با بالا رفتن دور موتور، میل بادامک کند فعال می‌شود.

استفاده از دو میل بادامک در پیشرانه VTEC هوندا، سبب می‌شود تا مساله‌ای به نام سکته مصرفی پیش نیاید. این رخداد در موتورهای معمولی که یک میل بادامک دارند رخ می‌دهد؛ چرا که در دورهای پایین پیستون بیش از حد به سوپاپ نزدیک است و هوای کافی به آن وارد نمی‌شود. به طور عکس در دورهای بالا پیستون بیش از حد از سوپاپ ورودی فاصله دارد و هوای زیادی به صورت آزاد وارد محفظه احتراق خواهد شد. استفاده از دو میل سوپاپ در پیشرانه VTEC هوندا، این نقص را به طور کامل برطرف می‌کند.

سوالات متداول

فرق موتورهای درون سوز عادی با پیشرانه VTEC هوندا در چیست؟

موتورهای درون‌سوز معمولا به یک میل بادامک مجهز هستند که باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تحت کنترل دارد. خلاقیت شرکت ژاپنی شامل استفاده از دو میل بادامک می‌شد. یک میل بادامک کم سرعت و یک میل بادامک پر سرعت در موتورهای جدید هوندا به کار گرفته شدند.

چه خودروهایی از پیشرانه VTEC هوندا بهره‌مند اند؟

هرچند این سیستم در اواخر دهه 80 میلادی معرفی شد اما هوندا از آن در بهترین خودروی اسپرت خود همچون NSX Integra Type R و S2000 و همینطور سیویک Type R استفاده کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی