ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8 نکته که پیش از بازی کردن Assassin’s Creed: Odyssey باید بدانید

شاید بی‌راه نباشد که بگوییم موفقیت بی‌نظیر سری بازی‌های ویچر موجب شد تا اولین جرقه برای طرح ایده‌ای جهت رها شدن اساسینز کرید از تکرار مکررات زده شود. عرضه سالیانه سری بازی‌های اساسینز کرید و ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

شاید بی‌راه نباشد که بگوییم موفقیت بی‌نظیر سری بازی‌های ویچر موجب شد تا اولین جرقه برای طرح ایده‌ای جهت رها شدن اساسینز کرید از تکرار مکررات زده شود. عرضه سالیانه سری بازی‌های اساسینز کرید و حداکثر استفاده از پتانسیل‌های بالای این فرانچایز در کوتاه‌ترین زمان ممکن آنچنان لطمه‌ای به بازی وارد کرد که ادامه موفقیت و محبوبیت بالای آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت!

اما یوبی‌سافت به موقع توانست طناب نجاتی برای فرانچایز موفق خود به ته چاه بیاندازد و آرام آرام آن را به سمت بالا بکشد. ایجاد تغییرات بنیادین در بطن بازی و اضافه کردن المان‌های نقش آفرینی که پس از The Witcher 3: Wild Hunt تبدیل به فرمولی جهت رسیدن به موفقیت و کسب رضایت کاربران محسوب می‌شود، از جمله تمهیدات این استودیو برای بهبود شرایط اوضاع وخیم اساسینز کرید بود.

حاصل تفکرات جدید یوبی‌سافت، اساسینز کرید: اوریجینز بود. بازی با وجود تمام تغییراتی که نسبت به نسخه‌های کلاسیک سری داشت توانست نظرات مثبت کاربران و منتقدین را جلب کند و برای اولین بار پس از سال‌ها کور سوی امیدی برای نجات این فرانچایز ایجاد کند.

استودیو یوبی‌سافت کوبِک پس از عرضه اساسینز کرید: سیندیکیت کار خود را برروی ساخت قسمتی جدید با نام اساسینز کرید: آدیسی آغاز کرد که در کنفرانس E3 2018 یوبی‌سافت بصورت سورپرایزی بزرگ از آن رونمایی شد.

اولین اطلاعات منتشر شده حاکی از پررنگ‌تر شدن المان‌های نقش آفرینی و افزایش آزادی عمل بازیکنان حین پیشروی در بازی بود. میتوان از این قابلیتها و تغییرات جدید میتوان به اضافه شدن امکانات متنوع شخصی سازی، بهبود گیم پلی و اضافه شدن المانهای نقش آفرینی به آن، انتخاب دیالوگ‌ها و حتی تاثیرگذاری بر پایان بازی اشاره کرد. راهی جدید که با کنار زدن تمام کلیشه‌ها در خصوص قسمتهای پیشین به دنبال ایجاد تجربه‌ای جدید و منحصر به فرد است تا باز هم این فرانچایز را به دوران اوج خود باز گرداند.

زمان کمی تا عرضه بازی مانده است و پیش از رسیدن به روز موعود، تصمیم گرفتیم تا هشت نکته که پیش از تجربه اساسینز کرید: آدیسی نیاز دارید بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. با ما تا پایان همراه باشید.

به یونان خوش آمدید!

پس از ایتالیا، آمریکا، فرانسه، انگلستان و درنهایت مصر نوبت به یکی از درخشان‌ترین و جذاب‌ترین تمدن‌های باستانی جهان یعنی یونان رسیده است. پس از معرفی اساسینز کرید: آدیسی یوبی‌سافت درخصوص انتخاب خود بیان کرد که وجود بستری مناسب برای قسمتی جدید از بازی به همراه علاقه و درخواست شدید کاربران برای انتخاب این تمدن موجب شده است تا درنهایت یونان باستان به عنوان دنیای جدید اساسینز کرید انتخاب شود.

آدیسی در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفته است که 400 سال پیش از وقایع اوریجینز رخ می‌دهد. ما به سال 431 پیش از میلاد سفر می‌کنیم و از این حیث آدیسی تصویرگر قدیمی‌ترین دوره تاریخ در سری بازی‌های اساسینز کرید محسوب می‌شود.

در این دوره از زمان که مردم همچنان به عبادت خدایان اساطیری خود مانند زئوس مشغولند، جنگی داخلی موجب می‌شود تا تمدن آتن با تهدیدی جدی روبه‌رو شود. در این جنگ که پلوپونز نام دارد تمدن آتن در برابر اسپارتان‌ها قرار میگیرد تا وقایع و اتفاقات این جنگ تبدیل به بستری برای روایت داستان آدیسی شود.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط یو‌بی‌سافت، وقایع داستانی آدیسی به هیچ عنوان مرتبط با اوریجینز نیست و حتی ارتباط داستانی این عنوان با دیگر قسمت‌های اساسینز کرید بسیار کم است. درواقع، این انتخاب شخصی شماست که مطابق فرقه قاتلان رفتار کنید یا تبدیل به یک جنگجوی اسپارتان شوید.

انتخاب شخصیت بازی به عهده شماست

برای اولین بار در سری بازی‌های اساسینز کرید شاهد این هستیم که کاربر می‌تواند شخصیت مورد نظر خود را ابتدای بازی انتخاب کند. درواقع این انتخاب در راستای اضافه شدن المان‌های نقش آفرینی به بازی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

دو شخصیت حاضر در بازی الکسینوس و کاساندرا نام دارند که دراصل خواهر و برادر هستند. نیازی نیست از این بابت که با انتخاب یکی از آنان مراحل یا رویدادهای داستانی متفاوتی را از دست خواهید داد نگران باشید. چرا که انتخاب هریک، تغییری در روند بازی ایجاد نخواهد کرد و تنها جنسیت و ظاهر شخصیت بازی است که تغییر خواهد کرد.

حتی خصوصیات اخلاقی، مراحل و ماموریت‌های این دو شخصیت نیز کاملا یکسان است و انتخاب‌ها و اتفاقات مشابهی برایشان رخ می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات آدیسی نسبت به عناوین قبلی در این سری بازی‌ها این است که الکسینوس و کاساندرا پیش از اینکه یک قاتل باشند، جنگجویانی هستند که برای رسیدن به پول دست به هرکاری می‌زنند.

اینبار نه یک قاتل، بلکه یک مزدور هستید

سری بازی‌های اساسینز کرید همیشه روند ثابتی را دنبال کرده‌اند. در هریک از قسمت‌های این بازی با یک قاتل جدید از فرقه اساسین‌ها آشنا شده‌ایم که داستان بازی حول این شخصیت بیان می‌شود. آما در آدیسی خبری از فرقه قاتلان نیست بلکه شما در واقع جنگجویی هستید که از سپاه اسپارتان‌ها رانده شده‌ و حال برای امرار معاش روی به مزدوری آورده است.

اطلاعات دقیقی از خانواده شخصیت بازی در دسترس نیست و یکی از اهداف فرعی بازی پیدا کردن هویت اصلی الکسینوس یا کاساندرا است. طبق اطلاعات منتشر شده، شما از کودکی خانواده خود را گم کرده اید و حال به دنبال این هستید تا بتوانید آنان را پیدا کرده و اصل و نسب خود را شناسایی کنید.

با وجود اینکه شما یک سرباز اخراج شده از سپاه اسپارتان محسوب می‌شوید، این حق انتخاب را دارید تا برای آتنی‌ها، اسپارتان‌ها یا حتی هردو کار کنید. براساس انتخاب شما مراحل بیشتری دردسترس قرار خواهد گرفت و می‌توانید با پیشروی در آن‌ها به جبهه مورد نظرتان کمک کنید.

جالب است بدانید شما تنها مزدوران حاضر در بازی نیستید. لیستی پنجاه نفره از مزدوران قدرتمند در بازی وجود دارد که شما از انتهای لیست کار خود را آغاز می‌کنید. با پیشروی در بازی و کسب پول و قدرت یا بوسیله کشتن دیگر مزدوران می‌توانید جایگاه خود را در این لیست ارتقاء دهید.

جایگاه بالاتر و بهتر در میان مزدوران موجب می‌شود تا شهرت شما افزایش پیدا کند. این مسئله می‌تواند به ضرر یا به نفعتان تمام شود. منفعت این مسئله این است که حین مراجعه به برخی مغازه‌ها برای خرید یا تعمیر تجهیزاتتان ممکن است از تخفیف قابل توجهی بهره‌مند شوید.

اما درچه صورتی ارتقاء رتبه در این لیست به ضرر شما می‌شود؟ در شرایط عادی و به دور از هرگونه ایجاد اختلال در کار دیگر مزدوران شما با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد و می‌توانید با خیال راحت به انجام ماموریت های خود بپردازید.

اما درگیری با آنان و مداخله در فعالیت‌هایشان ممکن است منجر به وقوع نبردهایی ناخواسته در حین بازی شود. نکته دیگر در خصوص مزدوران بازی این است که برخی از آنان تنها و برخی در ارتباط با یکدیگر مشغول فعالیت هستند. این مسئله بدین معناست که با کشتن یکی از آنان، باید با متحدان او نیز روبه‌رو شوید و حتی ممکن است از طرف آنان برای سر شما جایزه‌ای قرار داده شود.

انتخاب دیالوگ‌ها، بزرگ‌ترین المان نقش آفرینی آدیسی است

عناوین زیادی طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با اضافه کردن قابلیت انتخاب دیالوگ داشتن حق انتخاب را به کاربران تلقین کنند. هدف یوبی‌سافت از اضافه کردن این قابلیت به آدیسی پیروی از این موج نبوده است، بلکه این استودیو به دنبال ایجاد یک عنوان نقش آفرینی تمام عیار است.

انتخاب دیالوگ در آدیسی نه تنها می‌تواند عکس العمل‌های متنوعی را در پیش داشته باشد، بلکه در مواردی موجب می‌شود تغییرات اساسی در خط داستانی بازی بوجود آید. همین مسئله موجب می‌شود تا درنهایت شاهد وجود چند پایان متنوع برای بازی بر اساس انتخاب کاربران باشیم.

اما المان‌های نقش آفرینی موجود در آدیسی تنها مربوط به انتخاب دیالوگ و داستان‌سرایی نمی‌شود، بلکه در گیم‌پلی بازی نیز المان‌های متعدد نقش آفرینی دیده می‌شود. یوبی‌سافت همچنان به آزادی عمل کاربران اعتقاد دارد و همچون اوریجینز شاهد حضور سه روش مختلف برای پیشروی در بازی یعنی Assassins ،Warriors و Hunters هستیم.

این بار درخت قابلیت‌ها در بازی طراحی بهتری دارد و کاربران به سادگی می‌توانند برحسب روش بازی خود، قابلیت‌های جدیدی را با استفاده از امتیازات کسب شده آزاد کنند. روش استفاده از این قابلیت‌ها متفاوت است و دیگر با پر شدن نوار آدرنالین شاهد پیاده‌سازی یکی از حرکات کشنده به صورت خودکار نخواهیم بود.

شما می‌توانید 4 قابلیت مختلف برای تیراندازی و 8 قابلیت مختلف برای نبردهای تن به تن برروی هریک از کلید‌های کنترلر یا کیبورد خود در نظر بگیرید. در حین نبردهای تن به تن و پس از انجام برخی حملات ساده، با پر شدن نوار آدرنالین به شما این انتخاب داده می‌شود تا از میان قابلیت‌های انتخاب شده یکی را به دلخواه و برحسب شرایط انتخاب کنید.

هرکدام از سه روش نام برده دارای قابلیت‌های خاص خود هستند. برای مثال قابلیت شلیک چند تیر بصورت همزمان برای استفاده از کمان، قابلیت اتش زدن شمشیر جهت افزایش آسیب وارد شده برای حالت Warrior و قابلیت Rush Assassination برای حالت Assassin که به شما اجازه می‌دهد با پرتاب نیزه لئونیداس به سمت یک دشمن و حمله فوری به سوی دشمنی دیگر، هردو را در یک لحظه از پای دربیاورید.

شما می‌توانید با آزادسازی متنوع قابلیت‌ها از هر حالت و استفاده خلاقانه از آنان در نبردهایتان به سادگی زمینه مرگ چند دشمن در یک چشم به هم زدن را فراهم کنید. درواقع، این سیستم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید آدیسی است که موجب می‌شود کاربران از آزادی عمل بالایی برای انتخاب و پیاده سازی استراتژی مورد نظر خود در نبردها برخوردار باشند.

نیزه لئونیداس، جایگزین هیدن بلید

درکنار داستانی که سری بازی‌های اساسینز کرید همواره بیان می‌کنند، یک بخش داستانی مجزا نیز وجود دارد که مرتبط با قومی است که از آنان با عنوان تمدن اولیه یاد می‌شود. Apple of Eden یا سیب بهشتی یکی از  آیتم هایی تلقی میشود که توسط دانش فرازمینی این تمدن ساخته شده بود و در قسمت دوم بازی مدت زمان زیادی را به همراه اتزیو صرف دستیابی به آن کردیم.

در آدیسی نیز با حضور یک آیتم دیگر از تمدن اولیه مواجه هستیم. این بار سلاحی با نام Spear of Leonidas یا نیزه لئونیداس که جایگزین هیدن بلید‌های محبوب اساسینز کرید محسوب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این نیزه دشمنان خود را مخفیانه از پای دربیاورید یا در حین نبرد آن را به سمتشان پرتاب کنید.

قرار است نیزه لئونیداس نقش مهم و پررنگ‌تری نسبت به یک سلاح معمولی ایفا کند. شما می‌توانید با پیشروی در بازی و آپگرید کردن این نیزه قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کنید که در نبردها بسیار کاربردی خواهند بود.

بازگشت جنگ‌های دریایی

یکی از محبوب‌ترین و شاخص‌ترین خصوصیات اساسینز کرید: بلک فلگ نبردهای دریایی آن بود. خوشبختانه در آدیسی شاهد بازگشت نسخه‌ای بهبود یافته از نبردهای دریایی هستیم که طبق اظهارات یوبی‌سافت جزو شاخص‌ترین قسمت‌های این بازی محسوب می‌شود.

کشتی شما آدرستیا نام دارد و دیگر خبری از توپ‌های جنگی برای حمله به دیگر کشتی‌ها نیست. بلکه این بار با پرتاب نیزه و تیر یا با استفاده از دماغه کشتی به سوی  دشمنانتان هجوم می‌برید. درواقع کمتر شدن برد تجهیزات مستقر برروی کشتی موجب شده تا نبردهای درایی آدیسی با فاصلهای کمتر و بسیار فیزیکیتر دنبال شوند.

تقریبا تمامی دشمنان و برخی از افراد حاضر در دنیای بازی این قابلیت را دارند تا به عنوان خدمه کشتی‌تان مورد استفاده قرار گیرند. برای به خدمت گرفتن دشمنانتان کافی است بجای کشتن آنان، از گزینه همکاری استفاده کنید و در ازای توافق، جانشان را ببخشید. بدین صورت می‌توانید از آنان برروی کشتی یا به عنوان همراه در جنگ‌های زمینی استفاده کنید.

هریک از افراد خدمه براساس قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارند موجب می‌شوند عملکردهای متنوعی در جنگ‌های دریایی داشته باشند و قابلیت‌های مختلفی برای استفاده از آنان در اختیار شما قرار گیرد.

یوبی‌سافت اعلام کرده است که با افزایش پویایی و سرعت نبردهای دریایی، کاربران می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را برای نبرد با دشمنان پیاده سازی کنند. البته لازم به ذکر است که همچنان لول کشتی‌ها در نبردهای دریایی حرف اول را می‌زند و عامل اصلی پیروزی یا شکست محسوب می‌شود. بدین ترتیب، شما نمیتوانید به یک کشتی بسیار قدرتمند حمله کنید و امیدوار باشید که در جنگ پیروز خواهید شد.

قابلیت‌های شخصی سازی متنوعی نیز در این قسمت برای رضایت کاربران درنظر گرفته شده است. شما می‌توانید ظاهر کشتی یا حتی زره و ظاهر خدمه خود را براساس سلیقه شخصیتان تغییر دهید.

دنیایی پویا با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی

یکی از خصوصیات منحصر بفرد آدیسی پویایی دنیایی است که بازی در آن جریان دارد. این مسئله موجب می‌شود تا کاربر صرف نظر از اثرات تصمیمات و فعالیت‌های خود، با اتفاقاتی رندوم و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود.

نسخه‌ای از یونان که با آن روبه‌رو هستیم شامل 27 ایالت مختلف می‌شود که هر یک از آنان توسط آتنی‌ها یا اسپارتان‌ها اداره می‌شود. هرگاه یکی از این مناطق با مشکل روبه‌رو شود، تضعیف شده و به متحدان خود درخواست کمک می‌دهد تا بتواند قدرت و کنترل خود را باز پس گیرد.

ایالت‌های تضعیف شده می‌توانند تبدیل به هدف ساده‌ای جهت حمله و تصرف توسط شما یا دیگر دشمنان تبدیل شوند. شما حتی می‌توانید با از بین بردن انبار مهمات یا کاروان‌های حاوی منابع موجب تضعیف یک ایالت شوید. این سیاستی است که می‌تواند روند تصرف یک ایالت و از بین بردن حکمران آن را برای شما ساده‌تر کند.

البته هدف شما تنها تصرف و از پا دراوردن حکم‌رانان این ایالت‌ها نیست. بلکه می‌توانید با امضا کردن قرارداد به آنان در تجهیز کردن و قدرت گیری مجدد کمک کنید و بدین صورت درآمدزایی کنید. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، انتخاب طرفین از میان اسپارتان‌ها و آتنی‌ها کاملا به عهده کاربر است و شما می‌توانید به دلخواه به یکی یا هردوی آنان کمک کنید.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آدیسی شرکت‌ در نبردهای عظیمی است که بین ایالت‌های تحت سلطه آتنی‌ها و اسپارتان‌ها رخ می‌دهد. تجمع بالای سربازان و پویایی نبرد میان آنان باعث می‌شود تا به خوبی حس حضور در جنگ به شما منتقل شود. می‌توانید با حضور در این نبردها به یکی از طرفین کمک کنید و تا جای ممکن مشغول از بین بردن فرماندهان و سربازان سپاه دشمن شوید.

همچنین با قدرتمندتر شدن شما، بازی ساده‌تر نخواهد شد. ایالت‌های ابتدایی بازی که دارای دشمنانی با لول پایین هستند برحسب افزایش قدرت و لول شما، به مرور قوی‌تر خواهند شد. این مسئله موجب می‌شود حضور در نقاط مختلف بازی همچنان چالش برانگیز باشد و از این مسئله که برحسب ساده بودن برخی مناطق از حضور در آنان اجتناب کنید جلوگیری شود.

آزادی عمل بالا در شخصی‌سازی و انتخاب تجهیزات

بخش ساخت، خرید و استفاده از تجهیزات و زره‌ها تفاوت چندانی با اوریجینز ندارد و تقریبا شاهد سازوکار یکسانی در آدیسی هستیم. تفاوت اصلی در این قسمت این است که قسمت پوشیدنی شما به پنج قسمت مختلف تقسیم شده است و شما می‌توانید برای هر قسمت یک پوشیدنی مختلف را انتخاب کنید. همچون اوریجینز، ارزش و قدرت هر سلاح یا زره براساس درجه کمیاب بودن آن تعیین می‌شود و این ابزار برهمین اساس ممکن است دارای خصوصیات ویژه‌ای نیز باشند.

ابزارهای لجندری در بازی را می‌توانید با شکست دادن فرماندهان قدرتمند، لوت کردن پایگاه‌ها یا خرید از مغازه‌ها بدست بیاورید. ابزارهای لجندری علاوه بر داشتن بالاترین امتیاز و عملکرد نسبت به دیگر ابزارها دارای برخی خصوصیات و قابلیت‌های منحصر بفرد هستند که در نبردها و بسیاری از شرایط مختلف به شما کمک می‌کنند. استفاده از این خصوصیات برروی سایر سلاح‌ها و ابزارها نیز ممکن است و شما پس از آزادسازی یک قابلیت می‌توانید با پرداخت هزینه مورد نیاز، آن را به سایر ابزار خود نیز اضافه کنید.

همچنین دیگر خبری از وجود چند کمان مختلف در بازی نیست. شما مجهز به یک کمان هستید که می‌توانید آزادانه قابلیت‌های مورد نظر خود را برروی آن سوار کنید. یوبی‌سافت در پاسخ به بسیاری از نارضایتی‌ها درخصوص سیستم کمان در اوریجینز، تغییرات زیادی در آدیسی پیاده کرده است تا نظر مثبت کاربران را جلب کند.

13 مهر شاهد عرضه اساسینز کرید: آدیسی خواهیم بود. اما پیش از عرضه بازی و با وجود تمام اطلاعات منتشر شده از آن، نظر شما در خصوص اساسینز کرید: آدیسی چیست؟ آیا تفکرات و تمهیدات یوبی‌سافت درخصوص ایجاد تغییراتی بنیادین در سبک بازی می‌تواند عامل موفقیت این فرانچایز در آینده باشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۳ مهر ۱۳۹۷

    بهترین روش بازی کردنش اینه که یبار با پسره بری و اسپارتان بشی و یبارم با دختره بری و آتنی بشی. اینجوری بیشتر وقایع بازی رو میتونی ببینی ?

  • mahmoudkhan
    mahmoudkhan | ۱۳ مهر ۱۳۹۷

    عالیه یه نسخه ایرانشم بسازن

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۳ مهر ۱۳۹۷

    بنچمارک فریم دهی اساسین آدیسی نشون میده که بهینه سازیش فاجعه بوده و کارتی مثل 1070 از پس رزولیشن FHD هم بر نمیاد.

مطالب پیشنهادی