ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوبل اقتصاد ۲۰۱۸
علمی

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ مشخص شدند

طبق اعلام آکادمی علوم سوئد نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ به پاس تلاش های دو آمریکایی به نام های ویلیام نوردهاس و پل رامر در زمینه تغییرات اقلیمی و اقتصاد که نقشی کلیدی در سیاست گذاری های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۸

طبق اعلام آکادمی علوم سوئد نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ به پاس تلاش های دو آمریکایی به نام های ویلیام نوردهاس و پل رامر در زمینه تغییرات اقلیمی و اقتصاد که نقشی کلیدی در سیاست گذاری های کلان جهانی داشته به این دو نفر تعلق گرفت.

دکتر نوردهاس (پروفسور اقتصاد دانشگاه Yale)، نخستین فردی است که الگویی کمی برای توصیف تقابل اقتصاد جهانی و تغییرات اقلیمی ارائه کرده است و آکادمی علوم سوئد به خاطر تلاش های وی در این زمینه اینطور آورده:

الگویارائه شده توسط دکتر نوردهاس حالا بسیار فراگیر شده و برای بررسی پیامدهای مداخله ای سیاست های اقلیمی (مثلا مالیات بر کربن) مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر رامر (پروفسور اقتصاد دانشگاه نیویورک) هم لقب پدر نظریه رشد درونی را دارد؛ این نظریه تلاش دارد نشان دهد که چطور با انتخاب سیاست هایی که به ترویج تحقیق، توسعه و دسترسی بهتر به آموزش می پردازند، می توان سرعت تغییرات تکنولوژیکی را بالا برد. قبل از آنکه وی این نظریه را در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی مطرح نماید اقتصاد دانان پذیرفته بودند که تکنولوژی عاملی کلیدی برای رشد است اما باور نداشتند که برای تسریع سرعت نوآوری می شد کاری انجام داد.

دکتر رامر در جریان کنفرانس خبری که برای اعلام موفقییت خود ترتیب داده شده بود اعلام نمود:

انسان ها می توانند کربن کمتری تولید کنند و قطعا راهی برای ایجاد توازن هست و وقتی انسان دست به کار شود شگفت زده خواهد شد که این کار چقدر آسان بوده. اگر کار درست را انجام دهیم آنگاه همه چیز بهتر می شود و حالا وقت آن شده که در مسیر درست قدم برداریم.

نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ آخرین جایزه ایست که امسال و بعد از اهدای نوبل های پزشکی، فیزیک، شیمی و صلح اهدا می شود. گفتنی است به دنبال رسوایی های جنسی اعضای آکادمی ادبیات و همچنین اتفاقات پیش آمده در میان اعضای هیئت ژوری امسال خبری از نوبل ادبیات نخواهد بود.

wsj
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی