ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهندس ایرانی و طراحی سنسور موقعیت یاب دقیق برای اتومبیل های خودران

یکی از مهمترین بخش های توسعه اتومبیل های خودران، طراحی و ساخت یک سنسور موقعیت یاب کارآمد است تا به عنوان چشم خودرو، موانع و علائم را تشخیص داده و در تصمیم گیری به کامپیوتر ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

یکی از مهمترین بخش های توسعه اتومبیل های خودران، طراحی و ساخت یک سنسور موقعیت یاب کارآمد است تا به عنوان چشم خودرو، موانع و علائم را تشخیص داده و در تصمیم گیری به کامپیوتر مرکزی کمک کند.

در حال حاضر، شرکت های مختلف از فناوری LIDAR در سنسورهای خود استفاده می کنند که با تاباندن پرتو لیزر به اطراف و دریافت بازتاب، فواصل را می سنجد. البته برای تشخیص حرکت اجسام، تابش لیزر همواره ادامه دارد و در ثانیه میلیون ها پرتو از لیدار به بیرون تابانده شده و بازتابشان دریافت می شود.

سنسور موقعیت یاب

اما این فناوری دو محدودیت بزرگ دار، نخست اینکه تصاویر به دست آمده به صورت ابری از نقاط دیده می شوند که تجزیه و تحلیل آنها و تشخیص دقیق و به موقع تحرکات محیط (مانند کودکی که به سمت خیابان می دود) کار بسیار دشواری بوده و خودرو باید در آن واحد، چندین میلیون بازتاب را دریافت، تحلیل و پردازش کند.

محدودیت بعدی، امکان تداخل بازتاب پرتوها با سایر اتومبیل های خودران است که همگی در حال حرکت هستند و ممکن است برخی از پرتو های تابانده شده به وسیله یک خودرو، توسط سنسور موقعیت یاب خودرو دیگر دریافت شوند.

فناوری لیدار Aeva پرتو ثابتی از لیزر را به به اطراف می تاباند

حال اما استارتاپی به نام «Aeva» (برگرفته از نام یکی از شخصیت های انیمیشن Wall-E) راه حل جدیدی ارائه کرده که مشکلات مورد اشاره را برطرف می کند. فناوری لیدار Aeva به جای پرتاب لیزر به صورت نقطه ای، پرتو ثابتی از لیزر را به به اطراف می تاباند و با اندازه گیری فرکانس این پرتو، فاصله را با اجسام می سنجد.

همان طور که احتمالاً می دانید، پرتو نور تابانده شده به اشیای متحرک، با تغییر فاصله، تغییر بسامد می دهد؛ پدیده ای که در فیزیک از آن با عنوان اثر دوپلر یاد می شود. Aeva نیز از این مسئله استفاده کرده و سنسور 100 واتی خود را به لیدار جدید و دوربینی با رزولوشن بالا مجهز نموده است.

لازم به ذکر است که «سروش صالحیان» و «مینا رزک» بنیانگذاران Aeva، پیش از این مهندسان شرکت اپل بودند و روی پروژه های مختلفی از جمله اپل واچ و سنسور Touch ID کار کرده اند.

گفتنی است شرکت های سرمایه گذاری «Lux» و «Canaan» تا کنون مجموعاً 45 میلیون دلار سرمایه در اختیار Aeva قرار داده اند. همچنین به گفته صالحیان، سنسور مورد بحث همین حالا برای سفارش آماده بوده و برای برخی از شرکت های فعال در زمینه اتومبیل های خودران نیز ارسال شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mani Zand
    Mani Zand | ۱۴ مهر ۱۳۹۷

    بابا گند زدید با این ترجمه! اَه...

مطالب پیشنهادی