ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید زوتی T600؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

حضور خودروسازان چینی در بازار خودروی ایران را می‌توان در حکم یک شمشیر دولبه قلمداد نمود. یک لبه‌ی بسیار برنده این شمشیر به سمت خودمان نشانه رفته و می‌تواند اندک انگیزه‌های موجود در خودروسازان ایرانی ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

حضور خودروسازان چینی در بازار خودروی ایران را می‌توان در حکم یک شمشیر دولبه قلمداد نمود. یک لبه‌ی بسیار برنده این شمشیر به سمت خودمان نشانه رفته و می‌تواند اندک انگیزه‌های موجود در خودروسازان ایرانی را به جهت طراحی و تولید خودروهای بومی (و نه بومی سازی شده) از بین ببرد؛ چرا که خودروسازان چینی اینک قادرند علاوه بر آن که محصولاتی متنوع با طراحی ظاهری بسیار مدرن تولید کنند، بلکه این محصولات را چنان قیمت‌گذاری نمایند که کمتر تولیدکننده دیگری یارای رقابت با آنها داشته باشد.

همچنین مونتاژ محصولات چینی در کشورهایی نظیر ایران سود سرشاری را نصیب مونتاژکاران نموده و در نتیجه انگیزه ایشان را در گام نهادن به مسیر طراحی و تولید خودروهای بومی (با هزینه‌های فوق‌العاده بیشتر) بسیار کاهش می‌دهد.

اما لبه دیگر این شمشیر برنده بدین ترتیب است که خودروسازان داخلی خواهند توانست با الگوبرداری و کمک گرفتن از چینی‌ها گام به سوی تولید محصولات بومی برداشته و کم‌کم مدل‌های تولیدی با برند بومی را روانه بازار نمایند که البته با توجه به سابقه‌ای که از خودروسازان داخلی سراغ داریم، چنین امری دور از ذهن به نظر می‌رسد.

هر چند که گامهای کوچکی مانند طراحی خودروی رهام توسط سایپا، در این زمینه برداشته شده اما قطعا این قدم‌های کوچک برای طی یک چنین مسیری طولانی کافی نخواهد بود.

درحال حاضر خودروسازان داخلی تمایل زیادی به مونتاژ و تولید خودروهای چینی دارند چراکه از سویی با اعمال تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده بر اقتصاد کشورمان، خودروسازان معتبر اروپایی ژاپنی و کره‌ای از بازار ایران خارج شده‌اند و از سوی دیگر سود مناسبی از عرضه تولیدات چینی نصیب مونتاژکاران داخلی خواهد شد.

شرکت سایپا نیز چند سالی است که با کمپانی چینی زوتی وارد همکاری شده و اولین محصول مشترک این دو به آریو اس ۳۰۰ (زوتی زد ۳۰۰) ختم شد که هم اینک نیز توسط سایپا به بازار ایران عرضه می‌شود.

کمپانی زوتی در سال ۲۰۰۶ در شرق کشور چین و شهر ژجیانگ بنیان نهاده شد و سابقه همکاری با برندهایی نظیر تویوتا دایهاتسو و فیات را نیز در کارنامه خود دارد.

این خودروساز امروزه در حدود ۱۵ نوع محصول مختلف را به تولید می‌رساند که T600 یکی از آنهاست. ‏T600 یک کراس اوور میان رده در بین تولیدات زوتی محسوب شده و قرار است توسط سایپا به بازار ایران راه یابد که احتمالا در صورت قیمت‌گذاری منصفانه می‌تواند تمایل بسیاری از مشتریان داخلی را به سمت خود جذب نمایند.

در این مقاله قصد داریم تا ابعاد مختلف شخصیتی و ظاهری زوتی T600 را مورد کنکاش قرار داده و به بررسی کامل این محصول چینی بپردازیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری زوتی T600 به گونه ای است که از فاصله دور با برخی محصولات فولکس واگن نظیر تیگوان و توآرگ اشتباه گرفته می‌شود؛ البته این شباهت قطعا تصادفی نبوده و زوتی در طراحی ظاهری T600 از محصولات فولکس واگن الگوبرداری نموده است.

T600 در سال ۲۰۱۳ رونمایی شده و همانطور که ذکر شد، از نظر ظاهری به محصولات فولکس واگن در آن دوران شباهت فراوانی دارد.

در نمای روبروی یک جلوپنجره کشیده با زمینه مشکی رنگ مشاهده می‌شود که دو نوار کروم رنگ افقی به همراه نماد زوتی در پس آن به چشم می‌خورند.

دو طرف جلوپنجره به کاسه چراغ‌های اصلی با فرمی بسیار ساده منتهی می‌شود که هیچ گونه هیجان خاصی را نمی‌توان در بطن و ظاهر این کاسه چراغ‌ها جست و جو نمود.

لامپ های ال ای دی روشنایی در روز (دی‌لایت) در قسمت پایینی کاسه چراغ به صورت یک نوار افقی جای داده شده‌اند و چراغ‌های راهنما نیز درون کاسه‌چراغ‌های اصلی به صورت یکپارچه قرار گرفته‌اند.

بخش اعظم سپر جلو توسط یک هواکش بزرگ به فرم ذوزنقه و جایگاه های مه شکن به شکل چهار ضلعی با گوشه‌های نرم، اشغال شده و رنگ مشکی را در این ناحیه از سپر غالب نموده‌ است.

مه شکن ها به شکل بیضی طراحی شده و سه نوار کرومی به همراه تزئینات کروم رنگ در حاشیه‌های دریچه ورودی هوا، در این ناحیه چشم را نوازش می‌دهند. یک شکاف نیز در پایین ترین بخش سپر قابل مشاهده است.

به طور کلی نمای روبروی زوتی T600 با توجه به آنکه در حدود ۶ سال از طراحی آن می‌گذرد، نسبتا ساده بوده و فاقد فاکتورهای اسپرت و جوان پسندانه است.

در نمای جانبی، زوتی T600 از وقار متشخصانه ای برخوردار گردیده است. دماغه کشیده به همراه شیب انتهای عقبی سقف، در این نما توجه بینندگان را به خود جلب می‌نماید؛ فریم پنجره‌ها از ابعاد و فرم مناسبی برخوردار است که در زیبایی خودرو موثر جلوه می‌کند.

به منظور کاهش سادگی فرم بدنه، یک خط حجمی نسبتا عمیق از گوشه چراغ عقب تا بخش فوقانی گلگیر جلو امتداد یافته و در آن ناحیه به خوبی محو شده است. همچنین یک حجم دیگر در ناحیه زیرین درب ها و دور گلگیرها طراحی شده تا جلوه‌ی عضلانی‌تری به این خودرو اعطا نماید.

سایز چرخ‌ها با توجه به ابعاد خودرو مناسب بوده و ریل سقفی نقره‌ای به همراه اسپویلر تعبیه شده بر روی شیشه عقب، دستگیره‌های کرومی و آینه جانبی راهنمادار، ظاهر مناسبی را برای زوتی T600 پدیده آورده‌اند.

در نمای عقب شاهد چراغ‌های بزرگ قرمز رنگ هستیم که از زوایای نسبتا تیز در طراحی آنها استفاده شده است. این چراغ ها به صورت دو تکه طراحی شده و بخشی از آنها بر روی درب صندوق جای داده گرفته است. یک نوار کرومی نسبتا عریض که بر روی آن به عبارت zotye auto حک شده نیز فضای خالی بین دو چراغ را به خود اختصاص داده است.

زوتی T600

محل نصب پلاک در یک فرورفتگی بر روی درب صندوق جانمایی شده است. سپر عقب نسبت به درب صندوق به صورت برجسته طراحی شده و نسبتا حجیم به نظر می‌رسد. در قسمت تحتانی سپر عقب نیز محدوده پلاستیکی مشکی رنگ مشاهده می‌شود و دو عدد چراغ شب نما - مه شکن کشیده و باریک به فرم چهار ضلعی، دوجانب میانی سپر را به قلمروی خود تبدیل نموده اند.

به طور کلی طراحی ظاهری زوتی T600 اگرچه می‌توان گفت تقریبا فاقد فاکتورهای هیجان برانگیز است اما به عنوان یک خودروی کراس اوور خانوادگی، زیبا و باوقار به نظر رسیده و حتما می‌تواند نظر مثبت خانواده‌های ایرانی را جذب نماید.

ابعاد بدنه زوتی T600 به شرح زیر است:

طول: ۴۶۳۱ میلی متر، عرض: ۱۸۹۳ میلی متر، ارتفاع: ۱۶۹۴ میلی متر، فاصله محوری: ۲۸۰۷ میلی متر، فاصله کف خودرو تا زمین: ۱۸۵ میلی‌متر

طراحی داخلی و کابین زوتی T600

زوتی T600

طراحی داخلی کابین به گونه‌ای است که در عین سادگی کاملا زیبا و مدرن به نظر می‌رسد. داشبورد انحنای مناسبی داشته و بر روی آن تزیینات پلاستیکی به رنگ پیانو بلک یا طرح چوب (بسته به تریم انتخابی) دیده می‌شود.

صفحه نمایشگر لمسی نسبتا بزرگ در میانه داشبورد، جلوه نسبتا مدرنی به کابین تی600 بخشیده است. در ناحیه زیرین صفحه نمایشگر، کلیدهای گردان و کنترلگرهای سامانه تهویه جانمایی شده‌اند و در بخش فوقانی نمایشگر نیز دریچه های تهویه با طراحی چهار ضلعی فرم، قابل رویت هستند.

در ناحیه پشت اهرم تعویض دنده، ‌بر روی کنسول نسبتا عریض میانی ، دو عدد جا لیوانی تعبیه شده که در انتها به یک استراحتگاه آرنج با پهنای زیاد، در بین صندلی‌های جلو ختم می شود.

غربیلک فرمان طراحی ساده اما نسبتا اسپرتی داشته و در بعضی تریم ها با روکش چرم مصنوعی پوشش داده شده است. پنل کیلومتر شمار به صورت مکانیکی - سنتی طراحی شده و از حالت سیلندری با نمای اسپرت برخوردار است.یک صفحه نمایشگر کوچک تک رنگ در بین دو عقربه دورسنج و سرعت شمار تعبیه شده که به ارائه اطلاعات ضروری مشغول است.

زوتی T600

جنس متریال داشبورد و پنل درب‌ها از نوع پلاستیک خشک بوده و کیفیت زیادی ندارد اما به هر حال قابل تحمل است. البته نسخه فول آپشن، کیفیت کابین به دلیل استفاده از چرم مصنوعی در نقاط مختلف تا حدی رضایت بخشی ارتقا یافته است و فضای داخلی آن لوکس‌تر به نظر می‌رسد. صندلی‌ها با روکش شبه چرمی پوشش یافته‌اند که این نوع پوشش با رنگی مشابه در قسمت بازوئی پنل درب‌ها (بسته به نوع تریم انتخابی) دیده می‌شود.

فرم صندلی‌های جلو نسبتا راحت و کاربردی به نظر می‌رسد که می‌تواند پهلوها و انحنای کمر سرنشینان را به طرز مناسبی مورد حمایت قرار دهد. صندلی‌های عقب نیز اگرچه دارای فرمی نیمکتی شکل هستند اما تقریبا مناسب و راحت به نظر می‌رسند.

از نظر فضای کابین هم سرنشینان زوتی T600 با هیچگونه کمبود فضا مواجه نیستند؛ به ویژه سرنشینان بلندقد در ردیف عقب از نظر فضای پا، سر و زانوها محدودیت خاصی را تجربه نخواهند کرد که با توجه به کلاس بدنه و ابعاد این خودرو، انتظاری جز این نیز از کابین تی600 نمی‌رود.

زوتی T600

همچنین یک استراحتگاه آرنج که دو عدد جالیوانی بر روی آن تعبیه شده نیز در بخش میانی دو صندلی عقب تعبیه شده است. متاسفانه فضای صندوق عقب زوتی T600 با توجه به ابعاد بدنه این خودرو، اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد و تنها ۳۴۴ لیتر فضا را در اختیار اسباب و لوازم شما قرار می‌دهد.

به طور کلی کابین T600 از نظر کیفیت و مرغوبیت متریال حرف چندانی برای گفتن ندارد اما در عوض از طراحی دلنشین و نسبتا مدرنی برخوردار است که فضای مناسبی را به جهت راحتی و آسایش سرنشینان، در اختیار ایشان قرار می‌دهد و می‌تواند تا حد زیادی، موجبات خرسندی خانواده‌های ایرانی را فراهم نماید. البته در این میان فاکتور قیمت نیز می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

امکانات و تجهیزات زوتی T600

زوتی T600

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که زوتی تی600 با چه سطحی از امکانات و تجهیزات رهسپار بازار ایران خواهد شد، با این وجود پاره‌ای از امکانات موجود در مدلهای موجود در بازار چین و سایر کشورها به شرح زیر است:

سقف پانوراما، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ‌شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، قفل کودک، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، شش بلندگو و ...

پیشرانه و قوای محرکه

زوتی T600

برای زوتی T600 دو پیشرانه بنزینی چهار سیلندر توربوشارژ در نظر گرفته شده که اولی با حجمی معادل یک و نیم لیتر، قدرتی برابر با 156 اسب بخار را در دور موتور 5500rpm تولید می‌نماید. حداکثر گشتاور این مدل به 215 نیوتن متر در بازه 2000 تا 4000rpm می‌رسد. شتاب صفر تا صد نمونه 1.5 لیتری با گیربکس 5 سرعته دستی به صورت دیفرانسیل جلو، در حدود 10 ثانیه برآورد شده است.

نهایت سرعت این خودرو به عدد 185 کیلومتربرساعت می‌رسد. همچنین یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچه نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

پیشرانه دیگری که در زوتی T600 از سال 2015 به انجام وظیفه گماشته شده، نمونه دو لیتری توربوشارژ است که قادر به تولید توان خروجی برابر 188 اسب بخار در دور موتور 5500RPM بوده و نهایت گشتاور آن در بازه 2400 تا 4400rpm معادل 250 نیوتن متر است.

زوتی T600

این پیشرانه همراه با گیربکس 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. شتاب صفر تا صد این مدل با وزن 1541 کیلوگرم در حدود 9 ثانیه برآورد شده و حداکثر سرعت آن نیز به رقم 185 کیلومتر در ساعت می‌رسد. تا لحظه نگارش این مطلب، اطلاعات موثقی از اینکه کدام نسخه از زوتی T600 به بازار ایران عرضه خواهد شد، در دست نیست.

رقبا و محصولات مشابه

زوتی T600

 

در صورت حضور زوتی T600 در بازار ایران، این خودرو بایستی با حریفانی همچون جک S5، چری تیگو5، هایما S5، بی وای دی S6 و حتی بی وای دی S7 رو در رو شود.

قیمت و شرایط فروش زوتی T600

زوتی T600

نسخه پایه زوتی T600 با جعبه‌دنده دستی و سطح آپشن‌های استاندارد، در بازار چین به قیمت ۸۰ هزار یوآن (۱۱ هزار دلار) به فروش میرسد. نسخه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ همراه با گیربکس اتوماتیک به انضمام امکانات تقریبا کامل رفاهی و ایمنی، ۹۸ هزار یوآن (۱۴ هزار دلار) قیمت دارد. با این تفاسیر، بازه‌ی قیمتی 130 تا 170 میلیون تومان(در صورت ثبات قیمت ها) را برای زوتی T600 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری، می‌توان در نظر گرفت. بهای زوتی T600 همراه پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و امکانات کامل معادل ۱۱۶ هزار یوآن (۱۷ هزار دلار) در بازار چین است که با توجه به قیمت احتمالی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان در ایران، شانس زیادی برای حضور در ایران ندارد.

مزایا و معایب زوتی T600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی