ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر کنجکاوی ناسا روی مریخ تحت جراحی مغز دیجیتالی قرار گرفت

کاوشگر کنجکاوی ناسا که سال 2012 میلادی به سمت سیاره سرخ پرتاب شده بود، چند هفته ایست که دچار مشکلاتی فنی شده و نمی تواند اطلاعات جمع آوری شده از سطح مریخ را به زمین ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

کاوشگر کنجکاوی ناسا که سال 2012 میلادی به سمت سیاره سرخ پرتاب شده بود، چند هفته ایست که دچار مشکلاتی فنی شده و نمی تواند اطلاعات جمع آوری شده از سطح مریخ را به زمین مخابره کند. این موضوع باعث شده مهندسان ناسا «مغز» دوم کنجکاوی را به عنوان جایگزین، فعال کنند.

در واقع کاوشگر کنجکاوی یا «Curiosity» دو پردازنده مجزا دارد که ناسا آنها را «مغز» نامیده است. این کار برای افزایش قابلیت اطمینان کل سیستم و استفاده در شرایط خاص (مانند حال حاضر) انجام شده و به دانشمندان اجازه می دهد با سوییچ کردن بین مغزهای کنجکاوی، دلیل اصلی عملکرد نامناسب این کاوشگر را دریابند.

کاوشگر کنجکاوی دو پردازنده مجزا دارد که ناسا آنها را مغز نامیده است

پردازنده های کنجکاوی که «Side A» و «Side B» نیز خطاب می شوند، بدون نیاز به یکدیگر کار کرده و معمولاً در آن واحد تنها یکی از آنها فعال است. در زمان فرود کنجکاوی روی مریخ نیز Side A مورد استفاده بود که پس از مدتی با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مواجه شد و توانایی دریافت و اجرای دقیق دستورات را از دست داد؛ از همین رو مهندسان ناسا Side B را فعال کردند.

کاوشگر کنجکاوی ناسا

حال اما پردازنده Side B هم دچار مشکل شده و توانایی برقراری ارتباط را از دست داده است. به همین دلیل ناسا دوباره Side A را فعال کرده و امیدوار است با وجود برخی ایرادات، دلیل اصلی مشکل کنجکاوی را یافته و در صورت امکان آن را رفع کند.

گفتنی است کاوشگرهای ناسا روی مریخ اخیراً دوران سختی داشته اند؛ چند ماه پیش بود که طوفان ماموت در سیاره سرخ کاوشگر «Opportunity» یا «فرصت» را از نور حیاتی خورشید محروم کرد و این مریخ نورد برای ذخیره انرژی به خواب رفت. هرچند ناسا امیدوار است با بهبود شرایط جوی، فرصت، دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

البته کاوشگر کنجکاوی ناسا وضعیت بهتری داشته اما تشخیص و حل مشکلات آن زمان بر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی