ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت 5G
تکنولوژی

اینترنت 5G از رویا تا واقعیت

دکتر «بابک حسین خلج» مدرس دانشکده برق دانشگاه شریف امروز در نوزهمین نمایشگاه تلکام از همکاری دو ساله این دانشکده و اپراتور همراه اول برای آماده سازی بسترهای اینترنت 5G و مطالعات در این زمینه ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

دکتر «بابک حسین خلج» مدرس دانشکده برق دانشگاه شریف امروز در نوزهمین نمایشگاه تلکام از همکاری دو ساله این دانشکده و اپراتور همراه اول برای آماده سازی بسترهای اینترنت 5G و مطالعات در این زمینه خبر داد و ویژگی ها و چالش های جدیدترین نسل اینترنت را بیان کرد.

اینترنت 5G دارای سه ویژگی قیمت‌ بالا، سرعت بالا و مسیر IOT است که در آن اطلاعات از طریق سنسورها به کاملترین وجه دریافت، پردازش و انتقال داده می‌ شوند. به گفته خلج 5G  اینترنتی ست که محدودیتی در آن وجود ندارد و ارتباط با دنیای خارج متفاوت خواهد بود:

«سنسورهای زیادی وجود دارند که انواع اطلاعات را از بدن انسان، محیط، اشیاء و تقریبا همه چیز دریافت و تحلیل کرده و به سرعت در فضای مجازی منتشر می کنند. از سوی دیگر نیز کاربران دیگر می توانند این اطلاعات را به صورت کامل از هرجایی بدون هیچ محدودیتی دریافت کنند. به عنوان مثال لمس کردن یک شاخه گل از آن سوی دنیا امکان پذیر خواهد بود. در واقع انتقال و دریافت اطلاعات دو سویه خواهد بود و کاربر همانطور که از داده ها تاثیر پذیر است بر آنها هم تاثیرگذار است.»

اینترنت 5G

نسل جدید اینترنت مانند موجودات زنده عمل می کند. آنطور که خلج می گوید انعطاف پذیری، مقاوم بودن شبکه و self-adaptation سه ویژگی ست که 5G را شبیه به یک موجود زنده هوشمند می کند:

«همانطور که یک موجود زنده پس از تحلیل اطلاعات محیط اطراف خود، واکنش نشان می‌دهد، 5G هم به اطلاعات پردازش شده واکنش نشان می‌دهد.»

نسل جدید ارتباطات با تغییرات بزرگی همراه خواهد بود. برخلاف امروز که سخت و افزار و نرم افزار در یک دستگاه موبایل به همراه یکدیگر خریداری می‌شوند، در آینده نرم افزار و سخت افزار جدا از هم خرید و فروش می‌شوند.

این مدرس دانشگاه توضیح می‌دهد که امروز نیروهای سخت افزار و نرم افزار از هم جدا هستند اما آینده ارتباطات به سمتی پیش خواهد رفت که نیروهای متخصص باید بر هر دو حوزه تسلط داشته باشند: «فنلاند از پیشگامان اینترنت 5G است و در این کشور، این دسته از نیروهای متخصص چند صد هزار دلار حقوق می‌گیرند.»

یکی از چالش‌های بزرگ 5G امنیت اطلاعات است، چرا که اطلاعات به سرعت در همه جا منتشر می‌شوند. به گفته خلج سیستم تست 5G در کارخانه نوکیا، چند بیمارستان و دانشگاه  فنلاند در حال اجراست تا چالش‌های آن بررسی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی