ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو به خانواده گوشی های اقتصادی آنر 7C، آنر 7A و آنر 7S

موبایل های پرچمدار طی چند ماه به شکلی باورنکردنی از دسترس ما خارج شده اند و حالا بخش زیادی از کاربران دنیای تکنولوژی به دنبال گزینه های مناسب در بین میان رده ها و حتی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

موبایل های پرچمدار طی چند ماه به شکلی باورنکردنی از دسترس ما خارج شده اند و حالا بخش زیادی از کاربران دنیای تکنولوژی به دنبال گزینه های مناسب در بین میان رده ها و حتی محصولات اقتصادی می گردند. افزایش بدون منطق نرخ ارز در کنار سودجویی وارد کنندگان، بازار موبایل را در عین نابسامانی به رکود فرو برده و بلاتکلیفی صدها هزار گوشی باقی مانده در گمرک یا ضبط شده توسط دستگاه قضایی هم به این وضعیت دامن زده اند.

وزیر ارتباطات چندی پیش از آغاز ترخیص ششصد هزار دستگاه گوشی وارداتی از گمرک خبر داد که قرار است از طریق فروشگاه های اینترنتی به فروش برسند؛ اقدامی که نه تنها از نظر شیوه توزیع و فروش کاملاً مبهم است، بلکه تغییر محسوسی هم در قیمت ها ایجاد نخواهد کرد. بین این گوشی ها، تعداد زیادی از محصولات آنر و به خصوص موبایل های آنر 7C، آنر 7A و آنر 7S به چشم می خورند که به زودی وارد بازار می شوند. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم نگاه کوتاهی داشته باشیم به شباهت ها، تفاوت ها و ویژگی های شاخص هرکدام از این سه مدل تا بتوانید با آگاهی بیشتر یکی از آنها را بخرید. با دیجیاتو همراه باشید.

مشخصات کلی

خانواده آنر 7 در حال حاضر چهار گوشی با مشخصات مختلف را در بر می گیرد (البته به جز خود آنر 7 که سال 2015 معرفی شد). قبلاً با قوی ترین گوشی این خانواده یعنی آنر 7X آشنا شده اید، محصولی که در زمان معرفی با قیمت زیر 1.5 میلیون تومان در دنیای میان رده ها پادشاهی می کرد ولی اکنون قیمتی نامشخص (بین 3.5 تا 4 میلیون تومان) دارد. پس از آن آنر 7C با قیمت 2.5 تا 3 میلیون تومان جای می گیرد. آنر 7A با قیمت حدود 2.2 میلیون تومان جایگاه بعدی را در اختیار دارد و نهایتاً آنر 7S را با قیمت حدود 2 میلیون تومان داریم. جدول زیر مشخصات اصلی این سه گوشی را نشان می دهد:

مشخصات آنر 7C آنر 7A آنر 7S
وزن 164 گرم 150 گرم 142 گرم
جنس بدنه آلومینیوم آلومینیوم پلاستیک
نمایشگر 5.99 اینچی IPS LCD 5.7 اینچی IPS LCD 5.45 اینچی LCD
رزولوشن 1440×720 پیکسل 1440×720 پیکسل 1440×720 پیکسل
سیستم عامل اندروید 8.0 اندروید 8.0 اندروید 8.1
چیپست اسنپدراگون 450 اسنپدراگون 430 مدیاتک MT6739
حافظه رم 3 گیگابایت 2 گیگابایت 2 گیگابایت
حافظه داخلی 32 گیگابایت 16 گیگابایت 16 گیگابایت
دوربین اصلی دوگانه 2+13 مگاپیکسلی 13 مگاپیکسلی 13 مگاپیکسلی
دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی + فلاش 8 مگاپیکسلی + فلاش 5 مگاپیکسلی + فلاش
ظرفیت باتری 3000 میلی آمپر ساعت 3000 میلی آمپر ساعت 3020 میلی آمپر ساعت

اینکه حروف انتهای نام این گوشی ها با چه فلسفه ای انتخاب شده را ما هم نمی دانیم. با این حال همان طور که می بینید خانواده جدید میان رده های آنر تفاوت های زیادی دارند؛ از اندازه و نوع نمایشگر گرفته تا سخت افزار پردازشی و دوربین. در ادامه به ترتیب ویژگی های هرکدام از این سه گوشی را مرور می کنیم.

آنر 7C

شرکت سازنده، آنر 7C را ارزان ترین گوشی با دوربین دوگانه نامیده که با قیمت جهانی زیر 200 دلار ادعای درستی به نظر می رسد. طراحی زیبا با نمایشگر 18:9 و کیفیت ساخت بسیار خوب بدنه آلومینیومی (که متأسفانه یکپارچه نیست) باعث می شود تا آنر 7C حس میان رده های گران قیمت را به شما منتقل کند.

به خاطر حاشیه کم اطراف نمایشگر، آنر 7C با وجود نمایشگر 5.99 اینچی به خوبی توی دست جا می گیرد و دسترسی به دکمه های پاور و ولوم در سمت راست بدنه یا حسگر اثر انگشت پشت بدنه چندان دشوار نیست. هواوی در کنار حسگر اثر انگشت سریع، فناوری تشخیص چهره را هم در آنر 7C به کار گرفته که در شرایط نوری مناسب، به سرعت شما را تشخیص می دهد.

نمایشگر 5.99 اینچی آنر 7C از نوع IPS LCD با نسبت تصویر 18:9 انتخاب خوبی برای تماشای فیلم و بازی کردن به شمار می رود. رزولوشن اچ دی پلاس (1440×720 پیکسل) برای صفحه 6 اینچی صرفاً با هدف کاهش هزینه تمام شده قابل توجیه است، چون با تراکم 269 پیکسل در هر اینچ با کمی دقت می توانید پیکسل ها را از هم تشخیص دهید. با این حال کیفیت کلی نمایشگر از نظر غنای رنگ، کنتراست، روشنایی و زاویه دید کمی پایین تر از حد انتظار است و آنر می توانست از پنل با کیفیت تری استفاده کند.

یکی از تصمیمات خوب آنر در این گوشی، استفاده از چیپست اسنپدراگون 450 است که به مراتب بهتر از اسنپدراگون 425، 430 و 435 عمل می کند. این چیپست با فرایند بهینه 14 نانومتری ساخته شده و به پردازشگر گرافیکی ادرنو 506 مجهز است. حضور 3 گیگابایت حافظه رَم هم باعث می شود تا به راحتی بتوانید تعداد زیادی اپلیکیشن را به شکل همزمان در حافظه نگه دارید. آنر 7C یکی از روان ترین تجربه های EMUI را در بین گوشی های میان رده و اقتصادی هواوی و آنر در اختیار شما می گذارد و حتی می توانید برای اجرای بازی های روز با سطح گرافیکی متوسط هم روی این گوشی حساب کنید.

در بخش عکاسی، آنر از دوربین اصلی دوگانه در آنر 7C استفاده کرده که یکی از آنها حسگر 13 مگاپیکسلی و دیگری حسگر 2 مگاپیکسلی دارد. با این حساب می توانید افکت بوکه را روی تصاویر اعمال کنید. کیفیت دوربین آنر 7C حیرت انگیز نیست ولی برای موبایلی در این رده قیمتی، کاملاً راضی کننده است. البته همانند اکثر گوشی های اقتصادی و میان رده، نباید برای عکاسی شبانه روی دوربین آنر 7C حساب کنید.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آنر 7C هم کیفیت مناسبی دارد و می توانید در محیط های پرنور عکس های خوبی ثبت کنید. برای عکاسی شبانه هم آنر فلاش مخصوص سلفی را در قسمت جلوی گوشی تعبیه کرده اما استفاده از آن تفاوت خاصی را در عکس هایتان ایجاد نمی کند.

در مجموع آنر 7C را می توان یکی از گزینه های معقول در بخش میان رده های اقتصادی بازار در نظر گرفت که امکانات مناسبی را در اختیارتان می گذارد. مهم ترین مزیت این گوشی، عملکرد روان رابط کاربری و اجرای مطلوب نرم افزار ها و بازی های نیمه سنگین است. نمایشگر بزرگ و با کیفیت در کنار دوربین های مناسب را هم باید به فهرست ویژگی های خوب این گوشی اضافه کرد.

آنر 7A

آنر 7A همزمان با آنر 7C معرفی شده و مشخصات پایین تری دارد. طبیعیست که با پرداخت 50 دلار کمتر (نسبت به آنر 7C) باید قید برخی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را هم بزنید.

آنر 7A هم بدنه فلزی خوش ساختی دارد که البته باز هم یکپارچه نیست. فریم میانی این گوشی از جنس پلاستیک با روکش شبیه استیل براق ساخته شده که جذاب تر به نظر می رسد. کیفیت کلی ساخت این موبایل کاملاً رضایت بخش است و به خاطر ابعاد مناسب، ارگونومی بهتری نسبت به آنر 7C دارد. حسگر اثر انگشت همچنان پشت بدنه قرار گرفته و انگشت اشاره به راحتی به آن می رسد.

نمایشگر IPS LCD با نسبت تصویر 18:9 و رزولوشن اچ دی پلاس (1440×720 پیکسل) محتوایی با تراکم مناسب 282 پیکسل در هر اینچ را به تصویر می کشد که برای این گوشی ارزان قیمت رقم مناسبی است. از نظر غنای رنگ، کنتراست، زاویه دید و روشنایی هم آنر 7A شما را راضی نگه خواهد داشت.

چیپست اسنپدراگون 430 برای اجرای روان اندروید 8.0 و رابط کاربری نه چندان بهینه EMUI کافی به نظر نمی رسد و این موضوع در استفاده عادی هم محسوس است. این چیپست حدود 3 سال قبل و بر اساس فناوری 28 نانومتری ساخته شده و به همین دلیل، مصرف انرژی نسبتاً بالایی دارد. بنابراین تجربه کاربری آنر 7A در مقایسه با آنر 7C در سطح پایین تری قرار می گیرد. آنر 7A در استفاده روزمره و عادی مشکل خاصی ندارد ولی انتظار اجرای بازی های سه بعدی و سنگین را از آن نداشته باشید.

آنر 7A دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز دارد که برای عکاسی روزمره و آماتور کافی به نظر می رسد. به دلیل فقدان دوربین ثانویه تشخیص عمق، اینجا از افکت بوکه و ایجاد عمق میدان مصنوعی خبری نیست. با این حال کیفیت عکس های دوربین در نور شرایط نوری مناسب کاملاً رضایت بخش است. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آنر 7A هم در نور کافی عکس های خوبی می گیرد و به فلاش هم مجهز شده، ولی با این وجود در نور کم عملکرد مناسبی ندارد. در مجموع آنر 7A یک گوشی اقتصادی محسوب می شود و باید به نسبت پولی که برای خریدش پرداخت می کنید، از آن انتظار داشته باشید.

آنر 7S

آنر 7S کوچک ترین و ضعیف ترین گوشی در بین این خانواده کم جمعیت به شمار می رود و برای افرادی مناسب است که قصد دارند با حداقل هزینه از دنیای اندروید بهره مند شوند، اما ارزانی هیچ وقت بی دلیل نیست.

آنر 7S محکم و خوش ساخت است ولی بدنه پلاستیکی آن کمی توی ذوق می زند، ضمن اینکه شیشه روی صفحه هم کاملاً تخت بوده و انحنایی در طرفین ندارد. افرادی که دست های کوچکی دارند حتماً از ابعاد و وزن مناسب این گوشی خوشحال خواهند شد. حاشیه کم اطراف نمایشگر باعث شده تا نمایشگر 5.45 اینچی در این بدنه کوچک جای بگیرد.

صفحه نمایش LCD آنر 7S تا حدودی فراتر از سطح قیمتی گوشی است و روشنایی بسیار بالایی دارد. رنگ ها بسیار غنی و تا حدی اغراق شده به نمایش در می آیند و کنتراست هم بیش از حد بالاست، به گونه ای که گاهی جزئیات بخش های پرنور تصاویر از بین می رود. این نمایشگر با رزولوشن اچ دی پلاس (1440×720 پیکسل) و تراکم 295 پیکسل در هر اینچ، از تمام اعضای دیگر این خانواده واضح تر است.

چیپست به کار رفته در این گوشی یعنی مدیاتک MT6739 به هیچ وجه انتخاب خوبی برای یک گوشی اندرویدی نیست، به خصوص آنر 7S که بر پایه اندروید گو عرضه نشده و باید سیستم عامل اندروید را به همراه رابط کاربری سنگین EMUI اجرا کند. در واقع همانند تجربه ای که با هواوی Y5 پرایم 2018 داشتیم، برای کار کردن با آنر 7S و اجرای ساده ترین برنامه ها به صبر و حوصله زیادی نیاز دارید و باید با وقفه های متعدد کنار بیایید.

دوربین 13 مگاپیکسلی آنر 7S هم همانند دو گوشی قبلی، عملکرد مناسبی دارد و عکس هایی با جزئیات و رنگ های خوب تولید می کند. با این حال سرعت پایین پردازنده گوشی در رابط کاربری دوربین هم شما را اذیت می کند و نمی توانید به سرعت عکس های متوالی بگیرید. دوربین سلفی این گوشی با حسگر 5 مگاپیکسلی همان چیزیست که از یک گوشی کاملاً اقتصادی انتظار دارید و فقط به درد عکس گرفتن در نور کافی می خورد.

آنر 7S یک موبایل کاملاً اقتصادی و پایه است و سازنده تصمیم گرفته به هر قیمتی، هزینه نهایی دستگاه را پایین بیاورد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم فقط در صورتی که هیچ راه دیگری ندارید، این گوشی را بخرید وگرنه با پرداخت اندک مبلغی بیشتر، گزینه های بهتری پیش رویتان خواهد بود.

مقایسه مشخصات اصلی

در ادامه چندین ویژگی اصلی این سه گوشی که احتمالاً در انتخاب نهایی شما تأثیر خواهند داشت، یعنی کیفیت نمایشگر، کارآیی سخت افزاری و دوربین را بررسی می کنیم.

نمایشگر

همان طور که گفتیم، آنر 7C و دو برادر کوچک ترش از نمایشگری با رزولوشن یکسان بهره می برند و به همین دلیل آنر 7S با نمایشگر کوچک تر، تراکم پیکسلی و وضوح بیشتری دارد. جالب اینجاست که بین این سه گوشی، آنر 7C یعنی گران قیمت ترین مدل، ضعیف ترین نمایشگر را دارد. نمایشگر این موبایل از نظر حداکثر روشنایی، زاویه دید و کنتراست، پایین از دو دستگاه دیگر قرار می گیرد. نمایشگر آنر 7S با وجود روشنایی بسیار خوب، رنگ ها را بیش از حد اغراق شده و با کنتراست بسیار بالا نشان می دهد که نتیجه مطلوبی ندارد. بنابراین شاید بتوان نمایشگر آنر 7A را متناسب ترین گزینه بین هر سه مدل دانست.

قدرت پردازش

همان طور که انتظار می رود، قدرت پردازش با قیمت دستگاه رابطه مستقیم دارد. آنر 7C با چیپست اسنپدراگون 450 و سه گیگابایت رَم، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد و تجربه نسبتاً لذت بخشی را از دنیای اندروید در اختیارتان قرار می دهد. آنر 7A با اسنپدراگون 430 در سطحی پایین تر، باز هم عملکرد قابل قبولی دارد ولی چیپست مدیاتک آنر 7S برای این کار ساخته نشده و بهتر است سازندگان موبایل، چیپست های پایین رده مدیاتک را به دست فراموشی بسپارند.

نتایج بنچمارک آنتوتو به خوبی تفاوت کارآیی این سه گوشی را نشان می دهد، به خصوص در زمینه پردازش گرافیکی که اختلاف قابل توجهی بین آنر 7C و آنر 7S دیده می شود. برای مقایسه می توان به چیپست Kirin 659 اشاره کرد که با کسب امتیاز 80000 در این بنچمارک، فقط از نظر گرافیکی بهتر از اسنپدراگون 450 عمل می کند و در باقی موارد تفاوت چندانی ندارد. بدین ترتیب اگر خواهان میان رده ای سریع و قدرتمند هستید که اپلیکیشن ها و بازی های نیمه سنگین را به شکل مناسبی اجرا کند، حتماً باید آنر 7C را انتخاب کنید. همچنان تأکید می کنیم که تا جای ممکن به سراغ آنر 7S نروید.

دوربین

در اینجا قصد بررسی کامل دوربین این سه گوشی را نداریم و فقط می خواهیم چند نمونه عکس ساده را کنار یکدیگر قرار دهیم. سنسورهای به کار رفته در این موبایل های اقتصادی عملکرد خوبی در شب ندارند و به همین دلیل فقط عکس های ثبت شده در نور کافی را ارزیابی می کنیم. در ادامه سه نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی و یک نمونه عکس سلفی از این سه گوشی را می بینید:

همان طور که می بینید، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آنر 7C و دو برادرش یعنی آنر 7A و آنر 7S تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند و همگی تقریباً در یک سطح هستند. البته از نظر نورسنجی و توازن سفیدی، اندکی تفاوت در عکس ها دیده می شود. جالب است که حتی دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی آنر 7S هم از نظر کیفیت در مقایسه با دوربین های 8 مگاپیکسلی دو گوشی دیگر کم نمی آورد.

در مجموع به نظر می رسد آنر سه گوشی اقتصادی اما متفاوت را به بازار عرضه کرده است. اگر توان سخت افزاری بالایی را نیاز دارید حتماً باید آنر 7C را تهیه کنید و با ارگونومی و نمایشگر نه چندان خوب و قیمت نسبتاً بالای آن کنار بیایید. اگر قصد دارید اندکی کمتر هزینه کنید، می توانید آنر 7A را بخرید که سخت افزار ضعیف تری دارد اما از نظر ارگونومی و نمایشگر، بهتر از آنر 7C است. نهایتاً اگر قیمت برایتان اهمیت بسیار زیادی دارد و به دنبال تهیه موبایل با کمترین هزینه هستید، می توانید آنر 7S را در فهرست خرید خود قرار دهید ولی به خاطر سخت افزار ضعیف و عملکرد نامناسب، ما این گزینه را پیشنهاد نمی کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza Asadi
    Reza Asadi | ۱۰ مهر ۱۳۹۷

    من هنوزم منتظرم دلار بشه هزار تومن تا با سیصد تومن یکی بخرم خخخخ

  • MATELF
    MATELF | ۱۰ مهر ۱۳۹۷

    کاش اروپا بودیم هر روز یکی ازینا رو بکوبیم ب دیوار بخندیم فردا یکی دیگشو بخریم...
    والا بخدا عقده ای شدیم با این قیمتا

  • Saeed Salemi
    Saeed Salemi | ۹ مهر ۱۳۹۷

    تروخدا ببین به کجا رسیدیم که باید این گوشی ها رو انتخاب کنیم اونم با قیمت های خنده دار!!! یعنی قیمتی که پارسال مرداد با ۲.۳۵۰ شما میتونستی یه اس هشت بخری که پرچم دار بود حتی قبل از اینکه نوت ۸ بیاد الان با این قیمت یه پایین رده ی داغون بخری!! گوشی که ۶ ماه نشده اعصابتو خورد میکنه !!! پناه بر خدا

مطالب پیشنهادی