ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

زمزمه حذف شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودروهای داخلی

در شرایطی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت‌ ها در کارخانه‌ های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

در شرایطی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت‌ ها در کارخانه‌ های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد کنند باز هم خودرو به دست مصرف‌ کننده واقعی نمی‌ رسد.
کارخانه‌ های خودروسازی و قطعه‌ سازی به دلیل قیمت‌ گذاری دستوری مجبور هستند محصول خود را با قیمتی کمتر از نرخ‌ های تمام شده و واقعی عرضه کنند و زیان می‌ کنند. در واقع شورای رقابت با اقدام خود در جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو هم به خودروسازان و قطعه‌ سازان و هم به مصرف‌ کنندگان و مردم آسیب می‌ زد.با این وجود یک عضو شورای رقابت گفت: این شورا با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، مجددا این مسئولیت را به عهده گرفته ‌اند.
محسن بهرامی ارض اقدس اعلام کرد: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت گذاری خودرو های داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می ‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز ستاد تنظیم بازار و در سازمان حمایت تعیین و به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
شورای رقابت که از اواخر سال ۹۱ به‌ عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو های داخلی انتخاب شد، ابتدا مسوولیت تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازی کشور را به عهده داشت. با این حال، این شورا به‌ تدریج از گستره فعالیت خود کاست و از پروسه قیمت‌ گذاری برخی خودروهای داخلی خارج شد.قیمت گذاری خودروعضو شورای رقابت ادامه داد: تاکنون شورای رقابت بر مبنای اینکه چه خودروهایی دارای قیمت‌ های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری هستند، برخی محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را که در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمت گذاری کرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از ۸۵ درصد بود و کاملا وضعیت مسلطی در بازار داشتند اما افزایش قیمت، بسیاری از خودروها را از فهرست قیمت گذاری شورا حذف کرد.
وی توضیح داد: با اعلام نرخ تورم بخشی و نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت‌ ها و خودروهایی را که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند، به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌ کند و این ستاد درصورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می‌ دهد اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می‌ شود.

گفتنی است که در روزهای اخیر علیرغم این ادعاها، شورای رقابت همچنان از خروج کامل از بازار خودرو خودداری کرده است و ظاهرا روند قیمت گذاری خودروهای داخلی با این شرایط در هاله ای از ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۴ مهر ۱۳۹۷

    بازار انحصاری تولید خودرو، عدم واردات خودرو به قیمت واقعی. احتکار و سیاست های پشت پرده، رانت خوری مسئولین غم خوار ملت که‌از دغدغه آسایش مردم خوابشون‌هم نمیبره و ... خودرو به هزار برابر قیمتم بفروشن کی هست که بگه گرونه؟

  • reza rajabi
    reza rajabi | ۱۳ مهر ۱۳۹۷

    دیجیاتو انگار پول می گیره از خودرو ساز که هر لحظه یه التهابی بده به بازار ،اینا هنوز دارند با دلار 4200 ای که از قبل قطعه وارد کردند خودرو تولید می کنند مطمئن باش یه دونه خودرو با قطعه 8000 تومنی زیر قیمت دو برابر نمی دن بیرون بیچاره و بدبخت کارگر کارمند و ... شرافت بمیره چیزی از ایران می مونه؟

مطالب پیشنهادی