ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فایرفاکس به جمع مرورگرهای پشتیبانی‌ کننده از فرمت WebP گوگل پیوست

بالاخره و پس از هشت سال، فایرفاکس از مواضع قدیمی‌اش کوتاه آمد و به جمع مرورگرهای پشتیبانی‌کننده از فرمت WebP گوگل پیوست. WebP یک فرمت مخصوص تصاویر است که در مرورگرها سریع‌تر از سایر فرمت‌ها ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵

بالاخره و پس از هشت سال، فایرفاکس از مواضع قدیمی‌اش کوتاه آمد و به جمع مرورگرهای پشتیبانی‌کننده از فرمت WebP گوگل پیوست. WebP یک فرمت مخصوص تصاویر است که در مرورگرها سریع‌تر از سایر فرمت‌ها بارگذاری شده و می‌تواند سرعت مرور وبسایت‌ها را ارتقاء بدهد.

گوگل استفاده از این فرمت فشرده برای تصاویر را از هشت سال پیش در مرورگر کروم، برنامه‌های اندرویدی و بعضی سرویس‌های آنلاین خود آغاز کرد تا بدین طریق مصرف دیتا برای کاربران را کاهش داده باشد. با این وجود، زمان نسبتا طولانی لازم بود که پشتیبانی از چنین فرمتی در میان سایر مرورگرهای رقیب فراگیر شود.

از همان ابتدا، موزیلا استفاده از فرمت WebP را نپذیرفت و ترجیح داد که همچنان از فرمت‌های متداول‌تری مثل JPEG و PNG پشتیبانی کرده و روش‌هایی برای فشرده‌سازی بیشتر آن‌ها در پیش بگیرد. اما چند روز پیش و پس از آنکه مایکروسافت پشتیبانی از فرمت WebP را به مرورگر اِج آورد، در تصمیم خود تجدید نظر کرد.

تیم موزیلا با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرده‌اند که از این پس پشتیبانی کاملی از فرمت WebP به عمل می‌آورند. این پشتیبانی در نسخه‌های مختلف فایرفاکس انجام خواهد گرفت و مستقیما به موتور رندرینگ Gecko این نسخه‌ها بستگی خواهد داشت. همچنین اعلام شده که در حال حاضر تنها فایرفاکس دسکتاپ و اندروید از این فرمت پشتیبانی می‌کنند و پشتیبانی نسخه iOS مرورگر از WebP احتمالا به نیمه نخست سال 2019 موکول خواهد شد.

پشتیبانی از یک فرمت جدید موضوع بسیار حائز اهمیتی است، چرا که فارغ از چالش‌های فنی و خطرات امنیتی جدیدی که به همراه دارد، موزیلا را موظف می‌کند که سالیان سال به پشتیبانی از آن ادامه بدهد به این خاطر که در صورت قطع پشتیبانی در عملکرد بسیاری از وبسایت‌های مبتنی بر فرمت WebP اختلال ایجاد می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    حالا وقتشه وردپرس هم قبول کنه این فرمت

مطالب پیشنهادی