ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors
ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors ؛ قهرمانان نسل جدید مارول

مارول تا حد زیادی سینما را به تصاحب خود در آورده است و در اکثر مواردی که در سال‌های اخیر ساخته توانسته هم از نظر گیشه موفق عمل کند و هم اینکه نظر منتقدان را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۰

مارول تا حد زیادی سینما را به تصاحب خود در آورده است و در اکثر مواردی که در سال‌های اخیر ساخته توانسته هم از نظر گیشه موفق عمل کند و هم اینکه نظر منتقدان را تا حدی به خود جلب کند. امروزه هر چیزی با پسوند و پیشوند مارول که تولید می‌شود، تبدیل به اثری قابل توجه می‌شود و البته اگر غیر متعصبانه به موضوع بنگریم، لزوما تمامی ساخته‌های پیرامون کاراکترها و قهرمانان این کمپانی خوب از آب در نمی‌آید. در بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors به این مقوله می‌پردازیم که آخرین انیمیشن مارول در کدام دسته از آثار این ناشر آمریکایی قرار می‌گیرد، خوب یا بد؟

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

  • کارگردان:آلفرد جیمنو
  • استودیو تهیه کننده: مارول انیمیشن
  • صداپیشگان: کول بنت; کاترین خاوری;کیم ریور
  • بودجه:نامشخص

به جرات می‌توان گفت که درس‌های بزرگی در زمینه مدیریت و مارکتینگ را می‌توان از شرکت کنونی مارول یاد گرفت، درس‌هایی که شاید ریشه اصلی و نکات مفصل آن به دیگر استودیوی غول هالیوودی یعنی والت دیزنی برگردد. فیلم‌های ابرقهرمانی همیشه ساخته می‌شدند و عموم این آثار به جز چند مورد معدود با شکست‌ روبرو می‌شدند. DC و مارول (دو رقیب دیرینه بازار کمیک) در اوایل قرن بیست و یکم چندین اثر سینمایی از روی کاراکترهایشان ساختند که جملگی فیلم‌هایی ضعیف محسوب می‌شوند، در سمت ترازوی دی‌سی با آثاری چون: فانوس سبز، جونا هکس، بازگشت سوپرمن را داشتیم و در قسمت دیگر فیلم‌هایی همچون: بی‌باک، الکترا، گوست رایدر و هالک (نسخه ساخته شده توسط آنگ لی) را داشتیم.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

هر دو ناشر در همان زمان هم آثار معدود جذابی داشتند، دی سی کنستانتین و V for Vendetta و واچمن را ساخته بود و مارول هم سری بلید و یا سه گانه ایکس من را داشت. اما با ورود جدی مارول و دخالت مستقیم او به تولید آثار سینمایی و همچنین خلق دنیای سینمایی مارول بود که آثار ابرقهرمانانی دچار یک دگردیسی شد و به پیرو از موفقیت این ساخته سحرامیز مارول، شرکت رقیب هم وارد گود میدان شد و دنیای سینمایی خود را ساخت. اما فارغ از این جهان‌های سینمایی،‌هر دو ناشر در دیگر زمینه‌های انترتینمنت و دنیای سرگرمی هم مشغول به فعالیت بودند که بحث اصلی ما از بین موارد دیگر حول محور انیمیشن‌ می‌چرخد.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

مارول در کمتر موقعی از طول تاریخ عمر چندین ده ساله خود روی انیمیشن‌های ساخته شده بر اساس کاراکترهایش دقت به عمل آورده و معمولا آنها را چندان جدی نمی‌گیرد. معدود سریال‌هایی از شخصیت مرد عنکبوتی بودند که توانسته‌اند در بین آثار فاخر سریالی انیمیشن قرار بگیرند و یا یک نسخه از انیمیشن ایکس‌من در دهه نود میلادی توانست خوش بدرخشد. آثار سینمایی این کمپانی اما همگی دارای نقاط ضعف بسیاری بودند و میدان نبرد انیمیشن بین این دو ناشر عملا یک پیروز میدان داشت و آن هم دی سی بود که برخلاف مارول، انیمیشن‌ّهای خود را جدی می‌گرفت و آثار خوبی در این زمینه تولید می‌کرد (و همچنان هم این راه را ادامه میدهد.)

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

جهان انیمیشنی مارول حال و هوای کودکانه‌ای دارد و شاید این امر را باید نقطه ضعفی در قدرت مارکتینگ این کمپانی بدانیم، مارول قصد دارد با انیمیشن‌هایش قشر خاصی از کودکان را هدف بگیرد و به دنبال راه یابی بزرگسالان و طرفداران قدیمی در بین آثار انیمیشنی خود، به ویژه در سال‌های اخیر نبوده. دو اثر انیمیشن جدید از این کمپانی در راه هستند که یکی همین عنوان Marvel Rising: Secret Warriors است و دیگری انیمیشنی بر اساس کاراکتر مرد عنکبوتی که حال و هوایی سه بعدی دارد و بسیاری از طرفداران به آن امید بسته‌اند. اما انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors چه چیزی در چنته دارد و حرف حسابش چیست؟

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

کمپانی رقیب مارول یعنی دی سی در سال‌های اخیر عناوینی انیمیشنی تحت نام‌های DC Superhero Girls ساخته که توانسته در بین دختران نوجوان بسیار هوادار پیدا کند. این انیمیشن‌ها هم در قالب لگویی و هم در قالب سریال و آثار سینمایی روانه بازار شده و سهم بزرگی از اکشن فیگورها و عروسک‌ها را نیز در مارکت به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

دی‌سی با این حرکت توانست در زمینه انیمیشن سازی بر اساس ابرقهرمانان تبدیل به یک سلطان شود و با آثار بزرگسالانه‌ترش (همچون انیمیشن‌های جوخه خودکشی و سوپرمن و....) و کودکانه‌اش (همچون احیای سری کلاسیک بتمن یا ترکیب بتمن با اسکوبی دوو) و حالا با آثار دخترانه‌اش تمامی قشرها را به خود جذب کند. مارول نیز از قافله عقب نمانده و انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors را روانه بازار کرده، انیمیشنی که در آن از ابرقهرمانان کمتر معروف این کمپانی بهره برده شده و با حال و هوایی دخترانه، قصد دارد تا با عمل نیش مارکت (بازاریابی قشری خاص از محدوده‌‌ای خاص) دختران نوجوان را به دنیای کاراکترهای خود جذب کند، هرچه باشد این افراد ۵۰ درصد جامعه کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهند و معمولا روی خوشی به سوپرهیروها نشان نمی‌دهند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

مارول در سال‌های اخیر متوجه اشتباه خود مبنی بر کمبود قهرمانان زن و یا به بیانی بهتر، نپرداختن به آنها شده و از زمانی که اثر سینمایی واندروومن (زن شگفت انگیز) رقیبش با تحسین منتقدان و جامعه زنان روبرو شد، قصد کرده که روی این موضوع بیشتر از پیش در آثار خود کار کند.(دی سی هم سلسله اثاری را در زمینه ابرقهرمانان مونث در دست تولید دارد که میتوانید درباره آنها از این لینک مطلع شوید.) همین حالا فیلم بعدی مارول اثری است که حول محور یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای زن مارول یعنی کاپیتان مارول می‌چرخد و حدس‌هایی زده می‌شود که او نقشی بسیار اساسی و کلیدی در ادامه راه انتقام‌جویان خواهد داشت. انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors هم با همین فلسفه و بینش ساخته شده و یک پیاز داغی به حساب می‌آید که هم کاراکتر کاپیتان مارول را (که پیش از این هیچ اثر سینمایی و انیمیشنی و یا حتی یک بازی از او ساخته نشده) با مردم آشنا کند و هم اینکه دیگر قهرمانان کمتر معروف مونث خود را محک بزند و ببیند کدام یک از آنها در بین طرفداران جا پیدا می‌کند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

در انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors با ابرقهرمانانی همچون خانم مارول، دختر سنجابی، بانوی آمریکا، کویک و... روبرو هستیم که نقش‌های اصلی را بر عهده دارند و ابرقهرمانان مذکری همچون پاتریوت و اینفرنو (که شاید نام آنها را تا قبل از دیدن این انیمیشن هم نشنیده بودید!) در حقیقت نقش پرنس چارمینگ‌های آنها را بر عهده دارند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

مارول کاراکترهای زیادی از دنیای خودش را تبدیل به فیلم و سریال کرده و در حقیقت اگر بخواهیم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم، اکثر کاراکترهایی که پتانسیل محبوبیت و بفروش شدن یک فیلم را داشته باشند تاکنون در قالب آثار سینمایی یا تلویزیونی در آمده‌اند. معدود کاراکترهایی هنوز وجود دارد که مارول بتواند برای فاز بعدی سینمای خود روی آنها حساب کند (شخصیت‌هایی همچون Nova و Ka Zar و  Moon Knight) ولی از بین آنها بی‌شک مارول روی شخصیت Ms Marvel یا به عبارت دیگر کامالا خان حساب ویژه‌ای باز کرده است، یک شخصیت زن هندی مسلمان به احتمال زیاد در گیشه و بین منتقدان بترکاند!

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors
دختر سنجابی شبیه یه جوک در دنیای کمیک‌هاست اما او را آنقدر هم مسخره و دست کم نگیرید. او از معدود ابرقهرمانان مارول به شمار می‌آید که توانسته با قابلیت احمقانه خود یعنی کنترل ارتش سنجاب‌ها به صورت تک به تک در برابر ثانوس مبارزه کند و پیروز میدان شود!

همچنین از آنجایی که کامالا خان در حقیقت شاگرد کاپیتان مارول محسوب می‌شود، آوردن او به دنیای سینمایی کار سختی نیست و به راحتی آب خوردن می‌توان این شخصیت را با کاپیتان مارول عجین کرد. به همین خاطر هم هست که کاراکتر اصلی و قهرمان قصه انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors همین Ms Marvel انتخاب شده و او در کنار دوستش،‌ دختر سنجابی! قصد دارند که تبدیل به ابرقهرمانانی معروف و موفق شوند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

با وارد شدن موضوع Inhumans به داستان، قصه انیمیشن رنگ و بوی اکشن تری به خود می‌گیرد. Inhumans ها نژادی با قدرت ماروایی هستند که تفاوت‌های اساسی با میوتنت‌ها یا همان جهش یافته‌های دنیای ایکس من دارند. قدرت آنها بر اساس نیازهای جامعه‌شان شکل می‌گیرد و نژاد فضایی آنها از مدت‌ها پیش از خلق بشر در کهکشان زندگی می‌کرده است. این گروه قصد دارند تا پسری به نام Inferno را به زور وارد جامعه خود کنند و بانو مارول و دختر سنجابی به همراه تنی دیگر از ابرقهرمانان قصد کمک به او را دارند. در این بین گروهی از شیلد تحت فرمانی کویک (که به نوعی نسخه مونث کاپیتان فیوری، رییس اصلی شیلد محسوب می‌شود) هم وارد ماجرا می‌شوند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors
مینی سریالی کوتاه نیز از سری Marvel Rising‌در راه است که در آن با اسپایدرگوئن روبرو خواهیم بود، یک ابر قهرمان مونث کمتر دیده شده دیگر!

ورود Inhumans‌ به انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors تلاش دوباره‌ای است برای احیای این گروه که در ابتدا قرار بود در قالب یک اثر سینمایی وارد جهان سینمایی مارول شود و بعد از منتفی شدن این موضوع، سریالی بر اساس آنها ساخته شد که به قدری ضعیف عمل کرد که بعد از پخش یک فصل کوتاه به کلی کنسل شد. مارول تبحر خاصی در ساخت آثار خوبی از ابرقهرمانان کمتر معروف خود دارد (همانند گروه نگهبانان کهکشان که تا پیش از ساخته شدن اثر سینمایی‌شان چندان مورد توجه نبودند) ولی هنوز نتوانسته از پتانسیل قوی گروه inhumans به درستی در مدیوم‌های سینمایی خود استفاده کند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors حال و هوایی دخترانه دارد و در این راه توانسته موفق عمل کند. به عنوان مثال استفاده بجا و درست از موسیقی و اواز پس زمینه با صدای Dove Cameron که این روزها محبوبیت زیادی بین دختران نوجوان دارد و رنگبندی های شاد و ... از جمله مواردی هستند که رسالت این انیمیشن را اجرا میکنند.  جدا شدن از آن فاز کودکانه عناوین کارتونی گذشته؛ باعث شده که مارول بتواند روی بخش دیگری از طرفدارانش حساب باز کند. به نظر می‌رسد که بالاخره این ناشر از اقدامات خود در زمینه تولید انیمیشن درس عبرت گرفته و می‌خواهد با انیمیشن جدید اسپایدرمن، وارد یک فاز دیگر شده و با ادامه راه سری Marvel Rising دختران نوجوان را نیز همچنان در بین طرفداران خود داشته باشد و آنها را حفظ کند.

بررسی انیمیشن Marvel Rising: Secret Warriors

تقریبا تمامی  ابرقهرمانان حاضر در عنوان Marvel Rising: Secret Warriors برای اولین بار است که در یک اثر سینمایی ظاهر می‌شوند و احتمال اینکه برخی از آنها با توجه به محبوبیتی که پیدا می‌کنند در فیلم‌های بعدی فاز جدید مارول وجود دارد، چرا که در تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی این انیمیشن نیز دائما به نسل جدید ابرقهرمانان تاکید می‌شود. پس اگر در سال‌های آتی روی پرده سینما؛ دختر سنجابی را در کنار هالک دیدید، تعجب نکنید!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی