ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی هاوال H2؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران بود که گروه خودروسازی بهمن محصولات شرکت هاوال را به نمایش گذاشت و خبر از آغاز همکاری با این شرکت چینی را داد. شرکت گریت وال چین به عنوان ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران بود که گروه خودروسازی بهمن محصولات شرکت هاوال را به نمایش گذاشت و خبر از آغاز همکاری با این شرکت چینی را داد. شرکت گریت وال چین به عنوان متولی این برند یکی از بزرگ ترین گروه های خودروسازی کشور چین است به نوعی که در کلاس خودروهای کراس اوور (SUV) لقب بزرگ ترین تولید کننده کشور چین را به یدک می کشد.

در اولین گام بهمن موتور با پر فروش ترین کراس اوور کشور چین یعنی هاوال H2 کار را آغاز کرد که سال گذشته و در حین پیش فروش سر و صدای بسیار زیادی هم حول و حوش آن اتفاق افتاد. در هر صورت فرصتی پیش آمده تا به بررسی این کراس اوور چینی بپردازیم.

پیشینه

هاوال H2 در سال 2014 و در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. نام گذاری جدید محصولات شرکت گریت وال با برند هاوال از سال 2013 آغاز شده بود و H2 به عنوان یکی از اولین محصولات تحت این برند معرفی شد. در ادامه این کراس اوور در نمایشگاه گوانگژو سال 2016 مدل دیگری تحت نام H2s معرفی کرد که ظاهر اسپرت تر با امکانات و قوای محرکه به روز تری دارد.

از نظر ابعادی (ابعاد به mm) هاوال H2 به ترتیب طول، عرض و ارتفاعی برابر با: 4335، 1814، 1695 دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 2560 mm است. وزن این خودرو توسط بهمن موتور اعلام نشده است و حتی اگر سری به وب سایت خود هاوال هم بزنید به رقم مشخصی بر نخواهید خورد. اما در بررسی های خارجی این کراس اوور وزن آن کمی بیش از 1500 kg اعلام شده است.

طراحی ظاهری

در نگاه اول جلو پنجره این خودرو با خطوط افقی آن را بیشتر شبیه به محصولات آئودی کرده است. این مسئله در مدل جدیدتر این خودرو بیشتر احساس می شود. با دقت در ظاهر خودرو متوجه خواهید شد که چراغ های جلو به جلو پنجره تمام کرومی چسبیده اند، چراغ های مه شکن نیز توسط یک تکه پلاستیک سیاه رنگ محاط شده و در ادامه چراغ های روشنایی روز در پایین ترین بخش سپر جلو قرار دارند.

در نمای کناری خودرو نیز از خط شانه ای به نسبت محو استفاده شده است و طراحی ستون ها و شیشه ها عاری از هر گونه خطوط تند و تیز است. تنها نکته خاص این بخش قرار گیری نام هاوال بر روی ستون C با پشت زمینه قرمز رنگ است که به نظر تنها راه حل این شرکت برای ایجاد یک حالت خاص و متفاوت در این بخش بوده است.

روف روک نیز با پوشش کرومی در بالای سقف قرار دارد و رینگ ها نیز از نوع 18 اینچی هستند. در نمای عقب نیز هاوال از طراحی ساده ای برخوردار است. چراغ عقب دو تکه بوده و بخشی از آن بر روی درب عقب قرار دارد. طراحان این شرکت با استفاده از قطعات کروم کاری شده و فونت بزرگ نام هاوال را بین دو چراغ عقب قرار داده اند.

در هر صورت نمی توان نقطه قوت هاوال H2 را طراحی ظاهری آن قلمداد کرد گرچه کیفیت قطعات ظاهری مناسب ارزیابی می شود.

طراحی داخلی

با ورود به اتاق این کراس اوور متوجه خواهیم شد که تریم مشکی به همراه قطعات آلومینیومی نقره ای رنگ ظاهر یکدستی به آن بخشیده است. یکی از نقاط قوت هاوال H2 همین استفاده از قطعات به نسبت با کیفیت در داخل اتاق است که این مسئله حتی در برادران بزرگ تر آن بیشتر احساس می شود.

طراحی داشبورد ساده و کاربردی به نظر می رسد. سیستم تهویه مطبوع مرکزی در بالاترین بخش کنسول واقع شده است. صفحه نمایش 8 اینچی لمسی نیز در یک قاب کرومی در مرکز کنسول قرار دارد و در کنار آن دکمه استارت قرار گرفته است.

در ادامه کلید های مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و تهویه مطبوع قرار دارد. اهرم تعویض دنده به همراه ترمز دستی الکترونیکی و دو جا لیوانی بسیار کاربردی نیز تکمیل کننده این بخش هستند.

طراحی رودری ها نیز مناسب است و با این که تودری ها فضای چندان زیادی ندارند اما می توان عنوان کرد که جا لیوانی های مرکزی می تواند این ضعف نسبتا کوچک را پوشش دهند.

از آن جا که هاوال در مدل 4 چرخ متحرک نیز عرضه می شود (در حال حاضر هاوال H2 تنها در نسخه محور متحرک جلو عرضه می شود) شاهد تونل میل گاردان در بخش مرکزی هستیم که می تواند در زمینه فضای پای سرنشینان عقب مخاطره انگیز ظاهر شود.

هاوال H2

اما به طور کلی به علت ارتفاع بالای صندلی ها و همینطور فضای مناسب سر و شانه، صندلی های عقب برای دو سرنشین مناسب به نظر می رسد. فضای صندوق عقب نیز در حدود 370 لیتر است که برای قرار دادن یک چمدان سایز بزرگ و همینطور یک کیف سایز بزرگ کافی به نظر می رسد.

با خواباندن صندلی های عقب نیز می توانید به حجمی معادل 890 لیتر دسترسی پیدا کنید. همچنین یک چرخ فول سایز نیز در بخش زیرین صندوق تعبیه شده است.

تجهیزات و امکانات:

هاوال H2 از نظر سطح تجهیزات و امکانات به 6 کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین، جانبی، پرده ای) سیستم های ایمنی ترمز ABS ،ESC ،BA ،EBD ،HHC ،TCS، فرمان الکتریکی، تهویه مطبوع دوگانه، سنسور دنده عقب، نشان دهنده نقاط کور، سان روف برقی، صندلی های چرمی، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، آینه برقی، 4 اسپیکر و 2 تیوتر، نمایش فشار باد لاستیک ها TPMS، ترمز دستی برقی و...مجهز است. همچنین هاوال توانسته 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا دریافت کند.

مشخصات فنی هاوال H2

موتور 1.5 لیتری توربوشارژر 4 سیلندر این خودرو 147 اسب بخار قدرت در دور 5600 rpm تولید می کند. حداکثر گشتاور 210 نیوتن متری نیز در دورهای 2200 تا 4500 rpm در دسترس است. این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو ارسال می شود.

البته قدرت موتور و گشتاور اعلام شده این کراس اوور توسط بهمن خودرو به ترتیب 140.8 اسب بخار و 202 نیوتن متر گشتاور اعلام شده که کمتر از رقم اعلامی سازنده است. این مسئله می تواند مربوط به کیفیت بنزین ایران و میزان اکتان موجود در آن باشد.

سیستم تعلیق نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است و ظرفیت باک آن معادل 55 لیتر است.

پشت فرمان هاوال H2

در حالت عادی ارتفاع صندلی هاوال بالاتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و از این نظر می توان آن را شبیه به خودروهای دو دیفرانسیل قلمداد کرد. با شروع حرکت جعبه دنده رفتار نسبتا مناسبی برای رانندگی شهری نشان می دهد و موتور نیز تحت چنین حالتی پاسخگویی مناسبی دارد.

در حین حرکت با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دور موتور در حدود 2000rpm است. گرچه در حین رانندگی شهری جعبه دنده با کم کردن دور موتور امکان پاسخ گویی سریع را از دریچه گاز موتور می گیرد و در شتاب گیری های ناگهانی شاهد تاخیر نسبی هستیم. این وضعیت به خصوص در زمان روشن بود کولر تشدید می شود و جالب آنکه با انتقاد برخی مالکین نیز همراه بوده است، اما به محض خاموش کردن کولر، تاخیر دریچه گاز و کُپ پدال تا حد نسبتا قابل قبولی کاهش می یابد و از این رو می توان گفت که در صورت نیاز به رانندگی اسپرت، این مشکل به راحتی خاموش کردن کولر قابل رفع است.

اما در سرعت های میانی در حین تخته کردن پدال گاز  هاوال شما را سر بلند می کند و با توجه به وزن بالای این کراس اوور شاهد شتاب گیری خوبی از آن هستیم، به طوری که پشت فرمان هاوال می توان با خودروهای قدرتمندتر نظیر جک S5 نیز به راحتی رقابت کرد.

هاوال H2 از فرمان الکتریکی بهره می برد در نتیجه با یک فرمان سبک وزن طرف هستیم. سواری هاوال را باید نرم و هندلینگ را باید نسبتا خوب توصیف کرد که با توجه به رینگ های 18 اینچی و لاستیک های کومهو انتظار سواری خشک تری را داشتیم. هاوال H2 در حین فرمان دهی های سریع و ناگهانی دچار بادی رول می شود به اصطلاح حالت گهواری پیدا می کند. مسئله ای که بیشتر در خودروهای دو دیفرانسیل و SUV های قدیمی احساس می شود، اما به لطف سیستم فنربندی خوب و وجود سامانه ESP به نظر نمی رسد که این مسئله مشکل چندانی ایجاد کند و پایداری خودرو مناسب به نظر می رسد.

مصرف سوخت هاوال H2 البته نسبت به اعداد و ارقام اعلام شده در کاتالوگ بالاتر است و به راحتی می توان نقش بستن اعداد دو رقمی را بر روی صفحه پشت آمپر شاهد بود. برای مثال در صورت رانندگی پر شتاب به راحتی ممکن است شاهد مصرف سوخت 15 لیتری برای یکصد کیلومتر باشید و در رانندگی معمولی شهری (تهران) نیز بسیار بعید است که بتوانید مصرف را به کمتر از 11 لیتر کاهش دهید.

البته در مقابل این مصرف سوخت نسبتا بالا، توان تولیدی پیشرانه مناسب به نظر می رسد و ترمزها هم عملکرد قابل قبولی دارند اما گهگاهی پس از چندین بار ترمزگیری شدید حالت اسفنجی پیدا می کنند.

نتیجه گیری

هاوال قرار بود در اولین پیش ثبت نام با قیمت 95 میلیون تومان عرضه شود اما بلافاصله قیمت نهایی آن به مرز 112 میلیون تومان و فراتر از آن رسید و در آخرین مرحله نیز شاهد افزایش قیمت هاوال H2 به رقم 130 میلیون تومان هستیم. در حال حاضر در بازار آزاد هاوال H2 بیش از 200 میلیون تومان قیمت خورده است و به نسبت زمان و با توجه به وضعیت اقتصادی حال کشور روز به روز بر قیمت آن افزوده می شود. هاوال H2 در بازار کشور استرالیا 25،990 دلار استرالیایی در نسخه Luxury قیمت خورده است. مهم ترین رقبای این کراس اوور اغلب شرکت های چینی هستند که می توان به هایما S5، تیگو  5 New و ام وی ام X33 اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی