ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا الکترونیک آرتز از قصد بخش مربیگری فیفا را کنار گذاشته است؟

اگر از دنبال کنندگان سری فیفا در ده سال اخیر باشید، حتما می‌دانید که یکی از دلایل اصلی دیده شدن این فرنچایز و افزایش محبوبیت آن بین علاقه‌مندان فوتبال به بخش Career یا همان مربیگری ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۷ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

اگر از دنبال کنندگان سری فیفا در ده سال اخیر باشید، حتما می‌دانید که یکی از دلایل اصلی دیده شدن این فرنچایز و افزایش محبوبیت آن بین علاقه‌مندان فوتبال به بخش Career یا همان مربیگری بازی برمی‌گردد.

البته در چند سال اخیر، این بخش محبوب به دلایل زیادی، به حاشیه رانده شده و در یکی دو سال اخیر تغییرات بنیادی زیادی را به خودش ندیده و بسیاری از طرفداران فیفا که به خاطر حالت کریر به این بازی علاقه پیدا کرده اند، هر سال و هر سال اهمیتشان پیش سازندگان بازی در EA SPORT کاهش پیدا می‌کند؛ کاهشی که با وجود منصفانه نبودن، بسیار برای الکترونیک آرتز سود آور است.

پول بده و بازیکن بگیر

.وقتی که در سال ۲۰۰۹، الکترونیک آرتز فیفا 10 را برای پلتفرم‌های رایج آن زمان منتشر کرد، تقریبا تمام منتقدان بازی را به خاطر بخش مربیگری که نمونه مشابه دیگری در بازی‌های ورزشی ندارد، ستودند.

بخش کریر فیفا نه تنها امکانات و گزینه‌های متعدد و بیشتری را نسبت به بخش‌هایی مانند مسترلیگ سری PES در اختیار کاربران می‌گذاشت، بلکه فیفا را از یک عنوان خودمانی و مناسب برای بازی با دوستان، به یک بازی عمیق که می‌توانستید ساعت‌هایی زیادی را صرف آن کنید، تغییر می‌داد.

البته دقیقا یک سال بعد و بعد از آن که بخش آنلاین بازی‌ها در حال فراگیر شدن در سطح جهانی بود،‌ الکترونیک آرتز از فیفا آلتیمیت تیم رونمایی کرد که در این سال‌ها به هدف اصلی تبلیغات فر فیفا تبدیل شده است.

آلتیمیت تیم تقریبا تمام شاخصه‌های موفقیت حالت مربیگری را درون خود جای داده بود و علاوه بر این آن‌ها امتیاز امکان رقابت با دیگر کاربران فیفا در سرتاسر جهان را در اختیار شما می‌گذاشت.

در همان فصل اول آلتیمیت تیم شما می‌توانستید تا مانند Career Mode تیم خودتان را با نام مورد علاقه و لباس و لوگویی که دوست دارید بسازید، بازیکنان خود را رهبری کنید و بعد از پیروزی در رقابت‌های مختلف، به سطوح بالاتری صعود کنید. همه این موارد تا به اینجا بدون مشکل بود و وجود چنین بخشی قطعا یک امتیاز مثبت بزرگ برای فیفا نسبت به دیگر بازی‌های ورزشی محسوب می‌شد.

البته بر خلاف سری مربیگری که باید بر اساس استراژی و توانایی‌های مدیریتی که طی میان مدت برای خرید بازیکن و ساخت بهترین تیم مکان برای پیروزی در رقابت‌ها به دست می‌آوردید، در آلتیمیت تیم تمام این موارد نه به صورت رایگان و با صرف وقت بلکه با استفاده از پول واقعی به دست می‌آمد.

کارت‌های رنگارنگ

وقتی شما در حال ساخت یک بازی بر اساس محبوب‌ترین ورزش دنیا هستید و همزمان چند سالی است که مخاطبان زیادی جذب کرده و درون زمین هم کارتان را درست انجام داده‌اید، به یک جامعه آماری بزرگی دسترسی خواهید داشت که حاضر هستند پول بیشتری را برای فیفا بازی کردن خرج کنند.

جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات انجام شده، نزدیک به ۳ درصد کاربران از پرداخت‌های درون برنامه‌ای باری پیشرفت سریع‌تر در بازی استفاده می‌کنند و این رقم برای بازی فیفا و کمپانی بزرگی مانند الکترونیک آرتز که روی قوانین اقتصاد سرمایه‌داری برنامه شده،‌ بسیار جذاب و قابل دسترس خواهد بود.

حال که تمام شرایط هم فراهم است و الکترونیک‌ آرتز هم توانایی کافی برای پشتیبانی بلند مدت از آلتیمیت تیم را دارد و می‌تواند آن‌ را برای سال‌های متوالی با اضافه کردن بخش‌های گوناگون جذاب و تازه نگه دارد،‌ هدف بعدی، کم رنگ کردن رقیب است.

بله رقیب!‌ با وجود عملکرد نسبتا خوب سری PES در سال‌های اخیر، آمار فروش این فرنچایز با سری فیفا قابل مقایسه نیست و قوی‌ترین دلیل آلتیمیت تیم بازی نکردن بسیاری از فوتبال دوستان، دیگر بخش محبوب و عمیق فیفا یعنی Career است.

این که الکترونیک آرتز طی این سال‌ها سعی کرده که با انجام تبلیغات فراوان، پشتیبانی وسیع و انجام تغییرات کارآمد، مخاطبان FUT را افزایش بدهد، به هیچ عنوان اشتباه و ناراحت کننده نیست.

موضوع اصلی آن‌جا مشخص می‌شد که این کمپانی آمریکایی که طی سال‌های اخیر هم بسیار به خاطر عدم توجه به آن‌چه کاربران می‌خواهند و استفاده بیش از اندازه از پرداخت‌های درون برنامه‌ای، قضاوت شده، با شیب تندی، بخش مربیگری را به شیوه‌ هوشمندانه‌ای کم‌رنگ می‌کند تا جدا از دیده نشدن حالت مربیگری برای کاربران جدید فیفا، کاربران قدیمی بازی هم به خاطر عدم تغییرات کارساز و ثابت ماندن این حالت در سال‌های اخیر، قید آن را زده و به استفاده از آلتیمیت تیم که از تعامل و پشتیبانی بهتری برخوردار است روی بیاورند.

برای کامل شدن این روند و کنار گذاشته شدن Career Mode، هر ساله شاهد کمترین تغییرات در این بخش هستیم و حتی کار به جایی رسید که حتی سران الکترونیک آرتز تایید کردند که در فیفا 19 نیز نباید منتظر مشاهده تغییرات گسترده‌ای در بخش مربیگری و دیگر حالت‌های پرطرفدار بازی مانند پرو کلاب که البته آن‌‌هم جای مانوری برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای ندارند، باشیم.

البته این پایان کار نبود و جالب است بدانید که آیکن بخش مربیگری که اصلی‌ترین بخش سری فیفا در سال‌های پیشین بود، به صفحه دوم منو و یک بخش بسیار کوچک منتقل شده است.

الکس هانتر و دوستان

یکی دیگر از بخش های فیفا که الکترونیک آرتز طی سال‌های اخیر مانور زیادی روی آن داده، حالت داستانی بازی با نام The Journey است. در این بخش که ساختار بسیار مشابه حالت کنترل بازیکن است، وظیفه به ثمر رساندن اهداف یک بازیکن فرضی را بر عهده می‌گیریم که در راه موفیت خودش چالش‌های متفاوتی را تجربه می‌کند.

بعد از آن که The Journey در فصل اول خود آنچنان مورد توجه کاربران قرار نگرفت و سازندگان با اعمال برخی تغییرات بعضی از مشکلات آن را برطرف کردند. حال به نظر مى‌رسد که این تغییرات در سومین قسمت ثمربخش بوده‌اند و ماجراجویی الکس هانتر و دیگر شخضیت‌هایی که طی حالت داستانی بازی کنترل آن‌ها را در فیفا ۱۹برعهده خواهیم گرفت به یکی نکات مثبت اصلی این بازی تبدیل شده‌اند.

مربیگری
نمرات فیفا 19 حاکی از پیشرفت‌های بخش داستانی این بازی نسبت به نسخه‌های پیشین هستند.

در سال‌های اخیر صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار بیشتر از گذشته غرق تبلیغات شده و استفاده از امتیازی به عنوان بخش The Journey که امکان تعامل با ستارگان فوتبال و استفاده از محبوبیت آن‌ها برای کشاندن مخاطب جدید به سمت نسخه‌های سالانه فیفا مزیتی است که EA به هیچ عنوان آن را از دست نخواهد داد. باید این نکته مهم را هم در نظر گرفت که سری فیفا در حال سوق پیدا کردن به سمت سادگی بیشتر برای جذب مخاطبان عامه‌ است. امسال، قسمت Kick-Off بازی شاهد بخش‌های جدیدی است که همگی آن‌ها رنگ و بویی فانتزی دارند.

با توجه به نظرات منتقدان، حالت‌های فانتزی فیفا هم خوب از آب درآمده‌اند و در نتیجه الکترونیک آرتز در فیفا 19 هم بخشی مثل آلتیمیت تیم دارد که بتواند پول بیشتری از مخاطبان حرفه‌ای کسب کند و هم بخش‌هایی مانند The Journey و Kick-Off که بتواند بهانه‌ای برای خرید بازی توسط مخاطبان عام باشد. همه این اتفاق‌ها به این معنی است که قسمتی مانند کریر و پرو کلاب که سودی اضافی برای EA ندارند و حتی در صورت پیشرفت، می‌توانند رقیبی برای بخشی مانند آلتیمیت تیم محسوب شوند، در ساختار فعلی خودشان، جایگاه مهمی در آینده این بازی نخواهند داشت.

می توان حدس زد که الکترونیک آرتز در حال حاضر آرزوی کوچک‌تر شدن جامعه کاربری این حالت‌ها را دارد و اگر انتقادات این افراد و منتقدان ادامه پیدا کنند، باید منتظر باشیم که سازندگان بار دیگر برای جذب کاربران، دست به اعمال تغییراتی ساختاری در Career Mode بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sirghost
    sirghost | ۸ مهر ۱۳۹۷

    Just pes

  • hosein n
    hosein n | ۷ مهر ۱۳۹۷

    من که همچنان مقاومت کردم تاحالا تو هیچی بازی پول خرج نکردم از کلش بگیر تا فیفا ?بقیه هم نکنن انقد پررنگ نمیشن تو بازی ها.

مطالب پیشنهادی