ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵۷ سال در انتظار سفر به فضا؛ مری فانک ۸۰ ساله همچنان امیدوار است

«با کمال تاسف باید اعلام کنیم که برنامه Pensacola لغو شده است و امکان انجام آن وجود ندارد. امضا رندولف لاولیس.» این در واقع متن تلگرافی است که در سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی برای یکی از داوطلبان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

«با کمال تاسف باید اعلام کنیم که برنامه Pensacola لغو شده است و امکان انجام آن وجود ندارد. امضا رندولف لاولیس.» این در واقع متن تلگرافی است که در سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی برای یکی از داوطلبان بانوی سفر به فضا ارسال شد و سرنوشت وی را تغییر داد.

در واقع بودجه ای که قرار بود هزینه این سفر را تامین کند و با ارسال تیمی ۱۳ نفره از بانوان عنوان نخستین زن فضانورد را نصیب آمریکا کند، حذف شده بود. ۱۳ نفر برای حضور در آن سفر نامزد شده بودند و تمامی تست های فیزیکی و روانشناختی را پشت سر گذاشه بودند اما به خاطر آن اتفاق یاس و ناامیدی وصف ناشدنی بر آنها چیزه شده بود.

یکی از آن بانوان خانم مری والاس فانک (Mary Wallace (‘Wally’) Funk) بود که در سال ۱۹۳۹ متولد شده بود. او فرزند خانم و آقای فانک بود که در نیو مکزیکوی آمریکا یک فروشگاه پنج طبقه داشتند. او حالا ۸۰ سال دارد و با وجود آنکه ۵۷ سال از زمان دریافت آن تلگراف می گذرد هنوز امیدوار است که عازم فضا شود.

فانک بانویی سخت با روحیات مردانه است که سوار بر ون خود خیابان های تگزاس را زیر پا می گذارد. به رانندگی با دستانش اعتقادی ندارد و بیشتر ترجیح می دهد که زانوهایش را روی فرمان ماشین گذاشته و آن را هدایت کند. او در زمینه خلبانی هم تبحر دارد و گهگداری برای خالی نبودن عریضه در نقش بازرس سوانح هوایی ظاهر می شود و با این سن حتی در مسابقات نمایشی هوایی شرکت میکند. با این همه مشغله اما فانک همچنان امیدوار است که روزی عازم  فضا شود.

خبر خوب اینکه او در سال ۲۰۱۰ میلادی مبلغ ۲۰۰ هزار دلار را به شرکت ویرجین گالاکتیک متعلق به ریچارد برنسون پرداخت تا با سفینه فضایی SpaceShipTwo عازم سفر دلخواهش شود. خبر بد اینکه پروازهای ویرجین گالاکتیک همچنان در مرحله تست قرار دارند و در تازه ترین به روز رسانی برنسون اعلام کرده که سال آینده این سفرها آغاز می شوند.

نکته دیگر آنکه ولی در پایین ترین نقطه جدول قرار دارد و ۶۵۰ نفر دیگر قبل از او هستند که زودتر عازم این سفر خواهند شد . از آن جمله میتوان به جاستین بیبر و کیتی پری از خواننده های مطرح آمریکایی یاد کرد. به محض آنکه سفرهای فضایی ویرجین گالاکتیک شروع شوند در هر پرواز تنها ۶ مسافر می توانند حضور داشته باشند.

در همین رابطه اخیرا خبری به گوش ولی رسید مبنی بر آنکه شخصی با پرداخت یک میلیون دلار در یک مزایده، بلیط یکی از سفرهایی که قرار است لئوناردو دیکاپریو در آن حضور داشته باشد را خریداری کرده و به این ترتیب فاصله ولی به خاطر حضور این مسافران ثروتمند تا صدر جدول مرتبا بیشتر و بیشتر می شود.

اگر خاطرتان باشد در سال ۲۰۱۴ میلادی فضاپیمای ویرجین گالاکتیک در سال ۲۰۱۴ میلادی و طی یکی از پروازهای آزمایشی خود دچار سانحه شد و در جریان این اتفاق یکی از خلبان ها بلافاصله جان خود را از دست داد و دیگری به شدت مجروح گردید. همین مساله موجب شد که برنامه ویرجین گالاکتیک برای چند سالی به تاخیر بیافتد.

اما برای آنکه ولی و ۱۲ همسفرش شایستگی لازم برای حضور در برنامه سفر مرکوری ۱۳ را دریافت کنند همانطور که در بالا اشاره کردیم تست های سختی را پشت سر گذاشتند. آنطور که خودشان می گویند با آنها مانند خوکچه های هندی برخورد شد و معاینات پزشکی سفت و سختی را پشت سر گذاشتند.

در یکی از آزمایشات آب یخ به داخل گوش هایشان ریخته شد تا حالتی شبیه به سرگیجه در آنها ایجاد گردد و عکس العمل شان بررسی شود و در حالی که الکترودهای زیادی به بدنشان متصل بود برای مدت ۱۰ ساعت در فضایی تاریک درون یک تانکر آب شناور بودند. ولی همه این تست ها را با موفقیت پشت سر گذاشت و ثابت کرد که زنان هم میتوانند مانند مردان در آن آزمایشها خوب عمل کنند و گاهی اوقات حتی بهتر از آنها ظاهر شوند.

در نهایت نام فضانوردان زن (astronettes) روی آنها گذاشته شد. با این حال اما Jackie Cochran (نخستین زنی که دیوار صوتی را شکسته بود) و بودجه این پروژه را تامین نموده بود به انها خیانت کرد و بودجه خود را بنابر دلایل واهی از آن حذف نمود. پروژه سفر ۱۳ بانوی امریکایی به فضا به این شکل منتفی شد و Valentina Tereshkova بانوی روس نامش را به عنوان نخستین زنی به ثبت رساند که عازم سفر فضایی شده بود.

تا به حال ۶۱ بانو به فضا سفر کرده اند و آزمایشاتی که روی افراد متقاضی انجام میگیرد سختی گذشته را ندارد. با این حال اما امروزه فضانوردان باید در هر زمینه ای تایید شوند. آنها معمولا دارای مدرک دانشگاهی در زمینه علوم فضانوردی هستند و کارشناسی ارشد در زمینه مهندسی مکانیک دارند. یک فضانورد همچنین به طور متوسط میتواند به پنج زبان زنده دنیا از جمله ماندرین (چینی) سخن بگوید تا بتواند تعاملات لازم را با دیگر فضانوردان داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Farzad6058
    Farzad6058 | ۹ مهر ۱۳۹۷

    آقا تلگرام نه تلگراف

    «با کمال تاسف باید اعلام کنیم که برنامه Pensacola لغو شده است و امکان انجام آن وجود ندارد. امضا رندولف لاولیس.» این در واقع متن تلگرامی است که در سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی برای یکی از داوطلبان بانوی سفر به فضا ارسال شد و سرنوشت وی را تغییر داد.

مطالب پیشنهادی