ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آنر 10

هرچند قیمت پرچمداران روز به روز بالاتر می رود، اما خوشبختانه کیفیت گوشی های میان رده نیز به مرور بهتر می شود و حالا حتی با رقمی زیر ۴۰۰ دلار می توانید آنر 10 را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

هرچند قیمت پرچمداران روز به روز بالاتر می رود، اما خوشبختانه کیفیت گوشی های میان رده نیز به مرور بهتر می شود و حالا حتی با رقمی زیر ۴۰۰ دلار می توانید آنر 10 را خریداری کنید. این محصول از نظر سخت افزاری با هواوی پی ۲۰ برابری می کند و برخی از ویژگی های پرچمداران گران قیمت روز بازار را در اختیار شما قرار می دهد، از جمله صفحه نمایش کم حاشیه و بدنه زیبا ساخته شده از شیشه و فلز.

در ادامه با بررسی آنر ۱۰ همراه شوید.

طراحی و نمایشگر

دوربین آنر 10 از پشت بدنه حدود ۱ میلی متر بیرون زدگی دارد و اولین بار است که در سری آنر چنین اتفاقی رخ می دهد. جنس بدنه مثل آنر 9 از شیشه ۱۵ لایه ساخته شده است. این شیشه ی چند لایه، نور را به دام می اندازد و از هر زاویه که به بدنه نگاه کنید خطوط نورانی متفاوتی می بینید، در نتیجه بدنه ی دستگاه دیرتر از یک موبایل معمولی تازگی خود را برای شما از دست می دهد.

عرضه این تلفن هوشمند در بازارهای آسیایی مثل سنگاپور با قیمت ۴۳۰ دلار آغاز شد و حالا که مدتی در بازار حضور داشته با قیمت زیر ۴۰۰ دلار هم پیدا می شود، اما امکان ندارد از روی طراحی کیفیت ساخت بدنه بتوانید حدس بزنید با یک گوشی نه چندان گران قیمت طرف هستید.

مثل پرچمداران روز بازار، شیشه و فلز روی بدنه با ظرافت به هم می رسند و هیچ نشانی از زبری یا بی دقتی در طراحی به چشم نمی خورد. پشت بدنه قوس ملایمی دارد که برای لمس دلپذیر است و باعث می شود دستگاه با ارگونومی مناسبی در دست قرار گیرد. البته بخشی از ارگونومی مناسب دستگاه هم به ابعاد نه چندان بزرگ بدنه باز می گردد.

آنر 10 از نظر اندازه با نسل قبل از خود تفاوت چندانی ندارد، اما با حذف حاشیه ها، ابعاد صفحه نمایش از ۵/۱ اینچ به ۵/۸ اینچ افزایش یافته است. در عوض حالا باید مثل بیشتر گوشی های جدید بازار، وجود زائده سیاه رنگ را در بالای صفحه نمایش تحمل کنید.

شرکت سازنده علاوه بر حذف حاشیه ها، نسبت صفحه نمایش را هم در آنر 10 از ۱۶ به ۹ به ۱۹ به ۹ تغییر داده است. در تصویر زیر مشاهده می کنید تغییرات انجام گرفته چه میزان صفحه نمایش بیشتری فراهم می کنند.

اما قبل از اینکه به صفحه نمایش بپردازیم باید بگوییم آنر جدید در ۴ رنگ مشکی، خاکستری، سبز و آبی عرضه می شود. حسگر اثر انگشت مثل قبل زیر صفحه نمایش است، اما کاملاً با شیشه ی صفحه نمایش یکدست و هم سطح ساخته شده است، در نتیجه به سختی می توانید بدون نگاه کردن پیدایش کنید. در مورد حسگر اثر انگشت در بخش مربوطه توضیح می دهیم. بقیه ویژگی ها نیز مطابق معمول هستند، از جمله جک ۳/۵ میلی متری هدفون که پایین بدنه کنار درگاه USB-C به چشم می خورد.

صفحه نمایش آنر 10 از رزولوشن +Full HD بهره می برد و در هر اینچ ۴۳۲ پیکسل دارد، در نتیجه از نظر میزان جزئیات نمره قبولی را دریافت می کند. اما این صفحه نمایش IPS LCD برای کسانی ساخته شده که به نمایشگر OLED پرچمدارانی مثل آیفون یا سری گلکسی اس سامسونگ علاقه دارند، چون رنگ هایش به شدت گرم و اغراق شده هستند.

البته اگر بخواهید می توانید با مراجعه به منوی نرم افزاری دستگاه حالت نمایش رنگها را بین گزینه Normal (معمولی) و Vivid (زنده) انتخاب کنید. در هر کدام از این حالت ها باز هم می توانید با استفاده از نمودار و گزینه های پایین صفحه رنگها را کمی گرم یا سرد تر کنید.

اگر حالت Vivid را انتخاب کنید روشنایی سطح نمایشگر به ۵۰۸ نیت می رسد که کمی از آنر 9 (بررسی دیجیاتو) کمتر است اما برای استفاده در محیط های پر نور کفایت می کند. روی حالت های دیگر رنگی حداکثر روشنایی به ۴۴۹ نیت کاهش پیدا می کند و تقریباً با آنر 8  برابر است. اما در همه ی حالت ها نسبت کنتراست صفحه نمایش بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۵۰ قرار دارد و نمره قبولی را دریافت می کند. یعنی رنگ های تیره واقعاً تیره هستند و رنگ های روشن با روشنایی مناسبی نمایش داده می شوند.

در منوی تنظیمات یک گزینه هم وجود دارد که زائده سیاه رنگ بالای نمایشگر را به یک حاشیه عادی تبدیل می کند. اگر صفحه نمایش دستگاه OLED بود، پیکسل های داخل فرورفتگی بالای نمایشگر کاملاً خاموش و محو می شدند، اما چون با صفحه نمایش LCD مواجه هستیم این حاشیه مشکی نورانی خصوصاً در شب کاملاً به چشم می آید.

البته جالب این است که حتی در صورت پوشاندن ناچ یا بریدگی های نمایشگر، باز هم دستگاه نوتیفیکیشن ها را همانجا نمایش می دهد، اما روی زمینه ی مشکی.

دوربین

آنر 10 هم مثل پرچمداران هواوی به دوربین دوگانه مجهز است، یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی سیاه و سفید و دیگری ۱۶ مگاپیکسلی که رنگی است. هر دو دوربین با ضریب اف ۱/۸ عکاسی می کنند اما دوربین سیاه و سفید که رزولوشن بالاتری دارد جزئیات را ثبت می کند و دیگری وظیفه اضافه کردن رنگها را بر عهده دارد. هواوی از زمان P9 (بررسی دیجیاتو) همین رویه را در پیش گرفته و اعتقاد دارد وجود دو دوربین رنگی و سیاه و سفید باعث افزایش کیفیت عکسها می شود.

اما مهمترین تغییر نسبت به نسل قبلی اضافه شدن هوش مصنوعی به دوربین دستگاه است. وقتی دکمه AI Camera را روشن کنید، دستگاه سوژه را از بین ۵۰۰ سناریوی مختلف در ۲۲ دسته بندی تشخیص می دهد و به شکل خودکار بهترین تنظیمات را روی تصویر اعمال می کند. هوشمند بودن دوربین آنقدر برای سازنده مهم است که عبارت AI Camera را پشت بدنه کنار لنز دوربین حک کرده است.

AI Camera به شکل پیشفرض فعال است و عکسهایی که با این حالت گرفته می شوند عموماً نسبت به حالت عادی رنگهایی اغراق شده تر دارند.

اما حتی بدون اعمال افکت های هوشمند نیز کیفیت عکس های دوربین آنر 10 بسیار خوب است. جزئیات تصاویر کافی هستند، کنتراست بالاست و در نور روز هیچ نویزی به چشم نمی خورد.

وقتی در حالت خاموش بودن AI Camera عکاسی می کنید رنگ ها نزدیک تر به واقعیت ثبت می شوند، اما در این حالت کنتراست هم کاهش پیدا می کند، یعنی اختلاف بین روشن ترین بخش تصویر با تیره ترین بخش کمتر می شود.

به گفته ی سازنده این تلفن هوشمند زوم هیبریدی دارد، یعنی اگر موقع عکاسی تا ۲ برابر بزرگنمایی کنید از کیفیت تصویر کم نمی شود. اما با نگاهی به عکس ها مشخص است که زوم هیبریدی آنر 10 به خوبی محصولی مثل P20 نیست و کمی کاهش کیفیت به چشم می خورد که نشان می دهد دستگاه از زوم دیجیتالی بیشتر از زوم اپتیکال کمک می گیرد.

image

یک نقطه ضعف دیگر دوربین هم اینکه لرزشگیر اپتیکال ندارد و این موضوع می تواند موقع عکاسی یا فیلمبرداری به تار شدن تصویر منجر گردد.

موقع عکاسی در شب باید توجه داشته باشید که گوشی شما نصف یک پرچمدار قیمت دارد و توقع خود را با هزینه پرداختی تنظیم کنید. در عکس هایی که شب می گیرد کمی نویز به چشم می خورد و جزئیات به اندازه عکس های روز نیست، چون دستگاه به شکل دیجیتالی سعی می کند نویز را کم کند و این موضوع به کاهش جزئیات تصویر منجر می شود.

اگر حالت AI Camera را فعال کنید رنگها گرم تر و روشنایی تصویر بیشتر می شوند، اما میزان نویز هم کمی افزایش پیدا می کند.

اما اگر حالت Monochrome را فعال کنید دستگاه فقط از دوربین سیاه و سفید ۲۴ مگاپیکسلی برای عکاسی استفاده می کند. در این صورت عکسهای شب جزئیات بیشتر و نویز کمتری دارند.

حتی عکسهای روز هم روی حالت سیاه و سفید کنتراست مناسب تری دارند، در نتیجه جزئیات بیشتری هم قابل مشاهده است. مثلاً برگ های درختان که روی حالت رنگی به شکل توده ای سبز رنگ بودند حالا در اینجا واضح تر به نظر می رسند. علاوه بر این چون نویز چندانی در حالت سیاه و سفید وجود ندارد دستگاه هم تلاش کمتری می کند به شکل دیجیتالی نویز را کاهش دهد، در نتیجه جزئیات هم کمتر نمی شود.

آنر 10 به همان دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی مجهز است که در P20 و P20 Pro (بررسی دیجیاتو) مشاهده کرده بودیم. تعداد پیکسل های این دوربین یکی بالاترین رقم های بازار است، اما بر خلاف پرچمدارانی مثل P20، دوربین سلفی آنر 10 فوکوس خودکار ندارد و این موضوع ممکن است موقع عکاسی به تار شدن سوژه منجر شود. اما گذشته از این مورد، کیفیت سلفی کاملاً برای یک موبایل زیر ۴۰۰ دلار مناسب است.

وقتی از دوربین اصلی به دوربین سلفی سوییچ می کنید به شکل خودکار حالت پرتره فعال می شود و زمینه سلفی ها را تار می کند. برای روتوش خودکار چهره کاربر نیز می توانید حالت Beauty را روشن کنید و درجه ی آن را بین ۱ تا ۱۰ مشخص نمایید. طبعاً هرچه شدت روتوش بیشتر باشد چهره مصنوعی تر می شود.

image

در این محصول حتی حالت شبیه سازی نور استودیویی هم وجود دارد. هرچند بیشتر حالت های نورپردازی تفاوت چندانی ایجاد نمی کنند و حالتی که زمینه را سیاه می کند نیز چندان دقیق نیست.

آنر 10 ویدیوها را با رزولوشن 4K و نرخ حداکثر ۳۰ فریم ضبط می کند. کدک مورد انتخاب شما می تواند h.265 یا h.264 باشد که اولی جدیدتر است و حجم کمتری مصرف می کند، اما دومی توسط ابزارهای بیشتری پشتیبانی می شود. میزان جزئیات و رنگ ویدیوهای آنر 10 خوب هستند و کیفیت صدا نمره قبولی را دریافت می کند، اما فقدان لرزشگیر اپتیکال در شرایط پر حرکت احساس می شود.

سخت افزار

آنر 10 مثل پرچمداران هواوی به چیپست کایرین ۹۷۰ مجهز است. این چیپست قدرتمند از ۴ هسته A73 با قدرت حداکثر ۲/۴ گیگاهرتز و ۴ هسته A53 با قدرت ۱/۸ گیگاهرتز ساخته شده که گروه دوم مصرف انرژی پایینی دارند و برای پردازش های سبک به کمک کاربر می آیند. چیپ گرافیکی دستگاه نیز Mali-G72 MP12 است. این نسخه از مدل ۱۸ هسته ای که در پرچمدارانی مثل گلکسی اس 9 به کار رفته بود ضعیف تر است، اما باز هم یکی از قوی های بازار به حساب می آید.

آنر ۱۰ در بازارهای خاورمیانه با حافظه رم ۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود، اما در بازارهای دیگر نسخه مجهز به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی یا ۶ گیگابایت حافظه رم نیز عرضه می شوند.

طبعاً با این خصوصیات سخت افزاری امتیاز بنچمارک های آنر ۱۰ با هواوی P20 برابری می کند. این تلفن هوشمند در بنچمارک Geekbench چه در حالت تک هسته ای و چند هسته ای، از نظر قدرت سخت افزاری هم سطح گوشی های مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ (مثل نوکیا ۸) قرار می گیرد.

امتیاز بنچمارک های گرافیکی هرچند به پرچمداران مجهز به ادرینو ۹۳۰ یا Mali-G72 MP18 نمی رسد، اما برای یک گوشی زیر ۴۰۰ دلاری بسیار مناسب هستند و نشان می دهند دستگاه از توانایی اجرای بازی های سنگین برخوردار است.

اسپیکر

آنر ۱۰ فقط یک اسپیکر دارد که پایین بدنه قرار گرفته است، اما از نظر کیفیت صدا به راحتی می تواند با پرچمداری مثل هواوی P20 برابری کند. کیفیت پخش صدا و قدرت بیس در حد یک تلفن هوشمند مناسب است و بلندی صدا برای لذت بردن از بازی ها یا پخش فیلم در فضای خارج از منزل کفایت می کند.

باتری

آنر ۱۰ مثل هواوی پی ۲۰ به یک باتری با ظرفیت ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است و این رقم برای یک محصول ۵/۸ اینچی با صفحه نمایش +FHD کاملاً مناسب به حساب می آید. آنر ۱۰ با این باتری می تواند تا ۱۱:۳۰ ساعت به پخش ممتد ویدیو یا ۱۲ ساعت وبگردی ادامه دهد. یعنی حتی یک روز بسیار شلوغ هم باتری دستگاه را پیش از بازگشت به منزل تمام نمی کند.

باتری نسبتاً بزرگ آنر ۱۰ برای شارژ کامل به ۲ ساعت زمان نیاز دارد اما به لطف فناوری SuperCharge هواوی با شارژ به مدت نیم ساعت تا ۶۰ درصد ظرفیت باتری کامل می شود.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت آنر ۱۰ با فناوری فراصوتی کوالکام کار می کند و از حسگرهای معمول کمی کند تر است، اما به لطف بروزرسانی اخیر سریعتر شده و حتی به نظر می رسد سریع تر از آنر ۹ عمل می کند. همانطور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم حسگر اثر انگشت کاملاً با سطح نمایشگر یکدست است و بدون نگاه کردن نمی توانید محل دقیق آن را پیدا کنید.

این موضوع موقع استفاده از دستگاه در تاریکی می تواند دردسر ساز شود اما در عوض برای استفاده کردن از جسچرهای حسگر اثر انگشت خوب است. اگر می خواهید لیست اپلیکیشن هایی که اخیراً باز کردید را مشاهده کنید، انگشت خود را روی حسگر به سمت چپ بکشید. برای بازگشت به عقب یکبار وسط حسگر را لمس کنید و برای رفتن به صفحه خانگی کافی است انگشت خود را روی حسگر نگه دارید.

حسگر اثر انگشت حتی اگر دست شما خیس باشد هم کار می کند، اما اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید می توانید قفل دستگاه را با اسکن کردن چهره ی خود نیز باز کنید، درست مثل یک پرچمدار گران قیمت امروزی.

جمع بندی

آنر ۱۰ بدون شک یکی از بهترین گوشی های زیر ۴۰۰ دلار در بازار به حساب می آید. این محصول زیبا صفحه نمایش با کیفیتی دارد و از قدرت سخت افزاری کافی برای اجرای پردازش های سنگین برخوردار است. دوربین دستگاه هم کیفیت خوبی دارد و می تواند به شکل خودکار سوژه را تشخیص دهد، اما از برخی ویژگی های محصولات گران قیمت مثل لرزشگیر اپتیکال بهره مند نیست.

خوشبختانه آنر ۱۰ با وجود سخت افزار قدرتمند خود باتری بزرگی دارد و با هر شارژ کامل به راحتی می تواند یک روز شما را همراهی کند. اما متاسفانه در حال حاضر برنامه ای برای عرضه این محصول ارزشمند در بازار آشفته ی ایران وجود ندارد.

مزایا
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • قدرت سخت افزاری مناسب
  • حافظه داخلی پر ظرفیت
  • عمر باتری مناسب
معایب
  • عدم مقاومت در برابر آب
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Alireza_Ekhtiarzadeh
    Alireza_Ekhtiarzadeh | ۱ آبان ۱۳۹۷

    واقعا از دیجیاتو انتظار نمیره فرق کنتراست و داینامیک رنج رو ندونه... اصلاح کنید

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱۹ مهر ۱۳۹۷

    دیشب تو باهاش کار کردم خداییش عالی بود نسبت به قیمتش

  • MohammadEmran
    MohammadEmran | ۱۲ مهر ۱۳۹۷

    تا همين چند سال پيش 400 دلار يعني 400 تومن بود?

  • Saeed Salemi
    Saeed Salemi | ۱۱ مهر ۱۳۹۷

    این همه خوندیم اخرش نوشتین توی ایران نمیاد! خب عزیزان چرا برسی کردین?

    • یحیی خالدی
      یحیی خالدی | ۱۲ مهر ۱۳۹۷

      والا
      اصلا خودشون از کجا آوردن بگن ما هم بریم اونجا بخریم

      • MATELF
        MATELF | ۱۲ مهر ۱۳۹۷

        میتونید از سایت بست چاینا بخرید که مستقیم از چین براتون وارد میشه

مطالب پیشنهادی