ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اکراین بهترین راه استفاده از چرنوبیل را پیدا کرد

گزارش شده که اکراین بالاخره بهترین راه برای استفاده از زمین‌های چرنوبیل را پیدا کرده و قرار است از آن برای تولید انرژی خورشیدی بهره ببرد. ۳۲ سال پیش یعنی ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۵ نیروگاه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

گزارش شده که اکراین بالاخره بهترین راه برای استفاده از زمین‌های چرنوبیل را پیدا کرده و قرار است از آن برای تولید انرژی خورشیدی بهره ببرد.

۳۲ سال پیش یعنی ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۵ نیروگاه چرنوبیل شاهد حادثه‌ی اتمی فاجعه باری بود. انفجار و آتش‌سوزی در رآکتور شماره ۴ این نیروگاه باعث پخش مواد رادیواکتیویته در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد.

این مسئله موجب شده‌ انسانها تا ۲۴ هزار سال نتوانند در شهر چرنوبیل سکنی گزینند. حال مسئولین دولت اکراین یک نیروگاه خورشیدی با توان تولید یک مگاوات انرژی را حدود ۱۰۰ متر دورتر از نیروگاه هسته‌ای قدیمی افتتاح کرده‌‌اند. این پایگاه که ۱.۶ هکتار مساحت دارد و توسعه‌ی آن ۱.۲ میلیون دلار هزینه برده است، می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تامین نیروی ۲۰۰۰ خانوار را تهیه نماید.

علاوه بر این گفته شده کارخانه تولید انرژی خورشیدی جدید در محلی که اصطلاحاً منطقه محرومیت چرنوبیل لقب گرفته، افتتاح شده است.

همانطور که می دانید پس از حادثه چرنوبیل ، ابتدا محیط اطراف تأسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شوند. در اثر انفجار در رآکتور بلوک چهار تأسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو لازم برای ساخت ۱۰۰ بمب اتمی آزاد شده است. از نظر زیان‌های مالی و انسانی، حادثه چرنوبیل بدترین اتفاق نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان به‌شمار می‌رود.

این نیروگاه خورشیدی با اینکه هنوز انرژی خیلی زیادی تولید نمی‌کند اما می‌تواند در آینده‌ به رکن اساسی تامین نیروی اکراین تبدیل گردد. مسئولین این شرکت قصد دارند با جذب سرمایه لازم، کارخانه‌ای به وسعت ۲۵۰۰ هکتار توسعه دهند تا بتوانند ۱۰۰ مگاوات انرژی تولید کنند.

زمین های این ناحیه ارزان و غیر قابل سکونت هستند، بنابراین خرید و ساخت در آن هزینه بالایی در آن نخواهد داشت. حتی زیرساخت منابع برق کارخانه چرنوبیل نیز هنوز بدون آسیب باقی مانده اند و در صورت امکان، می توان از آن ها هم حتی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی